Advertisement
Gepubliceerd op 4 February 2021 om 07h36
Door Félix Bouland

Test Mercedes EQA: elektrische GLA met 426 kilometer rijbereik

In tegenstelling tot wat werd verwacht is de nieuwe Mercedes EQA gebaseerd op de… GLA. De SUV wordt elektrisch dankzij een grote batterij van 66,5 kWh en biedt een maximaal rijbereik van 426 kilometer. Een geslaagde transplantatie?

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

Neen, de nieuwe, kleine elektrische auto van Mercedes is geen stekkervariant van de A-Klasse. Hij heet EQA en gebruikt de basis van de GLA… en nog veel meer. Zoals Mercedes met zijn grote broer EQC deed, onderscheidt deze nieuwe elektrische SUV zich door zijn gezicht. Hij heeft een ander radiatorrooster in zwartglanzende kunststof, dat voortaan deel uitmaakt van de visuele identiteit. Verder ontdekken we ook een lichtstrip over de hele breedte van de kofferklep. In totaal zijn de verschillen te tellen op de vingers van één hand.

In het interieur wordt de familieband met de GLA nog duidelijker. Dat is ook normaal: het is gewoon in zijn geheel overgenomen. We vinden hier dus hetzelfde horizontale dashboard en dubbele scherm die zo kenmerkend zijn geworden voor de jongste modellen van het Duitse merk. De enige noemenswaardige verandering zit hier in de koffer, die zijn inhoud met 95 liter ziet krimpen tot 340 liter.

 

Elektrisch vliegend tapijt

De schuldige van die verkleining is snel gevonden: de grote batterij van 66,5 kWh (netto) die onder de vloer, de achterbank en de koffer is ondergebracht. Ze voedt een elektromotor met 190 pk en een koppel van 375 Nm op de vooras. Dankzij haar mooie opslagcapaciteit geeft deze batterij de EQA een rijbereik van 426 kilometer (WLTP). Ze kan aan een snellaadpaal van maximum 100 kW worden aangesloten om 80 procent rijbereik te recupereren in 30 minuten.

Aan het stuur krijg je in de eerste plaats een gevoel van comfort. Stuttgart zegt heel veel werk te hebben gemaakt van de demping van geluiden en trillingen. We stellen vast dat de teams niet met hun vingers hebben gedraaid, want het interieur ademt rust uit terwijl de ophanging wegoneffenheden met brio opvangt. Met een startprijs van 49.973 euro is de basisversie EQA 250 zo’n 6.700 euro duurder dan een GLA op benzine, terwijl het verschil met de plug-inhybride variant 4.000 euro bedraagt.

 

Fleetbalans

Op dit moment zijn elektrische auto’s fiscaal het best geplaatst en dat geldt dus ook voor deze Mercedes EQA. Hij geniet een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent, in Vlaanderen betaal je er geen verdere belastingen op en in Wallonië en Brussel zijn die tot een minimum beperkt (61,5 euro BIV en 83,95 euro verkeersbelasting). Op basis van zijn gemiddelde catalogusprijs ligt het jaarlijkse VAA op 1.713,36 euro.

 

Technische fiche

Alle fiscale informatie over de Mercedes EQA vindt u dankzij onze partner OTOTO terug via deze link.

Brandstof elektrisch
Vermogen 140 KW/190 pk
Koppel 375 Nm
Leeggewicht 2.040 kilo
Koffer 340 liter
Batterij 66,5 kWh (netto)
Gemiddeld verbruik 17,7 kWh/100 km WLTP
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 160 km/u
Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw 41 300,00 €
Basisprijs incl. btw 49 973,00 €
Fiscaal vermogen
TMC (Brussel) 61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel) 83,95 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA 1.713,,36 €/jaar

 

Fotogalerij

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels