Wist u dat de Passat Variant op wereldschaal de maat neemt van sterkhouders als de Audi A4 Avant, de Mercedes C-Klasse of ook nog de BMW 3 Reeks Touring? Bij de breaks van zijn klasse is zijn marktaandeel met 24% pas echt indrukwekkend! Bij ons zijn 8 op de 10 Passats Variant modellen en tussen 75 en 90% van de inschrijvingen zijn firmawagens.

Hier is de diesel nog koning

We hadden heel graag de verder ontwikkelde oplaadbare GTE hybride getest, die op fiscaal vlak trouwens erg interessant zal zijn, maar daar zullen we nog even op moeten wachten Maar komen zal hij deze test, dat beloven we u nu al! In België worden tussen 73 en 80% van de Passats met een dieselmotor verkocht. Wij mochten de weg op met een Elegance uitvoering (die de Highline vervangt) met de kleinste 2.0 TDI die bij zijn internationale lancering verkrijgbaar is. De versie met 190 pk dus. Met zijn indrukwekkend koppel van 400 Nm, dat over een breed toerengebied (van 1.900 tot 3.250 t/min) beschikbaar is, kunnen we niet anders dan zeggen dat hij panache in overvloed heeft. Toch durven we wedden dat de 150 pk-versie (verder geëvolueerd, wat hem erg interessant zou moeten maken inzake CO2-uitstoot en dus aftrekbaarheid), die de BIV van 2.478 naar 867 euro doet terugvallen, ruimschoots zal volstaan. Met betrekking tot de 1.6 TDI met 120 pk maken we iets meer voorbehoud, al zullen diens kwaliteiten toch vooral afhangen van het soort gebruik waarvoor hij ingezet wordt…

De Passat GTE kreeg nog meer elektrische autonomie en zal binnen afzienbare tijd aan bod komen in deze rubriek.

De technologie heeft een prijs

Concreet kunnen we stellen dat de nieuwigheden van de Passat, met uitzondering van enkele lichte esthetische aanpassingen, toch vooral op het vlak van de technologie die deze nieuwkomer aan boord heeft. De adaptieve snelheidsregelaar (ACC) reageert vanaf nu op snelheidsbeperkingen, agglomeraties, bochten, ronde punten en kruispunten door zijn snelheid automatisch aan te passen. Tijdens onze test konden we dit nieuwe systeem niet op foutjes betrappen, maar gelukkig kan je de zaken, die je in bepaald omstandigheden als niet nodig of nuttig beschouwt, uitschakelen. De verantwoordelijkheidszin van de bestuurder aan de kant schuiven, is niet echt onze stijl, maar dit zal sommige verzekeringsmaatschappijen (niet allemaal!) ongetwijfeld plezieren. De Passat pakte op het vlak van geautomatiseerd rijden evenwel nooit eerder zo sterk uit. Al kost dat natuurlijk best wat geld, eens je in de haast oneindige lijst met uitrustingen de juiste opties begint aan te duiden. De rijstrookbewaking (Lane Assist) werd ook verbeterd door de toevoeging van een nieuwe multifunctionele camera, die eveneens een kostprijs heeft. Deze tendens (die globaal is en niet beperkt blijft tot VW), zal uiteraard nog meer op het budget wegen. Tegen veiligheid zeggen we volmondig ja, maar als het over het beknibbelen van de verantwoordelijkheidszin van de bestuurder gaat, zal er nog veel gepalaverd worden…

De automatische besturing werkt vanaf nu tot 210 km/u.

Wanneer de smartphone je sleutel wordt…

We hadden nog wel even door kunnen gaan over deze Passat editie 2020, die inderdaad bijzonder geslaagd is, maar we kunnen niet voorbij aan het feit dat hij meer dan ooit een computer op wielen is. Bepaalde diensten maken het mogelijk om de auto te openen of door anderen te laten openen met behulp van alleen maar een smartphone. Op die manier kan je bijvoorbeeld een pakketje laten leveren in je auto. Dit soort service zal, net als bepaalde nieuwigheden bestemd voor het vlootbeheer, voorlopig enkel bruikbaar zijn in Duitsland en Frankrijk.

Wereldpremière bij VW: het stuur reageert bij automatisch rijden uitsluitend op aanrakingen

FLEETBALANS

Deze geteste uitvoering zal met zijn erg hoge BIV en VAA niet zo vaak gekozen worden. De keuze zal eerder vallen op de uitvoering met de 2.0 TDI met 150 pk en DSG automaat – die bij het schrijven van dit artikel nog niet gehomologeerd is – en die vanaf 31.611,57 euro BTW excl. verkrijgbaar zal zijn. Of, als je op wat langere termijn denkt (we denken aan de anti-dieselpolitiek in de steden!) profileert ook nog de Passat GTE plug-in hybride die we zo snel mogelijk zouden willen testen (vanaf 39.132,23 euro BTW excl.) zich als een uitstekende keuze.

Technische fiche

Volkswagen Passat Variant Elegance 2.0 TDI DSG (190 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Diesel
Vermogen 190 pk
Maximumkoppel 400 Nm tussen 1.900 en 3.250 tr/min
Leeggewicht 1.600 kg
Koffervolume 650 – 1.780 l
Brandstoftank 66 l
Gemiddeld normverbruik 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot 120 g/km
Topsnelheid 232 km/u
Cilinderinhoud 1.968 cm3
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen  
1.5 TSI Benzine 150 pk  
2.0 TSI Benzine 190 pk  
2.0 TSI 4MOTION Benzine 272 pk  
1.4 TSI GTE Benzine + elektriciteit 218 pk  
1.6 TDI Diesel 120 pk  
2.0 TDI Diesel 150 pk  
2.0 TDI 4MOTION Diesel 240 pk  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 35.578,51 euro
Basisprijs inclusief btw 43.050,00 euro
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478,00 euro
BIV (Vlaanderen) 726,78,14 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 491,07 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 491,66 euro
Fiscale aftrekbaarheid 75%
VAA gebruiker 3.210,30 euro/jaar
Verworpen kosten 545,75 euro/jaar
CO2-belasting 621,60 euro