BMW

Test nieuwe Peugeot 508: fleet volop in het vizier

Inzake design mag de Peugeot 508 dan al duidelijk breken met zijn voorganger, dat betekent niet dat er achter zijn nieuw lijnenspel geen grootste ambities schuilgaan: uitgroeien tot de referentie binnen zijn segment, maar ook en vooral van Peugeot de grootste 'generalist' maken op de fleetmarkt. Of hij de kwaliteiten heeft om die ambities waar te maken? Wij deden de test.

Sinds de komst van de meest recente nieuwigheden zoals de 308, 3008 en 5008 ziet het merk Peugeot zijn verkoopcijfers onafgebroken toenemen. En hetzelfde geldt voor het marktaandeel in fleet. Zo nam de B2B-verkoop bij Peugeot in 2017 toe met 0,6% wat het marktaandeel voor het merk op 6,2% bracht op de professionele markt. Met de komst van deze 508 steekt het merk haar ambities niet onder stoelen of banken: de beste TCO op de markt bieden en de grootste ‘generalist’ worden in het D-segment dat momenteel goed is voor 46% van de Europese B2B-markt.

Om die doelstellingen te behalen en vanuit de overtuiging dat het succes van de klassieke berline taant omdat de klanten liever voor een dynamisch ogende auto kiezen, heeft Peugeot zijn gezinswagen helemaal in het nieuw gestoken. De nieuwkomer is een berline met het lijnenspel van een vijfdeurscoupé, een naar achteren toe aflopende daklijn, brede vleugels, frameloze ramen, een nieuwe ledlichtsignatuur en een grote zwart gelakte strip tussen de achterste lichtblokken. Bovendien is de nieuwe 508 6 cm lager, 3 cm breder en 8 cm korter dan zijn voorganger, wat eveneens bijdraagt tot zijn sportiever voorkomen.

De klassieke kofferklep werd ingeruild voor een vijfde deur voor een vlottere toegang tot de koffer die 487 liter laadcapaciteit biedt.

 

Sportiever maar kleiner

De uitdaging van een sportieve look heeft Peugeot alvast tot een meer dan goed einde weten te brengen. De 508 oogt loepzuiver, atypisch en ronduit mijlenver verwijderd van het design van zijn voorganger. Toch heeft de medaille ook een keerzijde: qua binnenruimte zet hij een stap achteruit. Vooraan beschikken de inzittenden over voldoende ruimte, maar de achterste plaatsen zijn niet weggelegd voor de groteren onder ons. Wie meer dan 1m80 meet, zit met het hoofd tegen het dak.

Daartegenover staat dat het comfort duidelijk op de afspraak is, onder meer dankzij de i-cockpit (hertekend en nog verder verbeterd), de adaptieve demping, de perfect uitgekiende ergonomie, maar ook het dashboard dat helemaal naar de bestuurder is gericht. De afwerking is van erg goed allooi, ook al staat hij  nog altijd niet op het niveau van zijn premium rivalen.

De enige ontgoocheling op het vlak van comfort? Het ontbreken van handgrepen aan de dakhemel boven de deuren.

 

Echt dynamisch

De nieuwe 508 heeft niet alleen de look van een sportieveling, hij rijdt ook als een sportauto. Dat is onder meer te danken aan zijn adaptieve demping, zijn erg kleine draaicirkel en zijn motoraanbod. In de praktijk toont hij zich in alle omstandigheden erg efficiënt. Voor de volledigheid geven we nog mee dat het motorpalet momenteel de 1.5 diesel omvat van 130 pk, de 2.0 diesel van 160 of 180 pk en slechts één benzinemotor (de 1.6 van 225 pk). Een benzinevariant met 180 pk staat tegen eind van het jaar op het programma.

 

Fleetbalans

De 508 heeft meer dan voldoende troeven in huis om fleetrijders te kunnen overtuigen. Omwille van zijn wat beperkte ruimte achterin zullen het vooral de jongere bestuurders zonder kinderen of met jonge kinderen zijn, die hij weet te overtuigen. Met zijn coupé-achtige look werpt hij zich duidelijk op als een concurrent voor de Volkswagen Arteon en de Audi A5 Sportback. En zijn behoorlijk stevig prijskaartje staat op hetzelfde peil als zijn ambities. Terwijl alle merken nadrukkelijk inzetten op benzine, schuift Peugeot eerder de dieselmotoren naar voren. En we moeten toegeven van de 1.5 BlueHDi van 130 pk meer dan troeven genoeg in huis heeft om de fleetrijders te kunnen overtuigen, ook al omdat hij een fiscale aftrekbaarheid van 90% geniet en een vrij lage VAA. De plug-inhybride 508 zullen we pas in september, op het salon van Parijs, voor het eerst te zien krijgen, samen met de SW-breakversie die ongetwijfeld het merendeel van de fleetverkoop voor zijn rekening zal nemen.

 

Technische fiche

Peugeot 508 1.5 BlueHDi EAT8 (130 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Diesel
Vermogen 130 pk
Maximumkoppel 300 Nm @ 1750 o/m
Leeggewicht 1.420 kg
Kofferinhoud 487 l
Inhoud brandstoftank 55 l
Gemiddeld verbruik 3,7 l/100 km
CO2-uitstoot 98 g/km
Topsnelheid 210 km/u
Cilinderinhoud 1.499 cm3

 

ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
1.5 BlueHDi Diesel 130 pk
2.0 BlueHDi Diesel 160 pk
2.0 BlueHDi Diesel 180 pk
1.6 PureTech Benzine 225 pk
1.6 PureTech Benzine 180 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 25.661 €
Basisprijs incl. btw 31.050 €
Fiscaal vermogen 8 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 550,15 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 235,36 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 253,72 €
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA gebruiker 1.783,15 €/jaar
Verworpen uitgaven 303,13 €/jaar
CO2-belasting 358,37 €

 

 

Toon meer nieuwsjes