SHELL – JLR – FevMars2019

Test RAM 1500 2019: American Dream !

De merken RAM en Dodge krijgen een nieuwe officiële invoerder voor het Europese vasteland: KWA (Klintberg & Way Automotive). Ter gelegenheid van onze kennismaking in Stockholm kropen we achter het stuur van de nieuwste editie van de Amerikaanse pick-uptruck die in onze contreien het meeste bekendheid geniet: de RAM 1500.

Gelukkig maar dat onze federale staat het fiscale klimaat rond pick-ups onaangeroerd laat. We kunnen immers niet anders dan toegeven dat de RAM 1500 politiek wel heel erg incorrect is, ondanks de inspanningen die het merk zich getroost. Of wat dacht u van zijn V8 van 5,7 liter die 395 pk ontwikkelt. Momenteel is dat de enige motorversie die bij ons wordt ingevoerd. Van de diesel die op de vorige generatie nog te krijgen was, is dus geen sprake meer. Maar RAM heeft ons wel beloofd dat ze werk aan het maken zijn van versies op cng (en – uiteraard – ook op LPG) wat de modellen bij ons een stuk interessanter zou kunnen maken.

Terug naar die beroemde V8 dan maar. In dit meest recente modeljaar krijgt die een cilinderuitschakeling mee voor 4 cilinders wat zijn gemiddeld verbruik op 12,8 l/100 km brengt, goed voor een CO2-uitstoot van… 298 g/km! Dat laatste is toch wel van de grootste nadelen van dit bakbeest, ook al kan je je qua rijplezier en motorsound nauwelijks iets beter wensen!

 

 

Op dieet, of toch gedeeltelijk

Voor Sergio Marchionne (grote baas van FCA, Fiat Chrysler Automobiles waartoe ook RAM behoort) deze wereld verliet, verklaarde hij nog dat er aanzienlijk geïnvesteerd zou worden in het merk RAM. Dat is duidelijk te merken aan het modeljaar 2019 van deze 1500 die 200 kg gewicht verloor dankzij het gebruik van lichte materialen met een hoge weerstand (zo weegt de afdekplaat van de laadbak twee keer niets!), maar dan weer 100 kg zwaarder werd door standaard meer veiligheidssystemen aan te bieden. Wat dat laatste betreft doet de Amerikaanse pick-up precies wat we in Europa gewoon zijn: diverse noodstopsystemen, dodehoekwaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar, park assist, rijstrookwaarschuwing enz.

 

 

Magische ophanging

Aan het stuur is het comfortabel zitten in de met kwaliteitsvol leder overtrokken stoelen. De binnenruimte is eenvoudigweg gigantisch! Achterin kunnen drie volwassenen heel comfortabel plaatsnemen. En over het comfort gesproken, de RAM pakt voortaan uit met een pneumatische ophanging (vanaf het tweede uitrustingsniveauu Laramie) die vijf verschillende rijhoogtes biedt in functie van de omstandigheden maar die vooral het ‘bakbeest’ stabiel door een bocht laat sturen. Wij waren, ondanks de beperkte duur van onze testrit, wel te spreken over de afstelling die ook nog eens de offroadcapaciteiten aanscherpt. Bovendien is het stuur niet overdreven ontdubbeld (zoals dat bij de meeste pick-ups wel het geval is). Het nuttige laadvermogen (maximaal 1.164 kg) en het sleepvermogen (3.500 kg) zijn gemiddelde waarden.

 

 

 

FLEETBALANS

De prijzen beginnen vanaf 52.690 € excl. btw en zijn daarmee even indrukwekkend als de motor van de RAM 1500. Maar u kan op beide oren slapen, want voor dat geld zijn alle noodzakelijke aanpassingen voor Europese homologatie (zowat 10 werkuren) inbegrepen. Toch willen we u nog een kleine raad meegeven om een al te lange wachttijd te vermijden: koop een model op stock! De veelrijders zouden we dan weer willen aanraden om te wachten tot de ombouw naar cng (en eventueel LPG) beschikbaar is!

Voor wat betreft het netwerk zal KWA een partnership aangaan met de FCA-concessies en andere geïnteresseerde onafhankelijke garages. In ons land zijn er momenteel al twee concessies actief: FCA Buga-Auto in Antwerpen en Leie Auto’s in Zulte.

 

Technische fiche

RAM 1500 5.7 V8 Crew Laramie (395 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 395 pk
Maximumkoppel 556 Nm @ 3.950 o/min
Leeggewicht 2.404 kg
Laadruimte L/b/h 1.711/1.687/543 mm
Volume laadruimte 1.500 l
Inhoud brandstoftank 87 l
Nuttig laadvermogen 1.096 -1.164 kg
Gemiddeld verbruik 12,8 l/100 km
CO2-uitstoot 298 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 5.654 cm3

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 55.800 €
Basisprijs incl. btw 67.518 €
Fiscaal vermogen 27 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) niet van toepassing
BIV (Vlaanderen) niet van toepassing
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,76 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %

 

Toon meer nieuwsjes