Advertisement
Gepubliceerd op 5 August 2021 om 06h29
Door Tony De Mesel

Fleettest: Renault Arkana E-TECH Hybrid 145: Alternatief voor diesel

Net voor de zomer konden we de benzineversie van de nieuwe Renault Arkana ontdekken. Ondertussen reden we ook met de E-TECH Hybrid 145 die volgens Renault 40% zuiniger is. We waren eens benieuwd wat daar van waar is.

||||
|||| © ||||

Toch even tijd om te recapituleren. De Arkana is de vierde SUV in het gamma van Renault en situeert zich qua formaat tussen de Kadjar en de Koleos. Daarmee heeft hij het formaat van een middenklasser. In navolging van de premiummerken, zoals Audi, BMW en Mercedes, is de Arkana een coupé-achtige SUV vijfdeurs. De Arkana is niet afgeleid van een ware 4X4 maar is een voorwielaandrijver. Wel neemt hij enkele stijlkenmerken van een 4X4 over zoals de verhoogde koets en zithouding, de grotere bodemvrijheid en de stoere look.

De verschillen

Van de Arkana bestaat geen dieselversie en zijn er slechts twee motorisaties voorzien. Naast één enkele benzineversie, die we eerder proefreden, is er een zelfladende hybride die de typering E-TECH Hybrid 145 meekrijgt. Het aandrijfsysteem is gebaseerd op de technische ervaring van Renault in de Formule 1. Een 1,6-liter benzine wordt gecombineerd met een elektromotor en een automatische versnellingsbak. De aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van 105 kW/145 pk. Tijdens het rijden vallen een aantal zaken meteen op. Het systeem recupereert snel kinetische energie tijdens het vertragen waardoor zeker op secundaire wegen en in stedelijk gebruik vrij snel en vrij veel elektrisch kan gereden worden. Bovendien reageert de aandrijflijn heel alert op het gaspedaal. In vergelijking met de benzineversie, die we dus eerder konden proefrijden, valt ook op dat de ophanging iets stugger reageert. Op praktisch vlak moeten we noteren dat het koffervolume kleiner is door de plaats die de batterij, die onder de laavloer is gemonteerd, opeist. Bij de benzine bedraagt het koffervolume 513 liter en bij de bij de E-TECH Hybrid 145 is dat tot 480 liter gereduceerd.

 

Fleetbalans

Volgens Renault verbruikt de E-TECH Hybrid 145 tot 40% minder dan de benzineversie. Dat blijkt optimistisch want tijdens de test noteerden we een vermindering van een kwart, met name 5,2 l/100 km in plaats van 6,8 l/100 km. De meerprijs van de hybride in de aan te bevelen Corporate Edition, bedraagt € 1323. Om die meerprijs terug te verdienen door het geringer verbruik zijn ruim 55.000 kilometer nodig. Wel is de E-TECH Hybrid 145 fiscaal voordeliger door zijn WLTP C02-uitstoot van 111 g/km in plaats van 131 g/km. Al bij al vinden we de E-TECH Hybrid 145 een interessante aanbieding door zijn efficiënte hybride werking, zijn eenvoud van rijden en zijn alerte rijgedrag. Op termijn ligt de TCO ook lager dan bij de benzine.

 

 

 

Renault Arkana E-TECH Hybrid 145

 

Prijs exclusief btw

 

Prijs inclusief btw

24.958, 68 €

 

30.200 €

Cilinderinhoud 1598 cc
CO2 (NEDC 2.0) 99-104
CO2 (WLTP) 111-116
BIV (leasing) 867 €
Verkeersbelasting (leasing) 296,60 €
Aftrekbaarheid 67,3%
CO2-bijdrage werkgever 165,67 €/jaar
VAA werknemer 1656,69 €/jaar
VAA werkgever 662,68€/jaar

 

 

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels