Nu de originele CLA officieel tot de geschiedenis behoort, durven de Duitsers het grif toegeven: de eerste generatie was een probeersel, net zoals de grotere CLS dat al tien jaar eerder was. Vandaag staan beide modellen bekend als grondleggers van het vierdeurs-coupéverhaal, met tal van kapers op de kust. De BMW 2 Reeks Gran Coupé lonkt immers om de hoek, terwijl ook Peugeot zijn 508 als een ‘coupé’ met vier deuren ziet.

De neus van de nieuwe CLA Coupé is zowaar nog lager en dus sportiever dan die van het uitgaande model.

100 gram

Toch is de groeiende concurrentie niet de reden waarom Mercedes meteen twee sedanversies van de A-Klasse lanceert: de CLA Coupé die we op deze pagina testen en de Berline die al eerder werd voorgesteld. Stuttgart ziet die laatste eerder als een carrosserievariant van de Hatchback, terwijl de CLA Coupé een model op zich blijft. Eentje dat weliswaar ongeveer dezelfde dimensies heeft als de Berline, maar ook een opvallendere tenue die meerwaardezoekers moet aanspreken.

De mini CLS-outfit zit de CLA Coupé als gegoten.

Onder dat sprekende uiterlijk zit nochtans krek dezelfde techniek, te weten een reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren die bij de CLA 180 van 30.612 euro beginnen en bij de CLA 220 d 4Matic eindigen. Daarboven komen op termijn nog twee AMG-varianten, maar die zijn minder relevant in een fleetcontext. De CLA 180 d van minstens 34.364 euro is dat wel, temeer omdat die maar 100 gram CO2 per kilometer uitstoot volgens de NEDC 2.0-meting (die nog minstens tot eind 2020 op federaal niveau en tot eind 2021 in Vlaanderen gehanteerd wordt voor de taxatie van bedrijfswagens).

Andere insteek

In het vooronder van de 180 d ligt er een 1,5 liter grote turbodiesel die samen met Renault werd ontwikkeld en 116 pk produceert. Daarmee kom je vlot genoeg uit de voeten in de stad en op secundaire wegen, maar op de snelweg heeft de viercilinder het moeilijker – zelfs met de optionele 7G-DCT automaat. Weldra volgt er een 200 d-versie met een 2,0 liter van Mercedes-makelij die 150 paarden heeft om beter met het gehaaste verkeer mee te kunnen. Maar zuinig, dat is de vijftienhonderd wel. Wij klokten een sportief gemiddelde van 6,4 liter aan de voet van de Alpen met drie aan boord, dus dik vijf liter moet zeker mogelijk zijn.

De krachtigere versies kan je ook 4Matic-vierwielaandrijving bestellen.

Ongeacht de motor die je kiest, krijg je een CLA die beduidend anders aanvoelt dan de uitgaande. Weg is de stugge demping en het stoïcijnse weggedrag, vervangen door een comfortabele setup die de precieze rijkwaliteiten prima complementeert. Zeker bij de dieselmodellen, die overigens erg goed presteren op het vlak van NOx-uitstoot, klopt het plaatje helemaal. Of hoe een Mercedes die scherp gelijnd is niet agressief hoeft te sturen, maar gewoon aangenaam kan rijden in de stad en ver daarbuiten.

Gestileerde C-Klasse

Zeker zo schatplichtig aan de metamorfose is het nieuwe interieur dat we al van de A-Klasse kennen. Dat ziet er niet alleen gelikt uit met twee aaneengeschakelde schermen en prachtige verluchtingsmonden, maar lijkt ook een beter afgewerkt dan in de hatchback die wel 4.000 euro minder kost.

Bovendien is ook het grootste zeer van de CLA helemaal geremedieerd, te weten de ruimte op de achterbank. Daar kunnen nu perfect twee volwassenen zitten met voldoende knieruimte dankzij 30 millimeter extra tussen de wielen. En de koffer? Die is ondanks 10 liter minder beter bruikbaar door een bredere laadopening. Of hoe de CLA eerder een gestileerde versie van de C-Klasse geworden is, die slechts twee centimeter meer meet.

FLEETBALANS:
Als het fleetsucces van de vorige generatie een indicatie mag zijn, dan wordt de nieuwe CLA Coupé geheid een hit. Daarvoor heeft de gestileerde berline immers alles in huis, van moderne motoren over het innovatieve MBUX-bedieningssysteem tot aan een verbeterd ruimtegebruik toe. Bovendien is er dankzij de laatste zuiveringstechnieken geen reden meer om de Euro 6d-diesels te schuwen, want die presteren uitmuntend in combinatie met de geteste automaat. In het geval van de 180 d levert dat een CO2-vork op van 100 à 105 gram per gereden kilometer, goed voor een aftrekbaarheid van 90%. Maar als het aan ons ligt, dan opteren we voor de 2,0-liter van Mercedes-makelij met 150 pk voor evenwichtigere prestaties op de snelweg.

Mercedes CLA Coupé 180 d (85 kw) – 2019

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    diesel
Vermogen 85 kW /116  pk
Maximumkoppel 260 Nm @ 1750 – 2500 opm
Cilinderinhoud 1461 cc
Gewicht 1490 kg
Kofferinhoud 460  liter
Inhoud brandstoftank 43 liter
Gemiddeld verbruik (NEDC) 3,8 – 4,0 l/100 km
CO2-uitstoot  100 – 105 g/km
Topsnelheid  205 km/h
ANDERE MOTOREN
motor brandstof  vermogen
CLA &80 benzine  136 pk
CLA 200 benzine  163 pk
CLA 220 benzine  190 pk
CLA 250 benzine  224 pk
CLA 200 d diesel  150 pk
CLA 220 d diesel  190 pk
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 28.400 €
Basisprijs met btw 34.364 €
Fiscaal vermogen 8 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 123 €
BIV (Vlaanderen) 586,26 €
Rijbelasting 285,83 €
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA bestuurder 1944 €/jaar
VAA Werkgever 330 €/jaar