De kleine VW betreedt het strijdtoneel trouwens met dezelfde wapens als deze “Number One” en diens neef Dacia Duster. De T-Cross heeft met die laatste namelijk een agressieve uitstraling gemeen, een meer offroad-achtige look dan de meeste modellen in dit segment: een hoekig profiel, een expressief gezicht, een ‘trendy’ achterkant waar de lichtblokken verbonden zijn met een brede zwarte strip,… Allemaal net zoals de Duster, dus. En net zoals de Jeep Renegade onderscheidt de T-Cross zich in een segment dat vooral wordt gekenmerkt door brave designs.

Personalisering

Het wapen dat VW overneemt van de Captur is dat van de kleuren, de mogelijkheid om een persoonlijke toets aan zijn look toe te voegen. De VW-catalogus biedt heel klassieke tot heel originele tinten en op bepaalde versies kan je zelfs accenten in koetswerkkleur laten aanbrengen op de velgen en het dashboard, of voor een zwart dak kiezen. Een goede raad echter: de T-Cross oogt veel aantrekkelijker in ‘normale’ kleuren, zoals maagdelijk wit, fel rood of oranje… Op deze voorstelling konden we namelijk vaststellen dat bepaalde minder courante tinten zoals turquoise of een bleke koperkleur het design van de T-Cross geen deugd doen. En in de fleetwereld blijven kleuren altijd wat soberder: beter voor de herverkoopwaarde aan het eind van het contract.

Praktisch

Naast die elders geleende eigenschappen heeft de T-Cross ook kwaliteiten die typisch VW zijn, te beginnen bij een heel praktische instelling. Ondanks zijn compacte formaat van 4,11 meter is de T-Cross behoorlijk ruim, vooral dan achterin, waar voldoende plek is voor volwassenen. De over 14 centimeter verschuifbare achterbank laat je de koffer aanpassen (385 tot 455 liter), en hij kan zelfs worden uitgebreid tot bijna 1.300 liter. Het is alleen jammer dat VW niet heeft gedacht aan een stukje velcrostof om het gat tussen de koffervloer en de achterbankleuning te dichten als de bank naar voren is geschoven. In de plaats daarvan zit er nu een spleet van een tiental centimeter langs waar voorwerpen onder de achterbank kunnen verdwijnen.

Ook op technologisch vlak is dit een echte VW, met opties zoals het instelbare digitale dashboard, een high-end multimediasysteem en een veel langere lijst rijhulpsystemen dan gemiddeld in dit segment.

Enkel benzine

Bij zijn lancering is de T-Cross enkel verkrijgbaar met de turbobenzinemotor 1.0 TSI, met 95 pk (manuele vijfbak) of 115 pk (zesbak of DSG-7). Over een paar maand volgen echter een TDI en een krachtiger 1.5 TSI.

We hebben ons oprecht geamuseerd aan het stuur van de 1.0 TSI 115 pk door zijn zeer kwieke hernemingen en zijn langere adem bij hoge toerentallen dan de 95 pk, maar die laatste stelt daarom zeker niet teleur. Hij blijkt ruimschoots voldoende voor de grote meerderheid van de bestuurders en voor dagelijks gebruik in de stad(en de rand) dankzij een grote soepelheid en vlotte hernemingen vanaf lage toerentallen. Eerlijke prestaties, waarvoor je trouwens niet wordt afgerekend aan de pomp, want wij kwamen uit op een reëel verbruik van net iets meer dan 6 l/100 km op een gemengd parcours.

Kortom, de T-Cross heeft even op zich laten wachten in dit segment, maar dat was misschien wel omdat hij de tijd heeft genomen om zich voor te bereiden. En dat loont, want hij vertoont slechts een paar kleine, verwaarloosbare gebreken.

FLEETBALANS

De uitstoot zal geen invloed hebben op deze fleetbalans, want die is identiek voor de beide versies van de 1.0 TSI: 112 g/km. Het VAA wordt dus vooral bepaald door de catalogusprijs, en met 19.775 euro btw inbegrepen voor de 95 pk tegenover 20.730 euro voor de handgeschakelde 115 pk (DSG: + 1.395 euro) is de rekening al snel gemaakt. Toch lijkt het ons wel de moeite om door te sparen voor het tweede uitrustingsniveau Life (vanaf 21.475 euro btw inbegrepen), want die wordt standaard geleverd met bijna elk rijhulpsysteem met uitzondering van de actieve snelheidsregelaar, naast een vermoeidheidsdetectie en een actieve parkeerassistent. En we weten dat verzekeraars lagere premies bieden voor voertuigen met een rijkelijke veiligheidsuitrusting, dus dat kan ook doorwegen in de balans…

Technische fiche

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI (95 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 95 pk
Maximumkoppel 200 Nm tussen 2.000 en 3.500 o/m
Leeggewicht 1.250 kilo
Koffervolume 385 – 1.281 liter
Brandstoftank 40 liter
Gemiddeld normverbruik 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot 112 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen  
1.0 TSI Benzine 115 pk  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 16.342,98 euro
Basisprijs inclusief btw 19.775 euro
Fiscaal vermogen 6 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 199,14 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,37 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 121,66 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80 procent
VAA gebruiker 1.340 euro/jaar
Verworpen kosten 227,80 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro