We gaan de spanning niet te lang ophouden: de Taycan is misschien wel de beste auto waar we ooit mee mochten rijden. Met zijn 460 kW (625 pk) continuvermogen en zelfs pieken van 680 pk – of 761 pk voor de Turbo S – in overboost verdeeld over de twee assen (2 elektromotoren, één per as) is de kracht van deze auto verbluffend. Bovendien is Porsche erin geslaagd om een chassis en besturing te ontwikkelen die de beste Porsche waardig zijn. De in de vloer geplaatste batterij maakt dat hij een lager zwaartepunt heeft dan de 911. We zouden nog lang kunnen doorgaan over de rijervaring, die ons naar een andere planeet heeft gekatapulteerd, maar er zijn andere prioriteiten.

Net zoals de Panamera heeft de Taycan 4 zitplaatsen.

80 procent in… 20 minuten

Het grote probleem van elektrische auto’s vandaag zit hem in het laden. Dankzij zijn spanning van 800 volt (uniek op de markt) is de Taycan de eerste auto die 80 procent van zijn accu kan laden in… slechts 20 minuten. Dat is mogelijk dankzij het Ionity-netwerk, dat nog in volle ontwikkeling verkeert in Europa. In België zijn er vandaag slechts 4 van deze stations: Wetteren, Doornik, Luik (Bierset) en Le Roeulx. De kost van één laadbeurt, om een idee te krijgen van de TCO? 8 euro. Thuis of op kantoor, met een goed en modern stroomnet (driefasig, 11 kW) duur het 8 uur om de accu van 0 naar 100 procent te laden. Aan een huishoudstekker moet je rekenen op… minstens 30 uur. Het rijbereik van de Turbo-versie (450 kilometer) maakt echter dat je niet elke dag moet gaan stekkeren. Je moet je er dus gewoon een beetje naar organiseren.

We zagen nog nooit eerder zoveel schermen in een Porsche en je hebt ze allemaal nodig voor om het even welke functie, zelfs de regeling van de ventilatieroosters. Spijtig.

FLEETBALANS

De eerste Taycans worden in 2020 geleverd, dus profiteren van een fiscale aftrekbaarheid van 120 procent zit er tegen dan niet meer in: 100 procent is het maximum. Ter compensatie kunnen we alvast melden dat twee minder krachtige varianten met een groter rijbereik in de steigers staan. Daar willen we heel graag snel meer over weten, want met een lagere aankoopprijs kan deze sensationele Porsche heel wat marktaandeel afsnoepen van Tesla.

Ook het laden aan het Ionity-netwerk is sensationeel.

Technische fiche

Porsche Taycan Turbo

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 460 kW – 625 pk (680 pk in overboost)
Maximumkoppel 850 Nm
Leeggewicht 2.305 kilo
Koffervolume 366 + 81 liter
Rijbereik 381 – 450 km
Gemiddeld normverbruik 23 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 260 km/u
Opslagcapaciteit batterij 93,4 kWh
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen  
Turbo S Elektriciteit 560 kW (761 pk)  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 130.450,00 €
Basisprijs inclusief btw 157.844,50 euro
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 82,10 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 5.411,81 euro/jaar
Verworpen kosten 920,01 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro