Test Hyundai Nexo: zwijgen is goud

Waterstof... Hyundai gelooft er rotsvast in. Op het moment dat de iX35 FCEV die sinds 2013 te koop wordt aangeboden langzaam verdwijnt, komt Hyundai met de Nexo op de proppen: een nagelnieuwe grote SUV voorzien van brandstofcellen en goed voor een beloofd rijbereik van 666 km (NEDC). De toekomst is al begonnen!

Dit keer steekt Hyundai van wal met een waterstofauto voor iedereen. De iX35 mag dan al ruim 5 jaar in de catalogus van het merk hebben gestaan, eigenlijk was hij strikt voor B2B-klanten voorbehouden. De Nexo daartegen zal in de showroom bij de spreekwoordelijke dealer op de hoek te koop worden aangeboden. En die Nexo heeft flink wat pijlen op zijn boog!

Te beginnen bij een erg futuristische look die hem een rustige en rustgevende uitstraling meegeeft ondanks zijn indrukwekkende afmetingen (4,67 m x 1,86 m x 1,63 m). Verder valt hij nog op door een nieuw radiatorrooster – zijn ‘Cascading Grille’ -, zijn tweeledige koplampen, de ventilatiesleuven in het koetswerk, maar ook en vooral zijn wegklappende deurklinken.

3 tanks voor 700 km

666 km: dat is het rijbereik dat men belooft voor deze Nexo op basis van de NEDC-norm. Kijken we naar de nieuwe WLTP-norm dan haalt hij zelfs een rijbereik van maar liefst 756 km! En uit onze test blijkt dat theorie en praktijk alvast niet ver uit elkaar liggen, want gemiddeld zaten wij aan een verbruik van 1,2 kg/100 km.

Om dit rijbereik te halen doet de Nexo een beroep op drie tanks die ieder 52,2 liter waterstof onder druk (700 bar) kunnen opslaan. Voeg daar nog de batterij aan toe en u snapt meteen dat die dingen best wel wat plaats vergen. Toch kan de Nexo bogen op een prima binnenruimte, zowel voor- als achterin, en op een koffer die, alles wel beschouwd, erg ruim uitvalt met zijn 461 liter en zijn vlakke laadbodem.

 

Tsjokvol technologie

Het beeld van de zijspiegels op het centrale display

Rijhulpsystemen zo ver het oog reikt. Zoveel zelfs dat de Nexo al autonoom kan rijden. Uiteraard biedt hij de technologie die we kennen van de rest van het gamma, maar ook een exclusiviteit: de camera’s in de buitenspiegels die het zicht achteruit kunnen reproduceren op het display in het dashboard van zodra de richtingaanwijzers worden ingeschakeld. Bijzonder handig omdat u zo nooit meer de ogen van de weg hoeft te halen!

Een overdaad aan bedieningsknoppen…

Ook in het dashboard wemelt het van de technologie met grote, heel intuïtieve en dus makkelijk te bedienen displays: eentje van 12,3 duim groot bovenaan de middenconsole en eentje van 7 duim die de wijzerplaten komt vervangen. Het is wel jammer dat deze twee displays blijkbaar nog niet voldoende waren om de talrijke bedieningsknoppen op de centrale console te vervangen. Je wat de indruk plaats te hebben genomen aan boord van een auto uit de beginjaren 2000. Ergonomisch hebben we al beter gezien!

 

Hij rijdt zoals hij oogt

In de praktijk blijkt de Nexo uiteraard opvallend stil en comfortabel. Deze auto is bij uitstek geschikt om u vlotjes van A naar B te laten reizen. Wanneer u aandringt op een dynamische rijstijl, zal u snel laten merken dat dit niet zijn meug is. Dat heeft de maken met het gewicht van zijn batterijen en met het feit dat hij zijn 163 pk echt wel nodig heeft om hiermee overweg te kunnen.

Het grootste struikelblok blijft dan nog enkel de beschikbaarheid van waterstof. Momenteel telt ons land slechts twee tankstations: eentje in Halle en eentje in Zaventem. Er worden andere projecten in het vooruitzicht gesteld, maar het is zeker nog een paar jaar wachten tot er een afdoend netwerk is uitgebouwd over het volledige Belgische grondgebied.

 

Fleetbalans

De waterstoftechnologie is nog behoorlijk nieuw en behoorlijk prijzig. Als u zich deze Nexo wil aanschaffen, kost u dat 74.999 euro, btw inbegrepen. Aan troeven ontbreekt het hem niet. Naast het feit dat hij enkel zuiver water in de atmosfeer blaast, geniet u een erg lage VAA, een fiscale aftrekbaarheid van 120% en een belastingvermindering in Wallonië/belastingvrijheid in Vlaanderen. Vlaanderen doet daar overigens nog een aankooppremie van 2.000 euro bovenop (maar enkel voor particulieren). Bijkomend voordeel: als u met de auto op vakantie wil, dan biedt Hyundai u voor een aantal dagen een auto met verbrandingsmotor aan.

 

Technische fiche

Hyundai Nexo

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor       Waterstof
Vermogen 163 pk
Maximumkoppel 395 Nm
Leeggewicht 1.814 kg
Kofferinhoud 461 l
Inhoud ‘brandstoftank’ 156,6 l
Gemiddeld verbruik 1 kg/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 179 km/
Rijbereik (WLTP) 756 km

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 61.682 €
Basisprijs incl. btw 74.999 €
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5€
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 80,52 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 120 %
VAA gebruiker 2.558,92 €/jaar
Verworpen uitgaven 435,02 €/jaar
CO2-belasting 317,64 €

 

 

Toon meer nieuwsjes