Honda heeft gezonde ambities voor zijn nieuwe HR-V, want hij zou in 2022 goed moeten zijn voor 45% van de totale verkopen van het merk in de BeLux regio. Het is overduidelijk dat de Japanners hiervoor in de eerste plaats inzetten op zijn volledig nieuwe design. Het kan als bedrijf trouwens ook tellen wanneer je rondrijdt met een voertuig dat tijdens een of andere fashion week werd tentoongesteld! In het geval van de HR-V moet ‘een of andere’ verstaan worden als de ‘modeweek’ van Amsterdam in september laatstleden.

Meer dan geslaagde metamorfose

De metamorfose wordt in het interieur doorgetrokken dankzij een dashboard dat stevigheid uitstraalt, maar vooral door een infotainmentsysteem  dat zijn voet opnieuw naast die van de concurrentie mag zetten. Een andere knappe verbetering is de “teller” links van het dashboard, waarop je dankzij de bedieningsknoppen aan het stuur van het ene informatiemenu naar het andere kan scrollen.

Alles is misschien nog niet perfect, maar één blik op het interieur volstaat om vast te stellen dat de HR-V er stevig op is vooruitgegaan.
Doorheen de menu’s navigeren is – eindelijk – heel eenvoudig.

Opmerkelijk reëel verbruik

Wie de TCO wil optimaliseren, moet daarbij vooral onder de motorkap aan de slag. Bij de 3de generatie van de HR-V heeft Honda gekozen voor een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,5-liter benzinemotor en twee elektromotoren. De drie zijn samen goed voor 131 pk. Zolang je van de autosnelweg wegblijft, krijgt de elektromotor de voorkeur en blijft het verbruik netjes op het niveau dat de constructeur belooft. Wij kwamen op een gemengd parcours uit op 5,5 l/100 km, maar wanneer we van de autosnelweg wegbleven zakte dat gemiddelde naar een heel aantrekkelijke 3,4 l/100 km! Nochtans blijft deze weliswaar compacte (4,34 m) HR-V nog altijd een SUV!

FLEETBALANS

De prijs van de nieuwe HR-V begint vanaf 25.190 euro excl. BTW voor de Elegance uitvoering. Deze versie heeft overigens al parkeersensoren, een achteruitrijcamera en een nieuw innovatief klimaatsysteem, dat de lucht rond – en niet vol in – de gezichten van de passagiers verspreidt. Uw werknemers zullen zeggen: “Meer moet dat niet zijn!” Met een verantwoord rijgedrag weg van de autosnelweg beloven we u dat uw tankkaart dankzij het hybridesysteem, dat helemaal bij de les is omdat het zich al rijdend oplaadt, alvast niet oververhit zal raken. Andere concurrenten zullen ongetwijfeld “agressievere” prijzen aanbieden, maar toch zijn wij geneigd onze hoed af te nemen voor Honda en zijn HR-V, die wij toch erg geslaagd vinden.

De Honda HR-V van de 3de generatie is onherkenbaar geworden.Technische fiche

Honda HR-V e:HEV hybride (131 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 131 pk (totaalvermogen van het hybridesysteem)
Maximumkoppel 253 Nm
Leeggewicht 1.380 kg
Koffervolume 335 l
Tankinhoud 40 l
Gemiddeld verbruik 5,4 l/100 km
CO2-uitstoot 122 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.498 cm3

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs BTW excl. 25.190,08 euro
Basisprijs BTW incl. 30.480 euro
Fiscaal vermogen 8 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 123,00 euro
BIV (Vlaanderen) 123,17 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 248,95 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 191,44 euro
Fiscale aftrekbaarheid 62 %
VAA gebruiker 1.370,00 euro/jaar
Verworpen uitgaven 548,00 euro/jaar
CO2-belasting 36,36 euro