Een design dat inslaat

De 508 SW is met zijn laag en dynamische silhouet zonder enige twijfel één van de kortst afgesneden breaks uit zijn klasse. Hij straalt ten opzichte van zijn voorganger duidelijk meer stijl uit – zelfs nog meer dan de berline – maar verliest tegelijk wel aan laadvolume. Een bewuste en vrijwillige keuze van Peugeot, dat een model wilde dat inzet op elegantie en verfijning. Vandaar dat hij afmetingen heeft die bijna identiek zijn aan die van de berline, terwijl hij ten opzichte van zijn voorganger maar liefst 8 cm lengte inboet. Een ander veelbetekenend cijfer in vergelijking met de berline, waarvan hij volledig is afgeleid, is dat hij amper 35 kg meer weegt. De deuren zonder raamomkadering zijn dan weer een uniek feit voor een break gebouwd door een generalistisch merk. Ze staan niet alleen borg voor een geraffineerdere en dynamische lijn, maar eveneens voor grote ruitoppervlakken. De frontpartij is identiek aan de snoet die ook bij de berline indruk maakt, maar de luxueus vormgegeven achterkant springt van zijn kant dan weer in het oog door zijn horizontale blinkend zwarte band, die omgeven wordt door full LED-achterlichten. Kortom, verleiding is gegarandeerd !

Geraffineerd interieur

De SW-uitvoering is naar het voorbeeld van de nieuwe 508 berline uitgerust met de laatste versie van de Peugeot i-Cockpit, die we ook al kennen uit de 3008 en 5008 SUV’s. Het gaat in feite om de combinatie van het compacte stuur – een waar genoegen – een head-up display en een groot aanraakscherm. In dit opmerkelijk moderne hightech universum zorgt het digitale head-up plaatje, dat geconfigureerd en gepersonaliseerd kan worden, ervoor dat alle belangrijke info over het te volgen traject tot bij de bestuurder raakt.

Daarnaast is er ook nog het erg eigentijdse dashboard, waar pianotoetsen dienst doen als bedieningselementen voor de verschillende functies. Of ook nog de afwerkingskwaliteit die wel heel dicht aanleunt bij die van Duitse auto’s. Ja, zelfs bij die uit het premiumsegment.

Verder springen ook de talrijke goed uitgedokterde en perfect geplaatste aflegvakken in het oog met als absoluut hoogtepunt het grote handschoenkastje dat trouwens gekoeld is.

We voegen er nog aan toe dat deze 508 SW in vier afwerkingsniveaus wordt aangeboden, die al naargelang de versie steeds meer uitrusting aan boord hebben. Het gaat hierbij om de Active, Allure, GT Line en GT uitrustingsniveaus.

Het ruimteaanbod? Dat van de berline!

Niettegenstaande het hier wel degelijk om de SW-uitvoering van de 508 gaat, blijft de plaats die voorbehouden is aan de bestuurder en zijn inzittenden quasi gelijk aan die van de berline. Achteraan is de hoofdruimte net iets beter, maar de beenruimte is echt identiek. Het is een feit dat deze break niet de ruimste uit zijn segment is, maar hij verrast wel met een uitstekend comfortniveau en de lijn van de achterdeuren staat op zijn beurt garant voor een betere toegang voor wat grotere personen.

De koffer, die voorzien is van aluminium rails, onderscheidt zich met 530 liter van de berline. De met twee erg gemakkelijk te bedienen hendels 1/3-2/3 neer te klappen achterbank maakt het mogelijk om objecten van 1,80 m te vervoeren. De koffer heeft een perfecte verdeling, is dankzij zijn lage drempel bijzonder goed toegankelijk en beschikt over een grote opening, waardoor je een mountainbike kan vervoeren zonder dat de wielen eruit gehaald hoeven te worden. En als we het over bagage hebben, dan valt op dat hij – niettegenstaande de kofferruimte minder genereus als bij zijn voorganger – zonder problemen de bagage kan herbergen van de vier volwassenen die in het interieur plaats kunnen nemen.

 

Wat een rijplezier!

Het weggedrag van deze 508 SW, dat iedere oneffenheid in de weg uitvlakt, is op ieder vlak vergelijkbaar met dat van de berline, die de pers al lyrisch in de pen deed kruipen. De wegligging is ongeëvenaard en dat ongeacht hoe bochtig de weg ook is. De besturing etaleert een chirurgische precisie en hetzelfde geldt voor de hardheid van de voortrein. Deze SW is wendbaar, dynamische en gemaakt om kilometers te vreten zonder dat de bestuurder of de inzittenden een spat vermoeidheid voelen.

Bovendien zijn heel wat assistentiesystemen vanaf de basisversie verkrijgbaar.

Het motorengamma wordt integraal overgenomen van de berline. Dat betekent dat de SW aangdreven wordt door de 1.6 PureTech benzinemotoren met 180 of 225 pk en door vier BlueHDi dieselmotoren met 1,5- en 2,0-liter cilinderinhoud en een vermogen van respectievelijk 130, 160 en 180 pk. Alle motoren kunnen gekoppeld worden aan de EAT8 achttrapsautomaat, terwijl de BlueHDi met 130 pk eveneens met een handgeschakelde versnellingsbak geleverd kan worden.

 

70% fleet

Toen we de verantwoordelijken van Peugeot aanspraken over de verhoopte resultaten van de 508 SW in de B2B-sector, legden zij ons uit dat ze in dat segment mikken op 70% van hun verkopen en dat die voor 85% uit diesels zullen bestaan: “Nochtans merken we vandaag, in het licht van de bestellingen, die voor de nu al verkrijgbare berline opgetekend werden, dat de benzinemotor op fleetvlak beetje bij beetje aan belang wint. Onze belangrijkste concurrent is eigenlijk de Volvo V60, die dezelfde restwaarde heeft als onze 508 SW. De aantrekkingskracht van onze nieuwe 508 en 508 SW, ligt vandaag duidelijk bij waarden als kwaliteit, uiterlijke stijl, interieuruitstraling, dynamiek en rijplezier.”

 

Peugeot 508 SW 2.0 l BlueHDi 160 pk AT 8

 

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof   Diesel
Vermogen 120 kW/160 pk
Maximaal koppel (Nm@tr/m) 400 Nm@ 2000 tr/m
Leeggewicht 1.694 kg
Koffervolume 530 liter
Tankinhoud 55 liter
Consom. moyenne WLTP 6.2 l/100 km
CO2-uitstoot   WLTP 164 g/km
Topsnelheid 226 km/u
Cilinderinhoud 1.997 cm3
ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
1.6 PureTech Benzine 180/225 pk
1.5 BlueHDi Diesel 130 pk
2.0 BlueHDi Diesel 180 pk
 

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 30.537,19 euro
Basisprijs incl. BTW 36.950 euro
Fiscaal vermogen 11 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 1.239 euro
BIV (Vlaanderen) 1.467,10 euro
Verkeersbelasting 82,10 euro
Fiscale aftrekbaarheid 70%
VAA gebruiker 4212,30 euro/jaar
VAA werkgever 716,09 euro/jaar
CO2-belasting 1.113,20 euro

 

Fiche 508 SW

De pluspunten

  • Stijl binnen en buiten
  • Comfort
  • Rijplezier
  • i-Cockpit.
  • Wegligging

 

De minpunten

–  Identieke handelbaarheid van de berline

  • Zichtbaarheid achteraan

 

Concurrenten

Volvo V60

Renault Talisman

Audi A4 Avant

VW Passat Break

Skoda Superb Combi