De allereerste Golf dateert van 1974. Het was de juiste auto op het gepaste moment. Hij sloeg meteen aan, niet in het minst door zijn bijna tijdloos en zuiver design dat het werk was van de Italiaanse stylist Giorgetto Giugiairo. Qua uiterlijk waren de Golfs die daarop volgden een evolutie. Bij elke generatiewissel werd de Golf groter en gesofistikeerder en bleef hij telkens toonaangevend in zijn segment. Altijd was hij herkenbaar, zo ook de recentste, ondertussen het model van de achtste generatie. Maar twijfel niet, de Golf die vandaag zijn debuut beleeft, is volledig nieuw. Hij is lager en zelfs een fractie smaller dan de vorige. Tegelijk werd hij 26 mm langer en ook de wielbasis groeide. Maar met zijn lengte van 4,28 meter blijft hij een compacte vrij wendbare middenklasser met vijf zitplaatsen en een koffer die nu een volume van 380 liter heeft. Je zou het zo niet zeggen maar met zijn Cx-waarde van 0,27 is hij ontzettend gestroomlijnd en scoort hij beter dan zijn voorganger. Dat komt mede door de lagere snuit en de bijna vlakke bodem. Dat belooft voor het verbruik en de CO2-uitstoot.

Vijf hybriden

In een tijd dat elektrificatie een steeds terugkomend woord is in het autojargon, lijkt het misschien bizar dat er niet langer een volledig elektrische Golf bestaat. Die taak laten ze bij VW over aan de ID.3 die later in 2020 bij de dealers belandt. Wel is de Golf verkrijgbaar inmaar liefst vijf hybride uitvoeringen. Drie daarvan zijn zogenaamde milde hybriden, waarbij een elektromotor de benzinemotor bijstaat bij een laag toerental wat de souplesse tijdens het rijden ten goede komt. Op andere momenten kan die elektromotor, die via een riem met de verbrandingsmotor is verbonden, dienst doen als een starter of een generator. Deze milde hybride versies krijgen de typering eTSI en zijn standaard voorzien van een zelfschakelende zevenbak, een DSG, met dubbele koppeling. De eTSI’s zijn te krijgen met 110, 130 of 150 pk.  In een eerste fase is enkel de krachtigste van dit trio leverbaar. Daarna komen de twee andere en nog later in 2020 zijn ook nog twee GTE’s of plug-in hybriden aan de beurt. Hun vermogen zal 204 of 245 pk bedragen en een volledig elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer.

Diesel, benzine of gas

De nieuwe Golf bestaat niet enkel als milde hybride of plug-in. Er is ook nog een hele reeks klassieke verbrandingsmotoren voorzien. Het aanbod begint met twee 1,0-liter driecilinder benzines waarvan het vermogen 90 of 110 pk bedraagt. Deze basisversies zijn nog niet meteen beschikbaar. Wel kan de 1.5 TSI met 130 pk en in combinatie met een manuele zesbak worden besteld. Deze benzine telt viercilinders waarvan er twee zichzelf uitschakelen bij gedeeltelijke belasting van de motor. Iets later komt nog de 1.5 TSI met 150 pk en een gelijkaardige technologie. Tegen eind 2020 staat ook een TGI op aardgas op de planning. De toekomst brengt bovendien nog hyper performante benzines waarvan de krachtigste over 300 pk zal beschikken.     

Voor de vlootsector zijn op dit moment ongetwijfeld de twee TDI’s de belangrijkste. Ze zijn voorzien van een nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbodiesel met ofwel 115 of 150 pk, respectievelijk met een manuele zesbak en een zelfschakelende DSG met zeven overbrengingen en een dubbele koppeling.

