De Japanse reus heeft dus besloten om een aanval in te zetten op het erg populaire segment van de compacte SUV’s. Nu ja, zo compact nu ook weer niet: want niettegenstaande zijn coupé-aspect – C-HR betekent Coupé-High Rider – voor een erg dynamisch voorkomen zorgt, liggen zijn afmetingen dicht bij die van een Nissan Qashqai.

Ommezwaai

2016_Toyota_CHR_Hybrid_Dynamic_09De voorkant mag dan ook al wel in lijn zijn met de nieuwe stijltaal van Toyota, toch is het vooral als je hem vanuit een hoek ¾ achteraan bekijkt, dat de nieuwe en toch andere look pas echt duidelijk wordt, dankzij een wat agressieve kant, die afkomstig is van de toekomstige Honda Civic, maar ook een erg hoekige en elegante kant die dan weer duidelijk uit de hoek van Lexus komt! Het geheel springt in het oog en zou de jongeren moeten aanspreken. De C-stijl (van de achterdeuren) van zijn kant, waarin ook de deurgreep geïntegreerd is, mag er dan wel knap uitzien, maar heeft toch een groot nadeel voor het leven aan boord van de C-HR. Zodra men (langs de nochtans correcte instap) op de achterbank heeft plaats genomen, werden we geconfronteerd met een enorm stuk zwart plastic dat de zijruiten niet ten goede komt en daardoor de zichtbaarheid en de lichtinval vermindert. Vooraan daarentegen moeten we stellen dat we ons nooit eerder zo goed op ons gemak voelden achter het stuur van een Toyota dan bij deze C-HR. De kwaliteit van bepaalde materialen begint in de buurt de komen van dat wat neef Lexus te bieden heeft. Er blijven inderdaad nog wel grote oppervlakken in hard plastic, maar de assemblage lijkt wel steviger dan in het verleden.

2 mechanische oplossingen

2016_Toyota_CHR_Hybrid_Dynamic_02Op technisch vlak hebt u de keuze uit twee mogelijke oplossingen: een 1.2 turbo met 116 pk (tussen 125 en 144 g/km CO2) en een 1.8 hybride met 122 pk. Deze laatste versie interesseert ons het meest, zowel omwille van de homogeniteit van zijn gedrag, als omwille van het verbruik van 3,6 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 82 g/km. Maar let op, we wijzen er wel op dat de C-HR hybride op een weldoordachte manier gebruikt moet worden om deze cijfers te kunnen neerzetten! Het is onnodig uw medewerkers deze auto voor te stellen, indien ze alleen maar lange afstanden op de autosnelweg doen. Een traditionele hybride zoals Toyota hem aanbiedt, met andere woorden eentje die zich tijdens het rijden moet opladen en dus geen stroom van buitenaf kan krijgen, zal op zijn best zijn op korte trajecten, die voor het merendeel in de stad afgelegd worden. Deze techniek, die we al kennen van bij de Prius, biedt echter één nadeel: bij belasting klinkt hij als een koffiemolen, dankzij de continue variabele transmissie. Kortom, u hanteert best een zen-houding achter het stuur, niettegenstaande de besturing en het chassis van de C-HR borg staan voor een erg goede wegligging!

FLEETBALANS

Hij is niet foutloos, maar profilerde de C-HR zich als een aangename verrassing: zowel aan de buiten- als aan de binnenkant (vooraan dan toch). Deze nieuwe SUV beroert immers het oog en de zinnen. Te meer omdat Toyota eraan gedacht heeft een Business versie aan te bieden, die de best mogelijke verbruikscijfers te bieden heeft (dankzij met name kleinere 16-duimsvelgen). Deze uitvoering, die al bijzonder goed is uitgerust met navigatie, achteruitrijradar, adaptieve snelheidsregelaar, enz. wordt geleverd aan 28.330 euro BTW inclusief. Een correcte prijs voor een model, dat zich onderscheidt ten opzichte van wat op de markt is en dat aangeboden wordt met een hybride motor, die bovenop een fiscale aftrekbaarheid van 90% ook nog eens een uitstekend VAA (56 euro/maand voor de werknemer en 124 euro/maand voor de werkgever) biedt!

picto-fiche-pratique-big TECHNISCHE FICHE

Toyota C-HR 1.8 VVT-I Hybride

Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 122 pk
Couple maximum 142 Nm @ 3600 tpm (enkel verbrandingsmotor)
Leeggewicht 1.380 kg
Koffervolume 377 liter
Tankinhoud 43 liter
Gemiddeld verbruik 3,6 l/100 km
CO2-uitstoot 82 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.798 cm3

 

ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
1.2 T Benzine 116 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief BTW 23.413,22 euro
Basisprijs BTW inclusief 28.330,00 euro
Fiscaal vermogen 10 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495,00 euro
BIV (Vlaanderen) 41,99 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 318,91 euro
Fiscale aftrekbaarheid 90,00%
VAA gebruiker 1250,00 euro /jaar
VAA werkgever 124,00 euro /jaar

 

pictophoto FOTOGALERIJ