De adepten van het Japanse merk zullen zich misschien nog wel herinneren dat deze Ignis niet de eerste met die naam is! Dit model stond effectief al in de Suzuki catalogi tussen 2000 en 2006. En ook toen deed hij met zijn 3 of 5 deuren al wat denken aan een kleine cross-over. Vandaag onderscheidt de nieuwe generatie zich door een klein sympathiek smoeltje en afmetingen die precies passen tussen de Renault Twingo en Clio. Kortom, een supercompacte SUV, die hoog op zijn poten staat en klaar is om overal doorheen te rijden en dankzij zijn optionele 4×4-aandrijving zelfs voor een modderpoel niet achteruit hoeft te gaan!

Verrassend comfortabel

Suzuki Ignis 2017_7Met dergelijke afmetingen vreesden we ons wat benepen te zullen voelen achter het stuur, maar dankzij het nieuwe platform van Suzuki, dat ervoor zorgt dat het motorgedeelte redelijk beperkt in plaats bleef, bleek die vrees ongegrond! De passagiers vooraan zitten niet op elkaars lip, ongeacht hun gestalte en ook de aflegruimtes zijn meer dan behoorlijk. Achteraan zorgt het hoge plafond voor voldoende hoofdruimte. Bovendien kunnen de achterste zetels (60/40 of 50/50) verschoven worden. Niet slecht!

5 sterren bij de crashtest!

Suzuki Ignis 2017_26Op veiligheidsvlak heeft de Ignis eveneens een fijne verrassing in petto. Aan de vooravond van onze test werd de kleine Ignis vakkundig opgeplooid tijdens de EURO NCAP test. Het resultaat van dat brute beukwerk waren 3 sterren voor de basisversie en 5 sterren (het maximum, nvdr.) voor de GL uitvoering (niveau 2) met veiligheidspack. De Ignis pakt op dat vlak dan ook stevig uit met een remassistent, een rijstrookoverschrijdings- en afwijkwaarschuwing! Wanneer men in de optielijst ook het multimediasysteem aankruist, is zelfs een achteruitrijcamera inbegrepen.


Zeg maar nee tegen de turbo!

Suzuki Ignis 2017_65Achter het stuur merkten we zelfs verwarmde zetels op! Inzake de kwaliteitsindruk moet je ondanks de originele vormen en kleuren van het interieur weinig meer dan hard plastic verwachten. Jammer. Maar goed… en wat met de motor? Er wordt momenteel maar één oplossing aangeboden: de viercilinder 1.2 liter van 90 pk, die naar keuze gekoppeld kan worden aan een automatische versnellingsbak of een manuele transmissie met vijf versnellingen. En dat in twee- of vierwielaangedreven versie. Wij concentreerden ons uiteraard op de meest fleetgerichte uitvoering. Niettegenstaande het erg lage gewicht van de Ignis (810 kg) en zijn vermogen van 90 pk op papier heel aantrekkelijk klinken, zijn de hernemingen toch niet echt flitsend: op hellingen moet men soms echt met de versnellingsbak spelen. Dat neemt echter niet weg dat de motor genoeg kracht in huis heeft om met twee inzittenden vlot met het verkeer mee te komen op de autosnelweg. En vooral, deze motor, die je in de realiteit stevig de sporen moet geven, jaagt het verbruik niet in de hoogte zoals de huidige turbomotoren wel eens plegen te doen…

FLEETBALANS

De Suzuki Ignis is in zijn geheel inderdaad verleidelijk, net als zijn TCO. Maar de instapprijs van 14.199 euro lijkt ons eerlijk gezegd wat aan de hoge kant. De verantwoordelijken voor de Belgische markt reageerden op deze kritiek door te wijzen op de aangeboden kortingen, die van bij de lancering tot 2.500 euro zouden kunnen oplopen, waardoor de Ignis zich beter zou positioneren. Dat klopt, maar als men alle veiligheidsuitrusting en/of de 4×4-aandrijving er bij wil, moet men nog eens bijna 4.000 euro extra neertellen… Trouwens, let op bij de 4×4-versie (met 114 g/km CO2-uitstoot), die de Ignis in een andere fiscale schijf doet terechtkomen, waardoor hij nog maar voor 80% fiscaal aftrekbaar is.

picto-fiche-pratique-big TECHNISCHE FICHE

 

Suzuki Ignis 1.2 Dualjet 2WD

Brandstof Benzine
Vermogen 90 pk
Maximaal koppel 120 Nm @ 4400 opm
Leeggewicht 810 kg
Koffervolume 260 l
Tankinhoud 32 l
Gemiddeld verbruik 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot 104 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.242 cm3

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs BTW excl. 11.217,21 euro
Basisprijs BTW incl. 14.199,00 euro
Fiscaal vermogen 7 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 87,56 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 186,91 euro
Fiscale aftrekbaarheid 90,00%
VAA gebruiker 1250 euro/jaar
VAA werkgever 108 euro/jaar

 

pictophoto FOTOGALERIJ