Test Infiniti Q50: een kwestie van durven!

Waarom zou u het eens niet over een andere boeg durven gooien op het moment dat u een nieuwe premiumberline kiest? Door te opteren voor een Infiniti Q50 bijvoorbeeld: een alternatief dat u dagelijks woon-werkverkeer net dat tikkeltje exotischer kan maken.

Een exoot die wel wat voordelen in huis heeft. In de eerste plaats herkent u uw auto onmiddellijk uit de lange rijen Audi’s, BMW’s en Volvo’s van uw collega’s. Ten tweede is deze auto een prima manier om het ijs te breken wanneer de zoveelste klant verbaasd opkijkt van uw keuze. Ten derde zal u echt de indruk hebben met iets anders onderweg te zijn, met alle voor- en nadelen die dat met zich meebrengt.

 

 

Verzorgd voorkomen

Het lijnenspel van deze Japanse berline behoort ontegensprekelijk tot de voordelen. Gebeeldhouwd, uitgekiend en met een dynamische ondertoon ondanks het feit dat aantal elementen en details wat overladen aandoen. Idem dito aan boord. De sfeer is resoluut luxueus en de kwaliteit is uitstekend, zowel qua materiaalkeuze als qua assemblage. De middenconsole komt echter nogal ‘druk’ over. Via de twee displays kunnen navigatie en multimedia worden aangestuurd, maar de andere functies blijven voorbehouden voor aparte druktoetsen en dat zijn er alles bij elkaar dus wel een hele hoop.

De brede stoelen hebben en prima design en bieden zeker voldoende steun. Ook de binnenruimte is correct, zeker als je rekening houdt met de kofferinhoud van 450 l. Last but not least is de uitrusting echt wel rijkelijk vanaf de basisversie die op de prijslijst staat voor € 37.900, btw inclusief.

 

Vooral comfortabel

Voor die prijs heeft u recht op een 2.2-dieselmotor van 170 pk die iets te veel van zich laat horen en die gekoppeld is aan een manuele zesversnellingsbak. Als u, net als wij, voor de automaat opteert, komt u dat € 2.200 (btw inclusief) duurder te staan. De versnellingsbak is, net als de rest van de bediening, volledig afgestemd op comfort. Meer nog dan het vermogen is het vooral de 400 Nm aan koppel, beschikbaar vanaf 1.600 o/min, die in de smaak vallen en de berline aan meer dan behoorlijke prestaties helpen (8,7 s van 0 tot 100 km/u) en aan hernemingen die altijd en overal fluweelzacht overkomen. De Q50 verrast verder nog met zijn ‘by wire’-stuur zonder rechtstreekse mechanische link, dat een heel zacht gevoel nalaat in het stuurwiel. Het is aanvankelijk wel even wennen aan het feit dat je geen enkele feedback via het stuur krijgt doorgespeeld. Over langere afstanden en op de snelweg is dat bijzonder aangenaam (bij een actieve rijstijl net iets minder), en ook de algemene demping die oneffenheden in het asfalt schitterend wegfiltert komt dan het beste tot zijn recht. Kortom, deze Q50 heeft wel wat troeven in huis om de kilometervreters – en dan nog zij die het aandurven – te overtuigen, ook al omdat hij niet vaker naar de pomp hoeft dan zijn concurrenten (4,5 l/100 km en 4,3 l/100 km voor de manuele versie).

 

 

FLEETBALANS

De Infiniti Q50 is een uitgelezen alternatief voor wie een comfortabele auto zoekt die net dat tikkeltje anders is. Bovendien stoot hij, ondanks zijn grotere cilinderinhoud, zowat evenveel CO2 uit als zijn concurrenten voorzien van een 2.0-motor. Voor deze 2.2 diesel geldt wel dat de keuze van versnellingsbak ingrijpende gevolgen heeft: met 114 g/km CO2 is de manuele versie (basisuitvoering en dus niet de S) van de Q50 voor 80% fiscaal aftrekbaar, de automaat met zijn 119 g/km CO2 moet het stellen met 75%.

 

Technische fiche

Infiniti Q50 2.2D AUT (170 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof diesel
Vermogen 170 pk
Maximumkoppel 400 Nm @ 1.600 o/min
Leeggewicht 1.688 kg
Kofferinhoud 450 l
Tankinhoud 74 l
Gemiddel verbruik 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
Topsnelheid 230 km/u
Cilinderinhoud 2.143 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
2.0t benzine 211 pk
3.0t benzine 405 pk
S Hybrid benzine + elektrisch 364 pk

 

 

BIJKOMENDE INFORMATIE
Basisprijs excl. btw 33.140,50 €
Basisprijs incl. btw 40.100 €
Fiscaal vermogen 11 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
BIV (Vlaanderen) 669,35 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 421,61 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 481,06 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA bestuurder 3.024,69 €/jaar
Verworpen uitgaven 514,20 €/jaar
CO2-belasting 598,55 €

Toon meer nieuwsjes