Nog voor de overname van Opel door PSA waren ze in Rüsselsheim al goed gevorderd met de ontwikkeling van een nieuwe Corsa. Dit model van de zesde generatie zou de succeslijn van zijn voorgangers moeten voorzetten. Geen makkelijke opdracht, want sedert de introductie van de allereerste Corsa in 1982 werden al meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht. Toen ze bij PSA –na de overname dus- de nieuwe Corsa in wording zagen, kwam het ontnuchterende dictaat dat de ingenieurs en ontwerpers van Opel weer van nul konden herbeginnen en moesten gebruik maken van het PSA-platform zoals bij onder meer de Peugeot 208. Ook de aandrijflijnen zouden van PSA komen. Daar waren verschillende redenen voor: een stroomlijnen van de productie, het beperken van de ontwikkelingskosten, het verlagen van het wagengewicht en het installeren van zuiniger motoren. Die twee laatste punten waren van belang om een gunstige CO2 te bekomen.  Bovendien werd meteen ook het licht op groen gezet voor een elektrische versie.

2019 Opel Corsa

Eigen identiteit

Ondanks het grote aandeel van PSA-onderdelen is de Corsa meer dan een gecamoufleerde Peugeot. Opel heeft wel zijn eigen inbreng qua design, afstelling van de ophanging, aankleding en inrichting van het interieur en zelfs enkele technologische vondsten. De nieuwe Corsa, die enkel als vijfdeurs bestaat, ziet er alleszins uit als een Opel met zijn typische frontpartij en achtersteven. Ook het ‘zwevende’ dak is een Opel-kenmerk dat we al eerder zagen bij onder meer de Astra.

De nieuwe Corsa mag dan wel het instapmodel van Opel zijn, echt klein is hij niet meer. Met zijn lengte van 4,06 meter is hij 4 centimeter langer dan het uittredend model en hij heeft het formaat van een Golf 2. Kortom de omschrijving ‘stadswagentje’ is hier niet echt meer op zijn plaats. De extra lengte, de lagere daklijn en de langere motorkap maken alleszins dat de nieuwe Corsa er dynamischer uitziet. Trouwens de Corsa kan uitpakken met een voortreffelijke stroomlijn waarbij de Cx-waarde tot 0,29 beperkt blijft. Dat te samen met de lichtgewicht constructie kan niet anders dan het verbruik beperken en zowel de prestaties als de rijdynamiek bevorderen. Het basismodel weegt slechts 980 kilogram en is maar liefst 108 kilogram lichter geworden dan een vergelijkbare uitvoering van zijn voorganger.

Eigen feeling

In de nieuwe Corsa zit je lager dan vroeger. Ook het zwaartepunt is verlaagd. In tegenstelling tot Peugeot vinden we bij de Opel een klassieke opbouw van het dashboard met tellers die zichtbaar zijn doorheen het stuurwiel. Er zijn vier uitrustingsniveaus en vanaf de Elegance (derde niveau) is een digitaal instrumentenbord standaard, tenminste als je een Corsa vanaf januari 2020 bestelt. Het ganse dashboard bestaat uit twee delen. Het bovenste deel is met zachte materialen bekleed en het centrale aanraakscherm staat naar de bestuurder gericht. De langere wielbasis zorgt voor extra beenruimte achterin maar een echt ruimtewonder is de Corsa niet. Ook de toegang tot de achterste zitplaatsen is beperkt door de vrij korte portieren. Met zijn volume van 309 liter heeft de koffer wel een aanzienlijk formaat.

Rijden

Voor de Corsa voorziet Opel drie benzinemotoren met telkens een cilinderinhoud van 1,2-liter. De atmosferische versie (zonder turbo dus) beschikt over 75 pk en is eerder geschikt voor kortere afstanden. Tijdens een test naar aanleiding van de verkiezing van de VAB-gezinswagen van het jaar noteerden we een gemiddeld testverbruik van 5,8 l/100km. Deze basisuitvoering moet het stellen met een manuele vijfbak die zich niet zo vlot laat schakelen. De beste verhouding tussen prijs en prestaties vind je in de 100 pk uitvoering met turbo. Met deze versie noteerden we tijdens de internationale voorstelling een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. De manuele zesbak schakelt heel wat preciezer. De krachtigste uitvoering is de 130 pk’er die standaard een automaat met acht overbrengingen meekrijgt. Deze transmissie is ook als optie verkrijgbaar op de versie met 100 pk. De zuinigste blijft de 1,5-liter diesel met 102 pk en manuele zesbak. We noteerden een gemiddelde van slechts 4,6 l/100 km! De Corsa heeft een bijzonder efficiënte ophanging die er aardig in slaagt om oneffenheden te verteren zonder dat de auto daarom gaat deinen. Hij voelt ook heel evenwichtig aan.       

2019 Opel Corsa

Fleetbalans

De diesel mag dan wel in het verdomhoekje zitten, toch kunnen we stellen dat deze motorisatie bij de Corsa bijzonder sterk naar voor komt met een uitzonderlijk laag testverbruik (4,6 l/100 km) en een CO2 van slechts 85 g/km (volgens WLTP maar naar NEDC omgezet). De aangewezen versie lijkt ons de Edition die in tegenstelling tot de basisversie met standaard een manuele airco komt. Een digitaal dashboard is een optie maar standaard vanaf het derde uitrustingsniveau (Elegance). Een andere nuttige optie, zeker als er vaak ’s nachts op minder goed verlichte wegen wordt gereden, is de matrix-verlichting die de lichtbundel aanpast naargelang de rij-omstandigheden. Vanaf volgend jaar wordt ook ‘lane postioning’ leverbaar. Dit systeem komt vooral tot zijn recht op de snelweg en maakt dat de auto in het midden van de rijstrook blijft. Het is heel wat aangenamer dan het de ‘lane assist’ die je dwangmatig in de rijstrook houdt. Vanaf maart is er de elektrische versie van de Corsa.

OPEL CORSA 1.5 TURBO D TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    Diesel
Vermogen 75 kW /102  pk
Maximumkoppel 250 Nm@ 1750 opm
Cilinderinhoud 1499 cc
Gewicht (met bestuurder) 1126 kg
Kofferinhoud 309
Inhoud brandstoftank 40 liter
Gemiddeld testverbruik 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot 85 g/km
Topsnelheid 188 km/h
ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof  Vermogen
1.2 Benzine 75 pk
1.2 Benzine 100 pk
1.2 Benzine 130 pk
Elektrisch   136 pk
     
     
     
     
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 16.359,50 €
Basisprijs met btw 19.795 €
Fiscaal vermogen 8 PK
TMC/rijbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 123/244,20 €
BIV/rijbelasting  (Vlaanderen) 555,67/257,39 €
   
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA bestuurder 1340 €/jaar
VAA werkgever 227,80 €/jaar