SHELL – JLR – FevMars2019

Test Lexus ES300h: Verrassend verleidelijk

Het gamma van de Japanse constructeur pakt uit met een kleine verrassing: de ES komt de berline GS aflossen. Die heeft een nieuwe naam, een nieuwe positionering en grotere ambities. Wij konden hem als eerste testen.

Bye bye Lexus GS, hallo Lexus ES. Vergis je niet: het gaat hier niet om gewoon een nieuwe naam, maar wel degelijk om een herpositionering van het gamma van de Europese constructeur in Europa. De ES was bij ons nog nooit eerder verkrijgbaar, maar in Amerika is hij al 30 jaar lang en 6 generaties op de markt. Daar deelt hij de taart van het E-segment met de GS, waar ze samen de concurrentie aangaan met de Mercedes E-Klasse, de BMW 5-Reeks en de Audi A6. De ES wordt daar gezien als een instapmodel, de GS als de meer luxueuze versie, en elk heeft zijn eigen design, zijn eigen motoren en zijn eigen technologie.

In Europa kiest Lexus een andere strategie en biedt het slechts één model aan in dit reeds heel competitieve segment. Tot op heden zette de constructeur altijd in op de luxe GS, met als gevolg een heel discreet marktaandeel: 2.000 exemplaren per jaar. Na de lancering van de zevende generatie van de ES heeft Lexus beslist om het over een andere boeg te gooien en de GS op het Oude Continent te vervangen door de ES. Het verwacht er 6.000 per jaar van te verkopen, een uitdaging van formaat.

 

Stil

Zijn de schouders van de ES sterk genoeg om die uitdaging aan te kunnen? Hij is in elk geval 11 centimeter groter dan de GS die hij vervangt, allemaal ten voordele van de binnenruimte. Achterin voelen zelfs heel grote mensen zich op hun gemak. Maar zijn grootste troeven zijn het comfort en de geluiddemping, twee elementen waarvan de ingenieurs zeggen dat ze er hard aan hebben gewerkt. En inderdaad, aan boord krijg je echt de indruk dat hij over het asfalt glijdt als over een tapijt, en dat zonder het minste geluid. Of toch wanneer hij elektrisch rijdt. Bij forse acceleraties moeten we toegeven dat het geluid – of beter gezegd: het gebrul – van de benzinemotor eerlijk gezegd niet heel aangenaam is. Maar dat is ook niet de bedoeling. De ES heeft geen enkele sportieve pretentie, wat we zelf ook konden vaststellen toen we hem een beetje begonnen te mishandelen op de slingerwegen rond Malaga. Qua comfort konden we hem daarentegen nooit op een fout betrappen tijdens deze eerste kennismaking.

Hij is 11 centimeter groter dan de GS die hij vervangt.

Het interieur sluit aan bij de andere modellen van het gamma. Hij ademt luxe en elegantie. De kwaliteitsindruk is in elk geval zeer goed, al blijft hij nog een beetje achter op wat de Duitse concurrentie te bieden heeft.

Op technologisch vlak moet hij zeker niet onderdoen, want hij beschikt over de modernste veiligheidsuitrusting, rijhulpsystemen en geconnecteerde oplossingen. Het is daarentegen spijtig dat het centrale scherm geen aanraakbediening kent, temeer omdat de Touchpad niet bepaald foutloos reageert.

 

Efficiënt op de weg

Tijdens het rijden toont de Lexus ES zich mooi efficiënt, zonder ooit dorstig te worden. Tijdens onze test op snelwegen en heuvelachtige plattelandsbaantjes verstookten we slechts 5,3 l/100 km terwijl we het gaspedaal toch niet bepaald hebben gespaard. Als je je rijstijl echt aanpast, kan je perfect onder de grens van de 5,0 l/100 km gaan. Een heel knappe prestatie voor een berline van 5 meter lang en 1.680 kilo zwaar.

 

Fleetbalans

Dankzij zijn hybride aandrijflijn en zijn CO2-uitstoot van 100 g/km geniet de Lexus ES een zeer voordelige fiscaliteit, vooral voor bedrijven. Hij wordt weinig belast en geniet een aftrekbaarheid van 90 procent.

Zijn laatste troef is zijn prijs: in zijn – al heel erg goed uitgeruste – basisversie kost de ES 47.990 euro inclusief btw. Bij de Duitse concurrentie vind je onmogelijk een full hybride berline voor die prijs en met die uitrusting. Daardoor is ook het VAA zeer aantrekkelijk. Daarmee kan hij zijn rivalen misschien overschaduwen, vooral in een segment waar koning diesel stilaan begint te wankelen.

 

Technische fiche

Lexus ES300h

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Brandstof    benzinehybride
Vermogen 218 pk
Maximumkoppel 221 Nm @ 3600 o/m
Leeggewicht 1680 kilo
Koffervolume 50 l
Brandstoftank 454 l
Gemiddeld verbruik
5,3 l/100 km
CO2-uitstoot 100 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Cilinderinhoud 2487 cm3

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw
39.661,16 €
Basisprijs inclusief btw 47.990 €
Fiscaal vermogen
13 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 61,5 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 82,1 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 82,1 €
Fiscale aftrekbaarheid
90 %
VAA gebruiker
2.056,71 €/jaar
Verworpen kosten
349,64 €/jaar
CO2-belasting 317,64 €

 

Toon meer nieuwsjes