JLR – FevMars2019

Test Mercedes GLC F-Cell – Proefkonijn

Bij Mercedes is het van 2011 geleden dat de Fuel Cell nog eens ter sprake kwam. Toen rustte Das Haus ongeveer 200 B-Klasses uit met een brandstofcel, vandaag staat het merk klaar om een batch GLC’s op waterstof bij geselecteerde klanten te plaatsen. Link2Fleet ging er alvast een blokje mee om, aan de vooravond van de officiële lancering.

In cijfers leest de nieuwe brandstofcel als volgt: 25% lichter, 30% compacter, 40% krachtiger en vooral 90% armer aan platinum: een chemisch element dat niet bepaald voor het rapen ligt op deze planeet. Vergeleken met een conventionele verbrandingsmotor is de efficiëntie overigens dubbel zo groot (en bovendien emissievrij), hoewel Battery Electric Vehicles bij 70 à 80% nog een stuk beter doen. Dus waarom dan toch inzetten op waterstof? Hoegenaamd omdat de brandstofcel prima geplaatst is om de dieselmotor op termijn te vervangen, vooral in zwaardere toepassingen.

Modulaire setup

Technologie is natuurlijk één ding, tankinfrastructuur nog een heel ander. Maar ook die zit bij onze oosterburen kennelijk in de lift, met bijna 100 waterstofstations in bedrijf en nog eens 200 in aanmaak. Daarvoor is Daimler een partnership aangegaan met grote brandstofspelers als Shell, Total en Linde die hun schouders mee onder de oplossing van het kip of het ei-probleem hebben gezet.

Tegelijk is ook de verschrikkelijk complexe brandstofcel gesimplificeerd: niet zozeer qua werking (want daar heb je nog steeds een professorstitel voor nodig), maar wel naar plaatsing en inbouw toe. De beveiligde tanks passen nu perfect in de middentunnel en onder de achterbank, terwijl de brandstofcel precies op de bevestigingspunten van de conventionele motoren klikt. Dat maakt de setup niet alleen flexibel, maar ook nog eens modulair om ook (lichte) vrachtwagens mee aan te drijven.

Ook een plug-in

De GLC is natuurlijk geen LCV maar een SUV,  die als eerste met een F-Cell badge op zijn derrière mag pronken. Rijden doet de crossover op waterstof alsof het een elektrische is, met het verschil dat je de tanks even snel weer met waterstof volgooit als je bij een conventioneel model op diesel of benzine zou doen – in pakweg 3 minuten. Daarna kan je er weer een kleine 500 kilometer tegenaan, waarvan 50 kilometer op batterijen beter dan op waterstof.

Waarom Mercedes het accupakket van de nieuwe plug-inhybrides ook aan de F-Cell toevoegt? In de eerste plaats om de station anxiety (de angst om niet tijdig bij die ene waterstofpomp in België te komen) weg te nemen met een extra stekkerautonomie. Je kan de GLC F-Cell dus ook via het stopcontact opladen, waardoor je pakweg 50 kilometer zonder waterstof kan rijden als die even niet voorhanden blijkt.

Dubbele aandrijflijn

In de praktijk gebruikt de GLC beide energiebronnen, dus zowel de waterstof als de batterijen. Er zijn nu eenmaal situaties waarin de ene aandrijfvorm beter presteert dan de andere. Vertrekken vanuit stilstand is daar een goed voorbeeld van: dat kan nu eenmaal vlotter met een elektromotor dan met een waterstofcel die een iets tragere reactietijd heeft. In de praktijk merk je daar evenwel niets van, want de GLC F-Cell rijdt voor een groot stuk zoals de nakende EQ C gaat rijden – zij het met een handiger tanksysteem.

De dubbele aandrijflijn maakt wel dat de GLC F-Cell niet zo fluks overkomt als een pure EV, omdat de extra hardware het gewicht omhoogstuwt terwijl het vermogen op 211 pk blijft steken. Een 0 tot 100-tijd geeft Mercedes niet op, maar we vermoeden dat die een dikke 9 seconden bedraagt. De topsnelheid wordt op zijn beurt begrensd op 160 km/u, de bodemvrijheid gecompromitteerd door de waterstofinstallatie. Meteen de reden waarom de F-Cell technologie allicht nog beter tot zijn recht gaat komen in grotere wagentypes, waar ruimte en gewicht minder spelen. Maar de start is in ieder geval (opnieuw) genomen.

Mercedes GLC F-Cell (155 kw) – 2019

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof  waterstof
Vermogen 155 kW / 211 pk
Maximumkoppel 365 Nm
Cilinderinhoud n.v.t.
Gewicht n.b.
Kofferinhoud n.b.
Inhoud waterstoftank 4,4 kg
Gemiddeld verbruik 13,7 kWu / 100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 160 km/h (begrensd)

Toon meer nieuwsjes