Advertisement
Gepubliceerd op 14 July 2020 om 06h46
Door Maxime Pasture

Test Polestar 2: meesterzet?

Met zijn plug-inhybride coupé 1 had Polestar al lovende kritieken gekregen van de pers. Vandaag konden we proeven van het tweede model van het merk, deze keer een puur elektrische auto. Laat ons maar met de deur in huis vallen: dit jonge merk verdient bekendheid. We leggen uit waarom…

||||||||
|||||||| © ||||||||

Polestar is een nieuwkomer op de automarkt. Nochtans kan het merk wel leunen op 90 jaar ervaring: die van Volvo. Voor Polestar namelijk een onafhankelijk merk werd, was het de sportieve afdeling van Volvo, een beetje wat M is voor BMW, RS voor Audi of AMG voor Mercedes.

Hoe wil Polestar dan het verschil maken? Door een volledig digitaal merk te zijn (lees het interview hier) dat inzet op duurzame ontwikkeling maar toch zijn ervaring in de autosport in het DNA te bewaren. Met de 2 mikt Polestar rechtstreeks op de Tesla Model 3.

Discreet? Niet bepaald…

Het merk met Zweedse wortels (maar in eigendom van het Chinese Geely) omschrijft zijn eerste echte massamodel (de 1 was een beperkte reeks van 500 exemplaren per jaar gedurende 3 jaar, maar hij is nog niet helemaal uitverkocht in de Belux) als een berline. Met zijn hoogte van 1.479 millimeter (1.473 millimeter met het Performance-pack) op 20-duimvelgen geeft hij bijna de indruk een cross-over te zijn, wat ook blijkt uit de hoge zitpositie. De verwantschap met Volvo is overduidelijk, maar toch is zijn silhouet atypisch op de markt. Je moet kunnen leven met de vragende blikken onderweg en van andere bestuurders.

Officieel is het een berline, maar wij zien er bijna een cross-over in. Visueel verrast de Polestar 2.

Premières

Ook het interieur blijft origineel. De Polestar 2 is standaard uitgerust met een vegan stoelbekleding: een première. Wil je toch leer, dan moet je daarvoor bijleggen, en geen klein beetje: 4.500 euro. Maar hoe dan ook is de afwerking voorbeeldig. Alles is rechtstreeks van Volvo overgenomen, behalve het multimediasysteem. De Polestar 2 is namelijk de eerste auto die gebruik maakt van het multimediasysteem van Android. Dat is geniaal omdat het zo intuïtief werkt. Het is alleen jammer dat dit grote aanraakscherm de ingenieurs ertoe heeft gedwongen om de centrale ventilatieroosters naar de bovenkant van het dashboard te duwen, want daar leken ze ons inefficiënt. Belangrijker is de leesbaarheid van het digitale instrumentenbord. Die is perfect: je kan kiezen tussen 3 verschillende schermen (waaronder een met de navigatiekaart), maar in elk van de drie vind je al de noodzakelijke informatie op de juiste plaats zonder dat je de boel lang moet personaliseren.

Leesbaar en intuïtieve bediening aan boord: na een paar minuutjes voel je je al thuis.

Zeer dynamisch

Na deze paar fijne ontdekkingen volgt de echte verrassing: deze Polestar 2 rijdt bijzonder plezierig. Hij deed ons wat denken aan de Porsche Taycan maar dan voor een veel zachtere prijs. De twee motoren (een op de vooras en een achterin) ontwikkelen elk 150 kW (dus in totaal 300 kW of 408 pk), waardoor hij een uitzonderlijke duw in de rug geeft (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden), en dat alles op een voorbeeldig veilige manier. Op geen enkel moment liet het chassis zich op een foutje betrappen. Ook hier vertoont het model een sterk Volvo-DNA, maar dan met wat extra fun en prestaties van Polestar.

0 naar 100 km/u in 4,7 seconden: geen saai moment aan het stuur.

Het geheim van een rijbereik van bijna 500 kilometer

Tot slot is er nog de energierecuperatie bij het remmen, die gewoon enorm is: in de stand “standaard” raak je het rempedaal nagenoeg nooit meer aan. We begrijpen meteen hoe Polestar aan een bereik komt van 470 kilometer, al moet je daarvoor in de praktijk wel heel rustig rijden. Daardoor hebben wij nooit echt gebruik gemaakt van de enorme Brembo-remmen van het Performance-pack (6.000 euro inclusief btw). De in dit pack inbegrepen instelbare Öhlins-schokdempers zijn natuurlijk niet bedoeld voor een fleetcliënteel, maar weet dat achter dit rigide onderstel ook veel efficiëntie schuilgaat en dat het comfort niet verwaarloosd is dankzij de uitstekende stoelen.

Een laatste woordje nog over het laden van de 78 kWh grote batterij: dat duurt 40 minuten (tot 80 procent aan een snellaadpaal) tot 22 uur in het slechtste geval (eenfasige huishoudstekker). Via een Wallbox (Type 2, driefasig) reken je op een uur of 8. De koffer onder de motorkap is net groot genoeg (35 liter) voor de laadkabels zodat je volop gebruik kan maken van de praktische en 405 liter grote koffer achteraan met kofferklep.

Het Performance-pack van 6.000 euro inclusief btw legt de nadruk op het sportieve DNA van Polestar, maar wij zien er maar weinig nut in aangezien je de remmen bijna nooit nodig hebt.

FLEETBALANS

Door zijn prestaties, rijplezier, originele uiterlijk, ‘groene’ en praktische details (vegan interieur), afwerking en de naverkoopdienst op hoog niveau (lees het interview hier) lijkt de Polestar 2 ons een topaankoop. Polestar heeft namelijk alles wat Tesla niet heeft: een uitmuntende afwerking, een naverkoopdienst die aan de top zou moeten staan (iets wat we in de praktijk zullen moeten nagaan) en, vooral, meer dan 90 jaar ervaring in het maken van auto’s via Volvo. 58.900 euro en 100 procent aftrekbaar voor dergelijke prestaties, waar kunnen we tekenen? Lig je wakker van het imago van Polestar en dus de restwaarde? De garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer zou elke twijfel moeten wegnemen.

Tot slot melden we nog dat er over een jaar minder krachtige en meer betaalbare versies volgen van de Polestar 2, die rond de 40.000 euro zullen kosten.

Technische fiche

Polestar 2

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 300 kW – 408 pk
Maximumkoppel 660 Nm
Leeggewicht 2.123 kg
Koffervolume 405 + 35 liter
Rijbereik 470 – 560 km
Gemiddeld normverbruik 19,3 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 205 km/u
Opslagcapaciteit batterij 78 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 48.677,69 €
Basisprijs inclusief btw 58.900 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,56 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 2.019,43 €/jaar
Verworpen kosten 343,30 €/jaar
CO2-belasting 326,88 €
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels