In juli stelde link2fleet de test met de Passat MY2019 voor. Het spreekt voor zich dat de GTE kan terugvallen op dezelfde technologische knowhow van dit model. Vandaar dat we ons deze keer concentreren op zijn aandrijflijn, op onze testweek aan het stuur van deze auto en op onze verbruikstesten.

Van 50 naar 70 km NEDC

Zoals we hierboven al meldden, heeft de batterij van dit model aan capaciteit gewonnen: van 9,9 kWh vroeger stijgt ze vandaag naar 13 kWh. Hierdoor kan de Passat Variant GTE voortaan 54 km WLTP (of 70 km NEDC) in volledig elektrische modus afleggen in plaats van de 50 km NEDC die vroeger werd beloofd. De benzinemotor bleef ongewijzigd. Het gaat dus nog altijd om een 1.4 TSI die 156 pk produceert. Kort samengevat kan deze oplaadbare hybride break (hij bestaat ook als Passat GTE berline) in totaal 218 pk leveren, die eens de GTE-modus ingeschakeld wordt, tot bijzonder dynamische rijsensaties in staat is. Muggenzifters zullen ongetwijfeld opmerken dat de motriciteit in deze modus voor verbetering vatbaar is en dat zijn “sportief” geluid je kan plezieren of net zo goed op je zenuwen kan werken. Dat zal van persoonlijke voorkeur afhangen…

…maar in de realiteit…

We slaagden er dankzij onze agenda van dat moment in om meer dan de helft van al onze verplaatsingen in “zero emission” modus af te leggen. Het resultaat? We konden nooit meer dan 40 echte kilometers afleggen, terwijl we nochtans in goede elektrische rijomstandigheden (zoals bijvoorbeeld in de agglomeratie, zonder een zware voet te hanteren) reden en ook de B-modus gebruikten, waarmee we tijdens het remmen energie konden terugwinnen. Dat viel dus lichtjes tegen… Het voordeel van een plug-in hybride is wel dat die door zijn kleine batterij ook zeer snel weer opgeladen is. In dit geval zijn er maximaal 5u30 nodig om de batterij via een stopcontact thuis opnieuw volledig op te laden. We moeten er echter wel aan toevoegen dat een snelle oplading (DC) bij de Passat GTE niet mogelijk is.

Intern werd er heel veel gediscussieerd over de plaatsing van het stopcontact: pas op voor elektrische schokken!

Er is hoe dan ook goed nieuws te melden, want het globale gemiddelde verbruik tijdens onze test (350 km) bleef beperkt tot 3,6 l/100 km en dat niettegenstaande we 4 ritten deden die deels over autosnelwegen liepen. Bovendien waarderen we ook heel erg dat VW onder de laadvloer van de koffer een plaatsje heeft voorzien om de oplaadkabel in onder te brengen, waardoor het laadvolume van 583 liter (67 liter minder dankzij de batterijen) onaangeroerd en dus zeker bijzonder interessant blijft!

Het koffervolume daalt van 650 naar 583 liter, maar er is een behoorlijk handige opbergruimte voor de laadkabel voorzien.

FLEET BALANS

Het goede nieuws is dat dit model, zelfs in 2020, voor 100% aftrekbaar blijft! De kleine cilinderinhoud van de verbrandingsmotor zorgt er bovendien voor dat de verkeersbelasting in Wallonië en Brussel ook beperkt blijft (239,71 euro). In Vlaanderen is er nog beter nieuws, want daar valt diezelfde verkeersbelasting volledig weg! De basisprijs onder de 40.000 euro (BTW excl.) is eveneens interessant te noemen, want met een medewerker die in de week volledig elektrisch rijdt, belooft de TCO superaantrekkelijk te worden!

Technische fiche

Volkswagen Passat Variant GTE (218 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 218 pk (totaalvermogen van het hybride systeem)
Maximaal koppel 400 Nm
Leeggewicht 1.760 kg
Koffervolume 650 l
Tankinhoud 50 l
Gemiddeld verbruik 1,3 l/100 km (WLTP)
 CO2-uitstoot 31 g/km (WLTP)
Topsnelheid 222 km/u
Cilinderinhoud 1.395 cm3
TEST  
Afgelegd aantal kilometer 352 km
Vastgesteld gemiddeld verbruik 3,6 l/100 km
Prijs van het geteste model BTW incl. 58.320,00 euro
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs van het geteste model BYW excl. 39.132,23 euro
Prijs van het geteste model excl. BTW 48.198,35 euro
Fiscaal vermogen 8 CV
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 1.239,00 euro
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 239,71 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.999,54 euro/jaar
Verworpen uitgaven 339,92 euro/jaar
CO2-bijdrage 317,64 euro