Vandaag zijn de grote investeringen in de automobielsector naast de mobiliteit vooral gericht op het verhogen van de veiligheid en de communicatie met de buitenwereld. Twee belangrijke troeven die deze Sportage van de 4de generatie meekrijgt. Daar voegt hij trouwens ook nog een nieuw design, een ruimer interieur, een volumineuzere koffer, een nieuw platform, nieuwe motoren, een verbeterd comfort, een stevige portie rijplezier en technologieën, die normaal voor het topgamma voorbehouden zijn, aan toe. Kortom, alles om zijn marktaandeel nog te verbeteren in een segment waar de Qashqai als referentie geldt.

Verleidelijker
Kia_sportage4De Sportage staat op een nieuw platform en wordt al naargelang zijn motoren en afwerkingsniveau nog altijd aangeboden met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Hij krijgt het nieuw radiatorrooster mee, dat intussen zowat de nieuwe handtekening van Kia is geworden. Daardoor wordt de snoet lager en breder. De auto zelf blijft trouwens even breed, maar de wielbasis en de lengte groeien respectievelijk met 3 en 4 cm. De koplampen, die voortaan gescheiden en hoger geplaatst zijn, lopen over de boorden van de motorkap door naar achter. Achteraan is de vormgeving horizontaler en worden de lichtblokken verbonden door een sierband die over de hele breedte doorloopt… een onuitgegeven gezicht. De wielkasten komen eveneens gedurfder over. Het zorgt er allemaal voor dat de Sportage er verleidelijk uitziet dankzij een mengeling van sportiviteit, energie en kracht.

Volume aan boord
Kia_sportage6

De Sportage biedt dankzij zijn langere wielbasis meer ruimte aan zijn bestuurder en de vier andere inzittenden. Bovendien is er achteraan niet alleen meer hoofdruimte, maar ook beenruimte die gerust het predicaat XXL opgeplakt mag krijgen. De hertekende zetels bieden meer steun en een betere zit. Vooraan kunnen ze tegen meerprijs ook verwarmd zijn. De achterzetels zijn trouwens eveneens verstelbaar. Volgens de verantwoordelijken van het merk behoort de Sportage tot de grootsten van zijn segment.

Het is duidelijk dat het interieur een pak ruimer is geworden, maar hetzelfde geldt voor de koffer, die eveneens 40 liter ruimtewinst laat optekenen. De neergeklapte achterbank resulteert dankzij de in hoogte regelbare vloer in een vlakke laadvloer, die het koffervolume van 503 tot 1.492 liter laat stijgen. Het is alleen jammer dat de passagierszetel vooraan niet neerklapbaar is en dat de achterzetels door de afwezigheid van handvaten niet vanuit de koffer neergeklapt kunnen worden. Dankzij de verbeterde ophanging ging het comfort er echter wel op vooruit.

Volledig herdacht interieur
Kia_sportage10

Binnenin zijn de verbeteringen ongetwijfeld het duidelijkst merkbaar. Allereerst zijn heel wat materialen van een hogere kwaliteit en zachter om aan te raken. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het schuimplastic van het naar de bestuurder georiënteerde dashboard. Vanaf het tweede afwerkingsniveau is de uitrusting al zeer volledig. Zo zijn er tal van rijassistentiesystemen. Bovendien is de Sportage voorzien van de laatste technologieën inzake actieve veiligheid en het autonoom vermijden van gevaren. Er werd trouwens eveneens veel aandacht besteed aan de veiligheid van voetgangers. In de zijspiegels zit eveneens een dodehoekwaarschuwing vervat. Tegen meerprijs kunt u trouwens ook nog kiezen voor een achteruitrijcamera, adaptieve bochtenverlichting en verkeersbordherkenning. Het noodremsysteem werkt automatisch. Al naargelang de keuzes van de koper of de afwerkingsgraad kan de Sportage ook uitgerust zijn met een 7″ GPS-scherm. Tot slot zijn er ook nog een navigatie- en infotainmentsysteem, een oplader voor draadloze telefoons of andere apparaten, USB-stekkers voor- en achteraan… De talrijke opbergvakken zijn praktische en knap gevonden en de ergonomie is er in zijn geheel eveneens stevig op vooruitgegaan.

De 1.7 diesel van 115 pk
Kia_sportage5Wat de motoren betreft, is er in de eerste plaats de nieuwe 1.6 T-GDI van 177 pk, die wel al kennen uit de Ceed’ GT. Deze krachtbron is trouwens enkel leverbaar op de GT Line uitvoering. Daarnaast is er eveneens een 2.0 turbo, die met 136 pk (373 Nm) of 185 pk (400 Nm) verkrijgbaar is. Het motorenarsenaal wordt verder afgerond door de 1.6 GDI benzinemotor van 132 pk en de 1.7 CRDi, die wij voor deze test uitkozen. Deze versie is enkel met tweewielaandrijving en met een manuele zesversnellingsbak leverbaar (de nieuwe DCT 7-traps transmissie wordt voor deze motor nog niet aangeboden) en biedt de Sportage zowel zuinigheid als souplesse. Deze motor heeft 20 Nm meer koppel als zijn voorganger en laat zich al vanaf 1.250 t/min erg appreciëren. Enig minpuntje is dat hij zich bij acceleraties nogal nadrukkelijk aanwezig toont. We moeten er meteen aan toevoegen dat het geluidsisolatiewerk op de andere geteste modellen van een hoger niveau was. De Sportage heeft een gezond weggedrag en verrast zijn bestuurder eigenlijk nooit in negatieve zin.

Fleetbalans 
De veelzijdige Kia Sportage mikt met zijn familiaal karakter in de fleetmarkt toch in de eerste plaats op KMO’s of zelfstandigen. We signaleren nog even dat bovenop de gebruikelijke kortingen ook een fleetkorting bestaat. Kia beschikt momenteel trouwens over 11 Business Centers verspreid over het hele land. Een cijfer dat de invoerder tegen het einde van dit jaar tot 16 zou willen opdrijven. Tot slot mogen we een belangrijke troef niet vergeten: de 7 jaar waarborg die het merk op al zijn modellen aanbiedt.

 

picto-fiche-pratique-big

Technische Fiche

Kia Sportage 1.7 CRDi 115 pk  
Brandstof Diesel
Vermogen 85 kW / 115 pk
Maximaal koppel (Nm@opm) 280 Nm@ 1.250 opm
Leeggewicht 1.449 kg
Koffervolume 503 liter
Tankinhoud 62 liter
Gemiddeld verbruik 4,6 l/100 km
CO2 -uitstoot 119 g/km
Topsnelheid 176 km/u
Cilinderinhoud 1.685 cm3

 

ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
1.6 T-GDI Essence 177 pk
1.6 T-GDI Essence 132 pk
2.0  CRDi-R Diesel 136 pk
2.0 CRDi-R19 Diesel 185 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs BTW excl. 20.983 euro
Basisprijs BTW incl. 25.390 euro
Fiscaal vermogen 9 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495 euro
BIV (Vlaanderen) 588 euro
Verkeersbelasting 269,28 euro
Fiscale aftrekbaarheid 75%
VAA werknemer 1.850 euro/jaar
VAA werkgever 314 euro/jaar

 

pictophoto

Fotogalerij

Picto-video

 Video