Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotographyHyundai doet het steeds beter. Gemeten over een heel jaar, verkocht het merk in 2015 meer dan 20.000 auto’s in België, waardoor het zich stevig op de 10de plaats van de markt vestigt. Een succes dat de Zuid-Koreanen in grote mate te danken hebben aan het SUV-gamma, dat trouwens vorig jaar vernieuwd werd met de komst van de nieuwe Tucson. Het gamma wordt vandaag dus verder uitgebreid met de i20 Active. Dit model wordt weliswaar niet in een op de vier wielen aangedreven variant aangeboden, maar heeft toch de karaktertrekken van een SUV dankzij zijn 20 mm hogere bodemvrijheid, zijn dakrails, zijn bredere spatborden, zijn zijstrips, zijn specifieke 17″-velgen en zijn hertekende snoet, met het ten opzichte van de traditionele i20 omgekeerde radiatorrooster in zwarte glanslak dat voorzien is van een verchroomde omranding.

Maar waarom komt Hyundai vandaag opnieuw op de proppen met het concept dat bij de Getz Cross werd gebruikt? Het antwoord is eenvoudig: omdat het SUV B-segment een steeds grotere groei kent. Het ging er tussen 2014 en 2015 immers met 13,6% op vooruit. Tel daarbij ook nog het feit op dat de i20 zelf over dezelfde periode ook met 31,7% groeide en zo kom je uit bij het mirakelrecept van de i20 Active.

Beter uitgerust
Hyundai_i20Active15In het interieur is de enige zichtbare aanpassing het pedalenstel in aluminium, maar de i20 Active biedt ook een hogere uitrustingsgraad. Al naargelang het afwerkingsniveau – Pop of Joy – beschikt hij standaard over parkeersensoren voor- en achteraan, een navigatiesysteem met aanraakscherm, een achteruitrijcamera, LED-koplampen of ook nog ABS met remkrachtverdeling en Brake Assist System.

Nieuwe motoren
Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Bovenop zijn echt originele look en perfecte onderscheiding van de i20, krijgt de i20 dankzij een nieuwe 1.0 T-GDi 3 cilinder turbobenzinemotor ook een nieuw motorenaanbod ter beschikking. Deze krachtbron, die wordt aangeboden met 100 of 120 pk, komt de 1.4 CRDi van 90 pk vervoegen. We voegen er ook nog aan toe dat deze nieuwe krachtbron ook voor de traditionele i20 leverbaar zal zijn.

De nieuwe motor toont zich tijdens de test reactief en perfect passend bij de auto en dat zowel in de versie met 100 pk als die met 120 paardjes. Bij deze laatste geeft hij de i20 Active zelfs dynamische kwaliteiten en een vleugje pit, waardoor hij gewoon leuk om rijden wordt.

Enig minpuntje is dat we de versie met 100 pk graag met een zesversnellingsbak hadden gezien, waardoor hij boven de 110 km/u aangenamer om rijden zou zijn.

Wat het verbruik betreft, kwamen wij met een afwisselend rustige en sportieve rijstijl uit op 8,6 l/100 km voor de 100 pk versie en 8,9 l/100 km voor die met 120 pk.

Fleet balans

Deze nieuwe motor heeft met een CO2-uitstoot van respectievelijk 110 en 119 g/km een aftrekbaarheid van 80% (100 pk) en 75% (120 pk). Het verschil in VAA tussen de twee krachtbronnen is erg bescheiden: minder dan 50 euro voor de werknemer en 65 euro voor de werkgever. En de BIV en rijbelasting zijn identiek voor de twee uitvoeringen in Wallonië. In Vlaanderen is het enigszins verschillend, zonder dat dit het budget doet exploderen. Dat alles maakt de versie met 120 pk erg interessant voor vloten die een originele auto met karakter zoeken.

Technische fiche – Hyundai i20 Active

TECHNISCHE FICHE 1.0 T-GDi – 100 pk 1.0 T-GDi – 120 pk
Brandstof Benzine Benzine
Vermogen 100 pk 120 pk
Maximaal koppel 172 Nm @ 1.500 opm 172 Nm @ 1.500 opm
Leeggewicht 1.085 kg 1.090 kg
Koffervolume 326 liter 326 liter
Tankinhoud 50 liter 50 liter
Gemiddeld verbruik 4,8 l/100km 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot 110 g/km 119 g/km
Topsnelheid 176 km/u 183 km/u
Cilinderinhoud 998 cm3 998 cm3

 

ANDERE MOTOREN
Motor Vermogen Puissance
1.4 CRDi Diesel 90 pk

 

BEHEERINFORMATIE
Basisprijs BTW excl. 15.288 euro 18.676 euro
Basisprijs BTW incl. 18.499 euro 22.599 euro
Fiscaal vermogen 6 6
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 euro 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 110 euro 155 euro
Verkeersbelasting 139,92 euro 139,92 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80% 75%
VAA werknemer 1.250 euro/jaar 1.250 euro/jaar
VAA werkgever 1.250 euro/jaar 1.250 euro/jaar

Fotogalerij