Hoewel hij 37 millimeter hoger is dan de Skoda Scala heeft de Kamiq niet veel te maken met stelten. Voor de Inuït, die stammengroep in het noorden van Amerika die in het Noordpoolgebied woont, zijn kamiks schoenen in dierenhuid die opgewassen zijn tegen het wispelturige klimaat. Het is maar dat je het weet…

Opmerkelijk veel binnenruimte

Laat ons meteen verdergaan met wat de Kamiq het meest onderscheidt van de Scala. Hoewel het ontwerp van de achterkant van beide modellen behoorlijk vergelijkbaar is, slikt de koffer niet hetzelfde volume. Achterin de kleinste en derde SUV van Skoda kan je 400 liter kwijt, terwijl de Scala 467 liter slikt. Met dat cijfer zit hij in het midden van het segment, en dat moet je niet als een minpunt zien, want Skoda heeft met deze Kamiq volop ingezet op binnenruimte. Of anders gezegd kan deze stads-SUV vier uit de kluiten gewassen passagiers in het grootste comfort en met een hoog veiligheidsniveau vervoeren: aan boord zijn tot 9 airbags te vinden.

Niet altijd geslaagde ergonomie

In het interieur vinden we dezelfde innovaties als in de Scala: de jongste generatie van het digitale instrumentenbord Virtual Cockpit (een optie), dat bijzonder personaliseerbaar is maar wel een zekere aanpassingstijd vergt, en het nieuwe aanraakscherm van 9,2 duim dat je nodig hebt om de ventilatie van de klimaatregeling in te stellen: niet de meest praktische oplossing volgens ons. Jammer, want voor de rest blijft Skoda slimme vondsten aanbieden en zijn aan boord tot 26 liter aan bergvakken te vinden.

Benzine, diesel en CNG

Over het rijden kunnen we verschillend zaken aanhalen: wij hebben de Kamiq getest met het uitstekende en 10 millimeter verlaagde sportonderstel, dat echter ook minder comfortabel is dan de normale ophanging. De 1.0 TSI van 95 pk is ideaal voor in de stad, maar voor inhaalmaneuvers in de bergen blijkt deze motor wat nipt. Daarom gaat onze voorkeur uit naar de 115 pk-versie (manuele zesversnellingsbak of DSG-7-automaat). In beide gevallen bleef het reële verbruik onder de 7,0 l/100 km, zelfs bij ‘intensief’ gebruik, en dat mag indrukwekkend worden genoemd. Voor kilometervreters is de 1.6 TDI 115 pk zeer prettig en verrassend genoeg stoot hij even veel uit als de 1.0 TSI. De 1.5 TSI op benzine met 150 pk komt later, net zoals de 1.0 G-Tec CNG (aardgas), een alternatief dat zeker het overwegen waard is. De marktintroductie volgt in oktober.

FLEETBALANS

De fiscale aftrekbaarheid van de 1.0 TSI is identiek aan die van de 1.6 TDI (de 1.5 TSI met 150 pk is nog niet gehomologeerd): 80 procent dit jaar maar, opgelet, 60 procent in 2020. De 1.0 TSI maakt vooral qua verkeersbelasting het verschil in Brussel en Wallonië met zijn kleinere cilinderinhoud. Verder zou het VAA van de 1.6 TDI minder interessant moeten zijn omdat zijn catalogusprijs ongetwijfeld veel hoger zal uitvallen.

De marktintroductie start in oktober. Tegen dan kunnen we ook de prijzen meedelen om een idee te kunnen vormen van het VAA en de verworpen kosten. De basisprijs zou rond de 15.000 euro exclusief btw moeten liggen.

Technische fiche

Skoda Kamiq 1.0 TSI (95 pk – manuele 5-versnellingsbak)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 95 pk
Maximumkoppel 175 Nm tussen 2.000 en 3.500 o/m
Leeggewicht 1.214 kg
Koffervolume 400 – 1.395 liter
Brandstoftank 50 liter
Gemiddeld normverbruik 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot 116 g/km
Topsnelheid 181 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen  
1.0 TSI Benzine 115 pk  
1.5 TSI Benzine 150 pk  
1.0 G-Tech CNG 90 pk  
1.6 TDI Diesel 115 pk  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw niet gekend
Basisprijs inclusief btw niet gekend
Fiscaal vermogen 6 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 230,94 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,37 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 123,44 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80 procent
VAA gebruiker niet gekend
Verworpen kosten niet gekend
CO2-belasting 357,42 euro