De Superb van de derde generatie debuteerde in 2015 en heeft ondertussen wereldwijd al meer dan 530.000 klanten kunnen bekoren. In Europa is dit topmodel van Skoda bijzonder geliefd in de fleetsector. België is daar geen uitzondering op. Tijdens het voorbije jaar zijn 90% van de inschrijvingen fleet gerelateerd. De voorkeur gaat daarbij vooral naar de Combi, de break dus, die een aandeel heeft van 86%. De dieselversies zijn nog altijd het meest geliefd en zijn goed voor 73%. Dat de Superb vooral als kilometervreter wordt ingezet, is daar niet vreemd aan. Maar ook in de fleetsector en bij veelrijders wordt vaak overwogen om even te kijken naar alternatieve aandrijvingen. Precies daarom is de Superb vanaf volgend jaar verkrijgbaar als plug-in hybride en daarvoor wordt gebruik gemaakt van het aandrijfconcept dat we ook vinden bij de Golf GTE en Passat GTE. Voorlopig konden we nog niet met de hybride rijden, wel met de conventionele versies die een opfrisbeurt hebben gekregen.

Technische hoogstandjes

De tussentijdse opsmukbeurt van de Superb voorziet onder meer in enkele subtiele cosmetische aanpassingen die zich beperken tot een lichtjes hertekend front en achteraan nieuwe lichtblokken die onderling door een chroomstrook zijn verbonden. Voortaan staat de merknaam voluit op de achterklep. Belangrijker is dat de lichten zowel vooraan als achteraan van leds zijn voorzien. Als optie is er wat ze bij Skoda het ‘Matrix Full-led’ lichtsysteem noemen  waarbij de lichtbundel zich automatisch aan het verkeer en de rij-omstandigheden aanpast. Er zijn ook nieuwe rijhulpsystemen beschikbaar. Vooral de Predictive Cruise control is indrukwekkend. De rijsnelheid pas zich automatisch aan en houdt rekening niet enkel met voorliggers maar ook het parcours dat wordt gevolgd. Het systeem haalt zijn data uit het navigatiesysteem en de camera vooraan de auto.  Andere systemen die beschikbaar zijn: het Side Assist, Front Assist en de Predictive Pedestrian Protection. Het interieur werd ook opgewaardeerd. Voortaan is het mogelijk om te kiezen voor een Virtual Cockpit en sfeerverlichting. Er is keuze uit drie infotainmentsystemen en WiFi behoort net zo zeer tot de mogelijkheden.

Diesel en automaat

Met de opgesmukte Superb komt ook een nieuwe generatie zogenaamde Evo-motoren. De belangrijkste daarvan is ongetwijfeld de 2.0 TDI (110 kW/150 pk) die voldoet aan Euro 6d-TEMP emissienormen. Skoda belooft een laag verbruik en beperkte CO2-uitstoot. Geen loze woorden, zo blijkt want tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km en dat was met de zelfschakelende DSG-7. Deze automaat met dubbele koppeling geniet trouwens de voorkeur boven de manuele zesbak. In de handgeschakelde versie is er meer motorlawaai en is de lange pedaalslag van de koppeling vervelend. Bovendien is de DSG-7 een zegen in het drukke verkeer. Kortom dit lijkt ons een te overwegen optie (€ 1.660 BTW in).  

     

Fleetbalans

De opgesmukte Superb is verkrijgbaar in zes uitvoeringen. De reguliere versies zijn de Active (voorlopig niet verkrijgbaar), de Ambition en de Style, die volgens ons de voorkeur geniet. Voor wie een aparte look en feeling wil is er de Sportline en de luxueuze L & K (Laurin & Klement). Vanaf nu is er op basis van de Combi ook een Scout uitvoering met vierwielaandrijving en een 15 mm verhoogde ophanging. Eén van de voornaamste troeven bij de Superb blijft het ruime interieur met uitzonderlijk veel been- en knieruimte achterin en een koffervolume van 625 liter (berline) of 660 liter (Combi). Vooral door de introductie van de nieuwe rijhulpsystemen en de ‘Virtual Cockpit’ is de Superb meer dan ooit een alternatief voor de Volkswagen Passat. De officiële CO2-uitstoot is nog niet bekend maar zal tussen de 110 en 115 g/km (NEDC) liggen.

SKODA SUPERB 2.0 TDI Evo TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    Diesel
Vermogen 110 kW /150  pk
Maximumkoppel 340-360 Nm@ 1700-2750 opm
Cilinderinhoud 1968 cc
Gewicht 1555-1575 kg
Kofferinhoud 625-660
Inhoud brandstoftank 66 liter
Gemiddeld testverbruik 5,3 l/100 km
CO2-uitstoot NB
Topsnelheid 220 km/h
ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof  Vermogen
1.5 Benzine 150 pk
2.0 Benzine 190 pk
2.0 Benzine 272 pk
1.6 Diesel 120 pk
2.0 Diesel 190 pk
     
     
     
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 28.421,49 €
Basisprijs met btw 34.390 €
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC/rijbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 867/429,40 €
BIV/rijbelasting  (Vlaanderen) 653,33/487,31 € (raming)
   
Fiscale aftrekbaarheid 80 %
VAA bestuurder NB
VAA werkgever NB