SHELL – JLR – FevMars2019

Test nieuwe Volkswagen Touareg: de toekomst is begonnen

In Wolfsburg beweert men dat deze 3de generatie van de Touareg het ontegensprekelijke vlaggenschip is van het Duitse merk. De reden hiervoor is simpel: de Phaeton zal namelijk geen opvolger krijgen. Een goed verstaander heeft meteen begrepen dat deze grote hyperhoogtechnologische SUV van plan is grote stukken marktaandeel in te palmen van zijn rechtstreekse rivalen zoals de Audi Q7, de BMW X5, de Mercedes GLE en de Volvo XC90. Stuk voor stuk pure 'premiums'.

In het kort

Qua design wijkt het nieuwe model grondig af van zijn voorganger. Hij is langer geworden (4,88 m), breder (1,98 m), maar ook iets minder hoog (1,70 m). Dat leidt tot een ruimer interieur, maar ook tot een groter koffervolume van 810 liter (tegenover 697 liter voorheen). Bovendien zet hij, dankzij het uitvoerige gebruik van aluminium, maar liefst 106 kg minder op de weegschaal dan de vorige generatie. In het interieur biedt Volkswagen met de Innovision Cockpit een blik op het interieur van de auto van de toekomst. En de technologie die deze Touareg aan boord heeft, en die hoofdzakelijk gericht is op rijhulpsystemen en op comfort, is eenvoudigweg verbluffend. Deze Touareg, die standaard vierwielaandrijving meekrijgt, staat in een eerste fase met twee motorversies in de catalogus: de 3.0 V6 TDI-motor met 231 of 286 pk. In de herfst wordt daar nog een 3.0 V6 benzine van 340 pk aan toegevoegd. Daarna volgt dan nog een 4.0 V8 TDI van 421 pk en een oplaadbare hybrideversie. Die motoren worden allemaal gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en zullen stuk voor stuk een sleepvermogen hebben tot 3,5 ton. En hoewel hij meer dan genoeg capaciteiten heeft om de gebaande paden (ver) achter zich te laten, is deze nieuwe Touareg niet toegespitst op terreinwerk. Zo verdween de reductiebak uit de aandrijfgroep.

 

Chroom zover het oog reikt?

De verchroomde elementen mogen dan al knap verwerkt zijn, dat ze zo nadrukkelijk zijn terug te vinden op het radiatorrooster is een duidelijke verwijzing naar de Arteon. Stof genoeg voor controverse dus. Toch is dit vrij nieuw voor dit type auto. Verder werden in de nieuwe Touareg lichtblokken geïntegreerd met een nieuw ledverlichtingsysteem. De uitgebouwde wielkasten vooraan en de gespierde schouderlijn achteraan benadrukken echter de terreinwaardigheid van deze nieuwkomer. Hij heeft bovendien recht op een nieuw gamma van velgen die zijn algemene look een nog dynamischere uitstraling meegeven dan die twee andere modellen die op hetzelfde modulaire MLB-platform zijn gebouwd, namelijk de Audi A7 en de Porsche Cayenne. Achteraan vinden we een opvallende achterklep terug met ledlichtblokken die de indrukwekkende breedte van deze 3de generatie enkel maar accentueert.

 

Futuristische sfeer

Het volledige hertekende interieur werd helemaal aan de vereisten van het digitale tijdperk aangepast. Zo vervangen digitale zones de klassieke weergaves en de klassieke bedieningselementen waar dat ook maar oordeelkundig leek. Het elegante en brede dashboard dat (in functie van de uitrusting optioneel) de Innovision cockpit kan omvatten,  kan worden uitgerust met een head-updisplay dat alle belangrijke informatie weergeeft. Het combineert bovendien een 12 duim groot digitaal dashboard (Digital Cockpit) met het Discover Premium-infotainmentsysteem voorzien van een 15 duim groot touchscreen. De manier waarop dit nieuwe model digitaal kan worden aangestuurd is zonder meer een voorbode van een nieuw autotijdperk.