Digitaal

Elke Golf, zelfs de basisversie, krijgt een digitaal instrumentenbord dat uit twee schermen bestaat die tegen elkaar aanleunen. Bedoeling van het scherm dat centraal op de boordplank opgesteld staat, is zoveel mogelijk functies te integreren en het aantal klassieke knoppen tot een minimum te beperken. Wie er wegwijs wil in geraken, probeert best alles eerst eens uit terwijl de auto stilstaat. De bediening gebeurt door te drukken, te swipen en te pinchen. Volkswagen spreekt van een gemakkelijke intuïtieve bediening. De praktijk leert dat je beter eens op voorhand oefent en ook dat het tijdens het rijden niet evident is om de juiste handelingen uit te voeren. Voor wie dat wil is er ook spraakherkenning. Het geheel van het dashboard en de aankleding komt vrij sober over en op sommige plaatsen, zoals in de portieren, ontdek je goedkoop ogende materialen. Weinig uitstraling dus maar vanaf de Life (het tweede uitrustingsniveau) kun je de sfeerverlichting aanpassen waardoor het geheel er wat vrolijker en kleurrijker uitziet. De standaarduitrusting is indrukwekkend. Rondom is er LED-verlichting en zelfs op de basisversie krijg je een heel arsenaal met rijhulpmiddelen mee. Het meest vernieuwende is ongetwijfeld het Car2X-systeem waarbij de auto communiceert met zijn omgeving en dat zijn andere auto’s en de wegeninfrastructuur. Boodschappen over onder meer files, ongevallen en wegenwerken kunnen zo sneller tot bij de bestuurder komen. Bedoeling is dat het Car2X uitbreiding kent bij ook andere auto’s dan de Golf.  

Rijden maar

Tijdens onze kennismaking met de nieuwe Golf, hebben we ons vooral achter het stuur van de 2.0 TDI met 150 pk geschoven. Deze versie heeft een multi-link achterophanging terwijl minder krachtige (minder dan 150 pk) modellen het met een eenvoudiger torsieas moeten stellen. Onze testauto was bovendien voorzien van het DCC dat toelaat om de rijdynamiek via de functie ‘individual’ zo goed als traploos in te stellen tussen ‘comfort’ en ‘sport’. De instelling van de dempers verandert afzonderlijk naargelang de rijomstandigheden. Het systeem wordt aangevuld met het XDS. Dit zorgt er voor dat het voorwiel aan de binnenkant van de bocht lichtjes wordt afgeremd waardoor de auto naar de binnenkant van de bocht wordt gedwongen. Dit afremmen zorgt er tegelijk voor dat er meer motorkracht naar het voorwiel aan de buitenkant van de bocht gaat. Het effect is indrukwekkend. Onderstuurneigingen, waarbij de auto de buitenkant van de bocht op zoekt, zijn tot een minimum herleid; hetzelfde geldt voor het overhellen van het koetswerk. Deze uitstekende dynamische kwaliteiten worden aangevuld door een dieselmotor die bergen trekkracht ontplooit. De DSG zorgt voor een vlotte automatische schakeling vooral vanaf de derde overbrenging. Daarmee verheft de nieuwe Golf zich tot een van de best sturende auto’s in zijn categorie.   

Fleetbalans

De nieuwe Golf is enkel verkrijgbaar als vijfdeurs en krijgt een indrukwekkend aantal standaardvoorzieningen mee. Bovendien zijn er interessante opties zoals het DCC in combinatie met het XDS, de matrix-verlichting, head-up en een connectiviteit die toonaangevend is. Volkswagen voorziet een groot aantal aandrijfsystemen maar in een eerste fase zijn er slechts vier uitvoeringen beschikbaar. Er is de 1.5 TSI met 130 pk (108 g/km), de 1.5 eTSI met 150 pk (106 g/km) en de twee 2.0 TDI’s met ofwel 115 pk (91 g/km) of 150 pk ( 97 g/km). Met onze TDI-testwagen noteerden we een gemiddeld testverbruik van 5,4 l/100 km op een uitdagend parcours. Met de 1.5 eTSI was dat 6,6 l/100 km.

VOLKSWAGEN GOLF 2.0 TDI (150 PK) TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    Diesel
Vermogen 110 kW /150  pk
Maximumkoppel 360 Nm@ 1600 opm
Cilinderinhoud 1968 cc
Gewicht (met bestuurder) 1465 kg
Kofferinhoud 380
Inhoud brandstoftank 50 liter
Gemiddeld testverbruik 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot 97 g/km
Topsnelheid 223 km/h
ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof  Vermogen
1.5 Benzine 130 pk
1.5 Benzine/mild hybride 150 pk
2.0 Diesel 110 pk
     
     
     
     
     
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 27.619,82 €
Basisprijs met btw 33.419 €
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC/rijbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 867/437,45 €
BIV/rijbelasting  (Vlaanderen) 602,74/470,25 €
   
Fiscale aftrekbaarheid 71,5 %
VAA bestuurder 1747,33 €/jaar
VAA werkgever 291,22 €/jaar