BMW

Test Lexus RX450h L: de RX voor kroostrijke gezinnen

Door een lange versie met 7 zitplaatsen te lanceren van zijn RX450h snijdt Lexus een marktsegment aan dat in Europa nog nauwelijks is bespeeld. In één beweging waagt het merk zich zo ook in het vaarwater van de Volvo XC90 T8, de enige stekkerhybride met 7 zitplaatsen. Wat dat in de praktijk geeft? Wij doen de test.

De RX450h L (met de L van limousine) is 11 cm langer dan een normale RX. Met dank aan een langere overhang achteraan die nauwelijks in het oog springt. Zoveel moet immers gezegd, 11 cm toevoegen aan een SUV die al flink uit de kluiten is gewassen, ligt niet voor de hand, maar de designers zijn met brio in hun opdracht geslaagd.

Los van deze verlenging verandert er eigenlijk niets, niet qua look noch qua technologie of rijhulpsystemen aan boord. Anderzijds deed de RX450h het op dit laatste punt al meer dan behoorlijk als je ziet welke waaier aan systemen hij aanbiedt.

 

Hoe het met die derde zetelrij zit?

We kunnen maar beter met de deur in huis vallen: die is niet bedoeld voor grote mensen en de instap naar die derde rij is niet van de makkelijkste. De derde zetelrij is dus vooral bedoeld als noodoplossing of voor kroostrijke gezinnen met nog kleine kinderen. Anderzijds biedt ze wel het voordeel van een elektrische bediening en van een aparte bediening voor de klimaatregeling. Ontegensprekelijke pluspunten.

Minder goed scoort de koffer die in deze configuratie nog slechts 211 liter groot is (474 liter met de derde zetelrij neergeklapt). Kiezen is verliezen…

 

Luidruchtig maar zuinig

Onder de motorkap ligt dezelfde krachtbron als bij de vijfzitter RX450h. Een V6 benzine dus van 3,5 liter die 265 pk ontwikkelt en gekoppeld wordt aan een elektrische aandrijfeenheid wat het totale systeemvermogen op 313 pk brengt. De elektrische modus wordt vooral gebruikt bij het wegrijden en bij snelheden tot 50 km/u. Daarboven neemt de prima presterende verbrandingsmotor de bovenhand. Het beschikbare vermogen is ruim voldoende om de 2,2 ton van deze mastodont in beweging te krijgen. Alleen verheft de motor bij uitgesproken acceleraties soms wat al te nadrukkelijk zijn stem. Voor de rest komt de RX450h echt wel efficiënt voor de dag in de meeste situaties, ook al geeft hij daarbij altijd het comfort voorrang op de rijdynamiek. In de loop van onze test verbruikten wij gemiddeld 7,2 lier benzine, want nauwelijks 1,0 liter meer is dan het aangekondigde normverbruik. Knap gedaan!

 

Fleetbalans

Met een jaarlijkse VAA van meer dan 5.000 euro valt de RX450h L duidelijk niet binnen ieders bereik. Hij richt zich voornamelijk op bedrijfsleiders met een kroostrijk gezin die zich willen onderscheiden met een auto die echt niet zo ‘mainstream’ is. Uiteraard heeft dit alles zijn prijs. Met een CO2-uitstoot van 138 g/km ligt zijn CO2-belasting boven de 600 euro en ook de andere belastingen lopen dan op. De RX450h L herpakt zich met een laag verbruik bij dagelijks gebruik en een elektromotor die het verbruik nog verder kan helpen drukken als er oordeelkundig gebruik van wordt gemaakt.

 

Technische fiche

Lexus RX450h L

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Benzinehybride
Vermogen 313 pk
Maximumkoppel 335 Nm @ 4600 o/m
Leeggewicht 2.200 kg
Kofferinhoud 474 l
Inhoud brandstoftank 65 l
Gemiddeld verbruik 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot 138 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Cilinderinhoud 3.456 cm3

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 59.586 €
Basisprijs incl. btw 72.100 €
Fiscaal vermogen 17 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
BIV (Vlaanderen) 431,2 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 1.309,44 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 1.175,88 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA gebruiker 5.438,33 €/jaar
Verworpen uitgaven 924,52 €/jaar
CO2-belasting 602,36 €

 

 

Toon meer nieuwsjes