In de VS en in andere regio’s in de wereld is de Toyota Camry een echt succesverhaal. Met meer dan 700.000 verkochte exemplaren per jaar blijft hij de best verkochte drievolumeberline ter wereld. Bij ons komt hij enkel op de markt met de hybride 2.5-motor van de jongste generatie en moet hij de Avensis doen vergeten, die uit het aanbod verdwijnt.

Sommige kleuren doen zijn lijnenspel onrecht aan.

Normverbruik = reëel verbruik

De Camry kiest dus voor dezelfde aandrijflijn (2.5-benzine van 177 pk + elektromotor) als de nieuwe RAV4, met een totaalvermogen van 218 pk. We brengen nog eens in herinnering dat dit een klassieke hybride is: de batterijen worden tijdens het rijden opgeladen door de verbrandingsmotor of bij het vertragen. En het valt op wat een vooruitgang Toyota heeft geboekt met deze jongste generatie van zijn hybrides: bij sterk optrekken is de aandrijflijn veel discreter (zodanig dat je op de snelweg stroomlijngeluiden hoort) en afhankelijk van de laadstatus van de batterij slaagden we erin om rustig van 0 naar 60 km/u op te trekken zonder dat de benzinemotor tussenbeide kwam. Dat helpt om het verbruik gevoelig te drukken. Op de kustwegen van Kroatië waar deze test plaatsvond kwamen wij aan 4,4 l/100 km, wat even veel is als wat Toyota aankondigt met het uitrustingsniveau Premium (dat al is uitgerust met het Business-pack met 18-duimvelgen, led-mistlampen vooraan en een navigatiesysteem).

De sfeer aan boord van de Camry is zen, met leer, mooie materialen en een klein scherm van 8 duim.

De Camry weet je te verwelkomen

Hoewel het rijgedrag onberispelijk is dankzij de onder de achterbank opgestelde batterij nodigt de Camry vooral uit tot een echt ontspannen rijstijl. Dat laat zich in de eerste plaats verklaren door de hoogkwalitatieve sfeer aan boord, van de afwerking tot aan de materiaalkeuze. Maar we vragen ons af of de Camry zich niet het beste laat smaken van op de achterbank. Zelfs met een grote chauffeur aan het stuur is daar namelijk een vorstelijke hoeveelheid ruimte. En met het Executive Pack (airco in drie zones, JBL Premium-audio, head-up display, zonnescherm voor zij- en achterruiten enzovoort) hebben de passagiers achterin zelfs recht op een rugleuning met elektrisch verstelbare hellingshoek. Dit is met andere woorden een auto die taxibestuurders en privéchauffeurs zal weten aan te spreken, zeker indien zij hoofdzakelijk in de stad rijden. Het enige minpuntje is dat er geen enkele Camry Touring Sports aangekondigd is, terwijl we weten dat België nochtans een land is dat van breaks houdt.

Qua prijskaartje (exclusief btw) is de Toyota Camry verkrijgbaar vanaf 30.553,72 euro. Het Business Pack, dat standaard is op het uitrustingsniveau Premium (34.197,44 euro) kost 1.256,20 euro. Het Executive Pack tot slot is 1.983,47 euro duurder.

Met het optionele Executive Pack is de rugleuning van de achterbank elektrisch verstelbaar.

FLEETBALANS

Met zijn prestaties en zeer kwaliteitsvolle materiaalkeuze zou de Camry bij ons moeten kunnen scoren dankzij zijn prijskaartje, zeker gezien zijn zeer interessante fiscale aftrekbaarheid (90 procent), het VAA (1.457,67 euro per jaar) en verworpen kosten (247,80 euro/jaar). Het is alleen spijtig dat in Wallonië en Brussel de TMC (Belasting op Inverkeerstelling) zo hoog is (2.478 euro) als gevolg van de grote cilinderinhoud. Toyota verwacht in elk geval 70 procent van zijn Camry’s te slijten op de fleetmarkt.

Technische fiche

Toyota Camry 2.5L Hybrid (218 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE 
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 218 pk (totaalvermogen hybride systeem)
Maximumkoppel 221 Nm bij 3.600 tot 5.200 o/m
Leeggewicht 1.595 kilo
Koffervolume 500 liter (verstelbare rugleuning) – 524 liter (neerklapbare achterbank 60/40)
Brandstoftank 50 liter
Gemiddeld normverbruik 4,3 l/100 km
CO2-uitstoot 98 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Cilinderinhoud2.487 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 30.553,72 euro
Basisprijs inclusief btw 36.970 euro
Fiscaal vermogen13 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 euro
BIV (Vlaanderen) 117,61 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 626,21 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 487,09 euro
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA gebruiker 1.457,67 euro/jaar
Verworpen kosten 247,80 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro