De Kadjar wordt aangeboden met de 130 pk straffe TCe benzine, een dCi diesel van 110 pk (99 g CO2/km) en de werkijverige, geluidsvriendelijke maar zuinige dCi 130. Jammer is dat enkel laatstgenoemde, naast voorwielaandrijving ook met 4×4 beschikbaar is. Jammer is ook dat de strafste diesel het (voorlopig?) zonder automaat moet stellen. Want men kan er vergif op innemen dat een met EDC-gekoppelde dCi 130, dankzij zijn voorbeeldige werklust in de lage regiemes, zijn laag brandstofverbruik nauwelijks gedebiteerd ziet worden.

CMF-platform

Na de in het B-segment bedrijvige CapRenault Kadjar 4tur, viseert Renault nu de middenklasse-cross-over markt. Uitkomend dus in het C-segment waarin de cross-overs (28%) stilaan koning berline (35% marktaandeel) aan het bijbenen zijn. Het C-SUV subsegment werd met de komst van de eerste Nissan Qashqai op de kaart gezet. iX35, Tiguan, 3008, Q3, RAV4, Duster, Sportage, Kuga e.a volgden het Qashqai-voorbeeld. Het betreffend marktaandeel verviervoudigde in amper 10 jaar tijd.

Of nieuwkomer Kadjar de tweelingzus is van die trendsetter Qashqai?  Ja en neen. Uiteraard wordt hij gemonteerd op het C(ommon) M(odule) F(amily) C/D-platform van de Renault/Nissan-alliantie. Een ervaringrijke – zowel mechanisch als elektronische – basis waarvan ook X-Trail, Qashqai en de new Espace intussen dankbaar gebruik kunnen maken. Toch verschilt de Kadjar grondig van de Qashqai, zo stelt Reanult. Want, van alles wat echt zichtbaar is aan eerstgenoemde, is 95% typisch Kadjar.

R-Link 2® en rijhulp

Renault Kadjar 2Net als de nieuwe Espace wordt ook de Kadjar uitgerust met Renault R-Link 2®. Met spraakherkenning  dus voor de bediening van navigatie, gsm, apps en radio.  Via een naar eigen smaak te organiseren startpagina wordt toegang verkregen tot de belangrijkste functies. Met R-Link 2® ook wordt het apps-aanbod in de domeinen auto, toerisme, informatie en sociale media uitgebreid.

Het uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystematica is toegankelijk via het R-Link 2®-menu. In dat menu zien we o.m. actieve noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning met weergave van snelheidslimieten, vertrekhulp voor hellingen, Dodehoek waarschuwing en een snelheidsregelaar/-begrenzer. In dat zelfde menu vinden we helaas geen spoor van adaptieve snelheidscontrole. Parkeerhulp voor, achter en opzij en een achteruitrijcamera helpen ongewenste koetswerkschade voorkomen.

 Werklustig en brandstofzuinig 

Met 320 Nm aan werklust bij slechts 1.750 opm tRenault Kadjar 3oont de 1.6 l grote en 130 pk straffe diesel dat hij zeker in de lage regiemes zijn mannetje kan staan. Die laagtoerige werkijver maakt hem niet enkel brandstofzuinig maar ook trilling – en geluidsarm. In hernemingen en bij hoge snelheid toont hij zich werklustiger  dan de op papier even sterke TCe 130 benzinebroer.

Voeg daarbij dat Renault bestuurder en passagier in de Kadjar met een stel uitstekend aansluitende en goed zittende stoelen verwend, dat motor -, rijgeluiden en ongewenste trillingen efficiënt uit het passagierscompartiment worden geweerd en dat de schokdemping – ook bij off-road-activiteit – goed op de taak berekend is. Gevlijd dus door de Kadjar met zijn topdiesel. Wat de voor vloten ongetwijfeld gunstiger uitvallende dCi110 aangaat? Daarop blijven we het antwoord schuldig.  Wegens, niet present tijdens de presentatie.

Fleetbalans

In het C-segment, de B2B-markt bij uitstek, worden monospace & break ernstig door een oprukkende SUV-cultuur bedreigd. Renault dat precies in deze tanende markt met Scenic en Mégane-break vlootsucces oogste, kon niet anders dan de SUV-toer opgaan. Het CMF-platform van de Renault-Nissan alliantie was daarvoor dé voor de hand liggende oplossing. Hieruit afleiden dat de Kadjar het simpele extract is van zijn trendsettende Qashqai-neef, lijkt ons te kort door de bocht.

Gebrek aan persoonlijkheid valt hem trouwens niet te verwijten. Aan interieur- of koffervolume heerst niet het minste gebrek. Interieur- en rijcomfort zijn voorbeeldig, de rijeigenschappen en praktische kwaliteiten staan buiten kijf. Met onder de kap één van de absoluut betere 1.6 diesels van vandaag, een compleet arsenaal rijhulpsystemen en opgewaardeerde connectiviteit lijkt onze conclusie bijgevolg voor de hand liggend: Twijfelen aan de vlootkansen van deze Kadjar is niet geloven dat een onbewolkte hemel blauw is.

 

 

Technische Fiche: Renault Kadjar Energy dCi 130

Brandstof: diesel

Vermogen:  96 kW/130 pk

Maximum koppel: 320 Nm (1750 opm)

Cilinderinhoud: 1598 cc

Gewicht: 1415 kg

Koffervolume: 527/1.478 dm³

Inhoud brandstoftank: 55 l

Gemiddeld verbruik: 4,3 l/100 km

C02: 113 g/km

Topsnelheid: 190 km/h

 

Andere motoren

Energy TCe 130                  benzine                              130 pk

Energy dCi 110                   diesel                                  110 pk

Energy dCi 110 EDC          diesel                                  110 pk

Energy dCi 130 4WD        diesel                                   130 pk

                   

Basisinformatie

Basisprijs zonder btw: 24.380

Basisprijs met btw: 29.500 €

Fiscaal vermogen: 9 pk

TMC (Brussel, Wallonië, Leasing): 495 €  

BIV (Vlaanderen): 88,3 €

Rijbelasting: 267,83 €

Fiscale aftrekbaarheid: 80 %

VAA bestuurder:  162,5 €/maand

VAA werkgever: 614,92 €