Niettegenstaande de verkopen van Inifiniti bij ons eerder onopvallend blijven – iets wat voornamelijk te wijten is aan het beperkte aantal verkooppunten (Antwerpen, Zaventem en sinds enkele maanden ook Luik) – beginnen de orderboekjes toch meer dan gevuld te raken! Het premium merk van Nissan liet in juni 2016 op het Oude Continent immers, dankzij de lancering van de Q30 berline – met zijn erg Europese afmetingen – een stijging van 177% tegenover het eerste half jaar van 2015 optekenen. Een cijfer dat nog aangedikt zou moeten worden nu de QX30, de premium cross-over, die drie centimeter hoger is dan de Q30, naar Europa komt!

Onuitgegeven

Infiniti QX30_23Bovenop een hogere bodemvrijheid, maken ook dakrails, plastic wielkastverbredingen en nieuwe versterkte bumpers voor en achter hun opwachting. Het geheel is iets groter dan een Mercedes GLA – die zoals u weet hetzelfde onderstel deelt – en iets compacter dan een BMW X1 of een Audi Q3. Kort gezegd: de Infiniti QX30 neemt een unieke plaats in binnen het segment, omdat hij een brug slaat tussen de compacte premiums en de grotere premium cross-overs. En bovendien laten zijn look en rondingen niemand koud.

Alleen maar een 2.2 diesel met automaat

Infiniti QX30_28De QX30 zal enkel aangeboden worden met een 2.2 Diesel met integrale aandrijving. Na een test kwam het wegrijden op hellingen met de onvermijdelijke combinatie van deze motor met de automatische DCT zeventrapsautomaat wat geweldig… maar toch doeltreffend over. Esthetisch en technisch is het dus een potente kerel, die QX30! En hij heeft vooral een hoge afwerkingsgraad dankzij onder andere een standaard lederen bekleding, navigatie-multimedia en automatische klimaatregeling. Daardoor wordt de optielijst in vergelijking met de Q30 aanzienlijk ingekort. Dat verklaart trouwens meteen ook zijn instapprijs van 37.950 euro BTW incl. Een prijs die, met gelijke uitrusting en ondanks zijn knappe vormen, die duur zijn in productie, toch lager ligt dan die van zijn Duitse concurrenten! Gelukkig maar, want Infiniti moet nog werken aan zijn naamsbekendheid en zijn verkoop/onderhoudspunten. De verantwoordelijken van het merk hebben ons echter beloofd dat ze op dit vlak zullen inzetten en dat in België een volledig nieuw team samengesteld zal worden, dat zich uitsluitend op de fleet zal toeleggen.

Comfort en stugheid

Infiniti QX30_15Om te kunnen wedijveren met de Duitsers moet het weggedrag van topniveau zijn. En de QX30 heeft op dit vlak voor ons een aangename verrassing in petto! Om eerlijk te zijn, hadden we – op basis van de hoogte van zijn koetswerk – een weinig dynamische en zelfs wat logge QX30 verwacht. Maar niets was minder waar! Hij heeft een comfortabel weggedrag dat ook in bochtigere stukken vertaald wordt in aangenaam rijden. Dit wordt vooral mogelijk gemaakt dankzij een nieuwe afstelling van de besturing, die daardoor meer lineair is geworden, en door de afstelling van het chassis zelf. Daarnaast blijft de (Mercedes) motor van 170 pk, ondanks zijn cilinderinhoud, bijzonder bescheiden als het op dieselverbruik aankomt…En ook al staat deze krachtbron niet bekend omwille van zijn stille natuur, toch geeft het geluidsniveau binnenin blijk van het goede isolatiewerk dat het merk hier deed. Alhoewel de motor zich bij belasting naar ons gevoel net een tikkeltje te aanwezig toont.

FLEETBALANS

De grote troef van de QX30 is duidelijk zijn uitrustingsniveau dat standaard aangeboden wordt: navigatie en leder verhogen namelijk de restwaarde van een auto. Waar het kalf wel gebonden ligt, is op motorisch vlak. Een 2.2 met 170 pk is fiscaal gezien niet de beste keuze! Maar wanneer u wilt dat uw vertegenwoordigers opvallen met een voertuig met een andere look, dan is het bingo!

picto-fiche-pratique-big

Technische fiche

Infiniti QX30 2.2d

Brandstof

Diesel

Vermogen

170 pk

Maximaal koppel

350 Nm tussen 1.400 en 3.400 tpm

Leeggewicht

1.610 kg

Koffervolume

430 l

Tankinhoud

56 l

Gemiddeld verbruik

4,9 l/100 km

CO2-uitstoot

128 g/km

Topsnelheid

215 km/u

Cilinderinhoud

2.143 cm3

 

BEHEERINFORMATIE

Basisprijs BTW excl.

31.363,64 euro

Basisprijs BTW incl.

37.950,00 euro

Fiscaal vermogen

12 PK

BIV (Brussel, Wallonië, Leasing)

2.478,00 euro

BIV (Vlaanderen)

655,66 euro

Wegenbelasting (Brussel, Wallonië)

508,36 euro

Fiscale aftrekbaarheid

75,00%

VAA gebruiker

3.058 euro/jaar

VAA werkgever

520 euro/jaar

 

pictophoto

Fotogalerij