Voor wat betreft het comfort gooit de nieuwe Touareg heel hoge ogen met, onder meer, elektrische verstelbare voorstoelen die optioneel kunnen worden uitgerust met een 8-voudig massageprogramma. Achteraan kan de zitbank niet alleen verschoven worden, ook de hellingshoek van de rugleuning kan worden versteld. Of hoe het ‘kilometervreterkarakter’ van dit model alleen nog maar sterker wordt. Hier kunnen vijf inzittenden in alle comfort mee op reis. Ongeacht de afstand die ze moeten overbruggen of de wegen waarover de reis hun zal voeren. We geven nog mee dat Volkswagen deze Touareg uitrust met het grootste panoramische schuifdak dat het ooit op zijn modellen aanbood. Last but not least geven we nog mee dat de binnenruimte als een luxueuze comfortzone op uw persoonlijke smaak kan worden afgestemd via drie uitrustingsniveaus.

 

Verbijsterende wegligging

Dankzij de pneumatische ophanging en de nieuwe rolstabilisatie bood ons testmodel een wegligging en een bochtenwerk dat zonder meer opmerkelijk mag worden genoemd. Het rijcomfort is ronduit vorstelijk. Maar waar we nog het meest verbijsterd over waren (we reden altijd met piloot en copiloot) waren de reacties van het voertuig op momenten dat de cruise control werd gebruikt. De camera waarmee hij was uitgerust las alle verkeersborden en paste, zonder enige interventie van onze kant, zijn snelheid aan op basis van de verkeerssignalisatie. Meer nog, bij het naderen van een rond punt, kondigde hij beleefd aan te zullen moeten vertragen …

Als we u hier de rijhulpsystemen zouden willen opsommen, zowel voor wat betreft het infotainmentsysteem, het head-updisplay, de instelling van persoonlijke voorkeuren, de verschillende indicatoren, het audio- en navigatiesysteem, de verschillende rijmodi, de manoeuvreerhulp voor aanhangwagens, de vierwielsturing die wordt aangeboden, het proactieve beschermingssysteem voor inzittenden … zouden we een paar tientallen pagina’s kunnen vullen met alle details ter zake.

 

Fleetbalans

De basisprijs zonder btw mag dan al 66.000 € bedragen, weet dat er van bij de start een Touareg Business wordt aangeboden die bijna de volledige optiecatalogus van dit vlaggenschip aan boord krijgt. Prijskaartje: 80.990 €, zonder btw. Het becijferde klantenvoordeel voor dit model komt uit  op 4.355 € inclusief btw. Meteen is duidelijk dat dit model, althans volgens de merkverantwoordelijken, in de eerste plaats mikt op vrije beroepen, zaakvoerders van kmo’s en, in grote vloten, hooggeplaatste kaderleden. Hoe dan ook zullen het mensen zijn met een voorkeur voor hightech, maar die tegelijkertijd wel oog hebben voor de discrete manier waarop hij zijn premium karakter tentoonspreidt.

 

TECHNISCHE FICHE

VW TOUAREG  3.0 V6 TDI 4WD 286 pk

 
Brandstof    diesel
Vermogen 210 kW/286 pk
Maximumkoppel 600 Nm @ 2.250 o/m
Leeggewicht 1.995 kg
Kofferinhoud 810 l
Inhoud brandstoftank 75 l
Gemiddeld verbruik (NEDC) 6,9 l/100 km
CO2-uitstoot 182 g/km
Topsnelheid 238 km/u
Cilinderinhoud 2.967 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
3.0 TDI diesel 231 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 66.000 €
Basisprijs incl. btw 79.860 €
Fiscaal vermogen 15 pk
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 1.614 €
BIV (Vlaanderen) 2.165 €
Verkeersbelasting Brussel-Wal./Vl. 808€ /1.074 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA gebruiker 10.336 €/jaar
VAA werkgever 1.757 €/jaar
CO2-belasting 1.319 €

 

Voordelen

  • Opmerkelijke kilometervreter
  • Het zijdezachte comfort
  • Innovision Cockpit
  • Technologie aan boord
  • Rijdynamiek
  • Kofferinhoud
  • 3,5 ton sleepvermogen

 

Nadelen

  • Een paar afwerkingsdetails
  • Overdaad aan chroom (volgens sommigen)

 

Concurrentie

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90

Toon meer nieuwsjes