Bij de ontwikkeling van zijn eerste elektrische model heeft Mazda de volgende berekening gemaakt: hoe veel CO2 stoot een Mazda diesel uit tijdens zijn hele levensloop? In functie van het antwoord op die vraag hebben de Japanse ingenieurs de opslagcapaciteit van de batterij bepaald, die op 35,5 kWh ligt. Yasuhiro Aoyama, president van Mazda Europa, heeft die keuze begin dit jaar uitgelegd tijdens het salon van Brussel: “Met een grotere batterij zouden we meer CO2 hebben uitgestoten over de hele levenscyclus van het model”.

Vergeet niet dat de gemiddelde lengte van een autorit in Europa beperkt is tot een dertigtal kilometer per dag.

Eng, maar logisch voor Europeanen

De keuze is dus bewust gemaakt, maar met een batterij die kleiner is dan die van de elektrische Fiat 500 (42 kWh) haalt hij een gemiddeld rijbereik van slechts 200 kilometer. In de stad en met optimaal gebruik van de energierecuperatie in vijf trappen via de hendels aan het stuur zou je volgens Mazda tot 265 kilometer ver moeten geraken. Wij van onze kant kregen het toch wat benauwd toen we zagen dat we met een batterij die voor 76 procent gevuld was slechts 136 kilometer rijbereik over hadden. Maar vergeet niet dat de gemiddelde lengte van een autorit in Europa beperkt is tot een dertigtal kilometer per dag en dat een snellaadbeurt van de MX-30 (van 20 naar 80 procent) slechts 36 minuten vergt. Reken op 3 uur aan een wallbox en 9,5 uur aan een huishoudstopcontact.

De laadduur van 20 naar 80 procent schommelt tussen de 36 minuten en de 9,5 uur in functie van het type lader.

De meest ‘normale’ EV?

Wanneer je abstractie kan maken van dit ietwat enge rijbereik (dat echter zou moeten volstaan voor dagelijks gebruik door de meeste Europeanen), rijdt de MX-30 best wel fijn: de besturing, het rijgedrag (hij weegt minder dan 1,7 ton, wat niet slecht is voor een puur elektrisch model) en zelfs het kunstmatige geluidje dat hij maakt bij het optrekken geven de indruk dat je met een ‘normale’ auto rijdt. Mazda-rijders zullen zich met andere woorden niet ontheemd voelen, waardoor EV-tegenstanders misschien toch nog te overtuigen zijn…

Het is alleen jammer dat het systeem voor het openen van de achterdeuren niet echt praktisch is (opgelet dat je het hoofd niet stoot!).
Het bovenste centrale scherm leek ons wat smal.
Sommige uitrustingsniveaus komen met duurzame materialen voor het interieur.

FLEETBALANS

Op fiscaal vlak zijn er geen verrassingen, want dit is een elektrische auto zoals een ander. In vergelijking met zijn rechtstreekse rivalen heeft de Mazda MX-30 echter een zeer concurrentieel prijskaartje: vanaf 33.490 euro inclusief btw is de uitrusting al zeer volledig, en de topversie kost minder dan 38.000 euro inclusief btw. Hij zal zoals we reeds vertelden vooral klanten verleiden die gevoelig zijn voor de CO2-balans over de hele levensloop van de auto. De MX-30 maakt in de eerste plaats op dit vlak het verschil, maar daar betaal je wel de prijs voor in de vorm van een rijbereik dat toch wat eng aanvoelt…

Technische fiche

Mazda MX-30 (107 kW – 145 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE 
BrandstofElektriciteit
Vermogen 107 kW – 145 pk
Maximumkoppel 271 Nm
Leeggewicht 1.645 kg
Koffervolume 366 – 1.171 liter
RijbereikTot 265 km (stad)
Gemiddeld normverbruik 19 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 140 km/u
Opslagcapaciteit batterij 35,5 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 27.677,68 €
Basisprijs inclusief btw 33.490,00 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,56 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.360 €/jaar
Verworpen kosten 231,20 €/jaar
CO2-belasting 326,88 €