Advertisement
Gepubliceerd op 5 November 2021 om 17h44
Door Félix Bouland

Test Skoda Fabia: je verandert niet aan een succesrecept

Nu de Citigo uit de catalogus is verdwenen, vormt de Fabia het instapmodel van het Skoda gamma. Een uitgelezen gelegenheid om hem van kop tot teen te vernieuwen zonder aan zijn succesrecept te raken.

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

Skoda heeft met meer dan 4,5 miljoen verkochte exemplaren sinds de lancering van de Fabia het goede recept te pakken. Vandaar dat ook bij de nieuwe generatie de praktische kant de overhand blijft houden. De nieuwe Fabia wint 111 mm in lengte, 48 mm in breedte en 94 mm in wielbasis en ook de koffer krijgt er 50 liter bij, waardoor hij uitkomt op 380 liter. Dat is evenveel als de Golf! De afmetingen zijn echter niet het enige dat verandert! Al moeten we wel toegeven dat de designers voor een eerder bescheiden zichtbare evolutie hebben geopteerd. Vooraan heeft de Fabia de kenmerkende snoet van de Skoda-familie met daarboven het logo. In de flanken valt er buiten de koetswerklijn die zachtjes oploopt, weinig nieuws te melden. Achteraan tenslotte zou op zoek kunnen gaan naar de 7 verschillen’, maar het valt wel meteen op dat de nieuwe LED-lampen voortaan op het kofferdeksel zijn geplaatst.

 

Logisch vervolg

In het interieur breit de Fabia een logisch vervolg aan het Skoda gamma. Wie de producten van de Tsjechische constructeur kent, zal de boordplank van de Scala herkennen, alleen is die hier voorzien van ronde verluchtingsmonden. In het midden is er uiteraard een infotainmentscherm, dat al naargelang het uitrustingsniveau 6,5 tot 9,2 duim groot is. Nu we het toch over schermen hebben: de Fabia kan tegen meerprijs ook voorzien worden van een digitaal dashboard van 10,25 duim.

Inzake motoren is er weinig dat het segment of sterker nog de auto in het algemeen op zijn kop zal zetten. In de catalogus vinden we twee benzinemotoren. De ene is een 1,0-liter krachtbron, de andere een 1,5-liter. In het eerste geval gaat het om een 3-cilinder die 65 tot 110 pk levert, terwijl de tweede 150 pk via een standaard DSG-versnellingsbak naar de voorwielen doorsluist.

Tijdens het rijden toont de nieuwe Fabia zich geen recordbreker als het op luxe aankomt, maar zijn geluidsisolatie is wel tot in de puntjes afgewerkt. De 3-cilinder laat zich hooguit in vollast opmerken. Het is trouwens op dat moment dat hij het beste van zichzelf toont, want onder de 2.000 tr/min komt hij wat uitgehold over. 

 

Fleetbalans

Zonder plug-in hybride aandrijving of sterker nog zonder conventioneel of licht hybride kracht moet de Skoda Fabia het stellen met een minimale CO2-uitstoot van 113 g/km. Hij ziet op die manier een aantrekkelijke fiscale aftrekbaarheid aan zich voorbijgaan, maar de BIV blijft wel redelijk. In Wallonië wordt hij inzake dit laatste aspect trouwens nog geholpen door zijn kleine cilinderinhoud.

 

Technische fiche Skoda Fabia 1.0 TSI
Brandstof benzine
Vermogen 81 kW/110 pk
Koppel 200 Nm
Leeggewicht 1317 kg
Koffervolume 380 l
Gemiddeld verbruik 4,9/100 km WLTP
CO2-uitstoot 113 gr/km
Topsnelheid 205 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3
Beheersinformatie
Basisprijs incl. BTW N.G.
Basisprijs excl. BTW N.G.
Puissance fiscale
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)
BIV (Vlaanderen)
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)
Verkeersbelasting (Vlaanderen)
Fiscale aftrekbaarheid
VAA gebruiker
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels