De Skoda Rapid verlaat dus onze markt zonder dat er veel mensen hun slaap voor laten. Hij maakt plaats in het gamma voor de Scala, die enkel nog verkrijgbaar zal zijn als Hatchback aangezien Skoda meent dat een berlinekoetswerk niet meer nodig is het compacte segment. Binnen het gamma neemt de Scala plaats tussen de ‘kleine’ Fabia en de ‘middelgrote’ Octavia, met een knappe – ja zelfs agressieve – look, die de stijl aankondigt van de toekomstige nieuwe producten van het merk. De algemene lijn blijft braaf maar voegt een vleugje dynamiek toe dat we tot op heden nog niet vaak zagen bij Skoda.

De achterruit loopt door tot tussen de achterlichten.

Fijne koplampen, een hertekend radiatorrooster, een dikkere bumper, een duikende daklijn die hem iets van een shooting brake geeft en een volledig nieuwe lichtsignatuur achteraan: de Scala heeft een heel eigen look en dat doet hem goed, want dankzij al die kleine details weet hij zich van de Fabia Combi te onderscheiden. Toch erft hij van zijn voorganger een klein designtrekje, namelijk de achterruit die doorloopt tot tussen de achterlichten in een zwarte plaat waar de modelnaam op te af te lezen valt. Maar dat is voortaan een optie.

Sa face avant est un brin plus agressive que ce à quoi Skoda nous a habitué.
De voorkant is een tikkeltje agressiever dan wat we van Skoda gewoon zijn.

Best in class

467 liter kofferruimte: een record in dit segment!

In het interieur vernieuwt de Scala volledig, met een nieuw dashboard, een groot aanraakscherm en nog steeds een resem aan “Simply Clever”-oplossingen. Maar de grootste kracht van de Scala zit hem zonder twijfel in zijn genereuze binnenruimte. Achterin is de ruimte royaal voor een model in het C-segment, terwijl de koffer niet minder dan 467 liter slikt, een record in vergelijking met zijn belangrijkste rivalen zoals de Ford Focus, Renault Mégane of Peugeot 308.

Het interieur is volledig met kunststoffen aangekleed, maar het kwaliteitsgevoel is behoorlijk goed, net zoals de assemblage. Qua comfort voor de passagiers speelt de Scala geen valse noten. Dat komt misschien omdat de auto niet is bedoeld voor een dynamisch gebruik. Onder de motorkap liggen enkel ‘kleine’ benzine- en dieselmotoren (95 tot 150 pk), die perfect volstaan om de auto en zijn inzittenden te vervoeren zonder daarom een sportieve rijervaring te bieden.

Qua verbruik kwamen wij in de buurt van de 7 l/100 km met de benzine (1.0 TSI 115 pk) en de 6 l/100 km met de diesel (1.6 TDI 115 pk). Tegen het eind van het jaar komt er ook een aardgasversie.

Fleetbalans

Dankzij een gamma van kleine motoren geniet de Scala een zeer voordelige fleetfiscaliteit. In zijn basisversie Active met de benzinemotor van 115 pk liggen de belastingen het laagst, terwijl het maandelijkse VAA nauwelijks boven de 100 euro uitkomt. Temeer omdat de Scala goed uitgerust is vanaf het eerste uitrustingsniveau.

Met zijn ruime interieur, immense koffer en uitstekende rijgedrag wordt hij de vriend van alle gezinnen en kan hij heel wat kleppers uit het C-segment het koud zweet bezorgen.

Technische fiche

SKODA Scala Active 1.0 TSi – 115 pk

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 115 pk
Maximumkoppel 200 Nm bij 3500 o/m
Leeggewicht 1240 kilo
Koffervolume 467 liter
Brandstoftank 50 liter
Gemiddeld verbruik 5,0 l/100 km
CO2-uitstoot 113 g/km
Topsnelheid 201 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen  
1.0 TSi Benzine 95 pk  
1.0 TSi Benzine 150 pk  
1.6 TDi Diesel 115 pk  
1.0 G-TEC CNG 90 pk  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 17.165 €
Basisprijs inclusief btw 20.770 euro
Fiscaal vermogen 4 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 123 euro
BIV (Vlaanderen) 206,69 euro 
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 82,10 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 67,46 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80 %
VAA Gebruiker 1.340 euro/jaar
Verworpen kosten 227,80 euro/jaar
CO2-belasting 322,46 euro