Advertisement
Gepubliceerd op 3 January 2022 om 08h49
Door Nicolas Joannès

Test Volkswagen Taigo: Europese samba

De nieuwe kleine SUV coupé van Volkswagen heeft na zijn debuut in Brazilië nu de Atlantische Oceaan overgestoken. Het Duitse merk kan hierdoor zijn aanbod inzake kleine SUV’s nog verder uitbreiden.

||||
|||| © ||||

Deze nieuwe SUV, die in Brazilië Nivus heet, werd ter gelegenheid van zijn komst naar de Europese markt herdoopt in Taigo en loopt van de band in de Spaanse fabriek van Pamplona, die instaat voor een assemblage volgens de vereisten van onze markten. Technisch gezien, rust deze nieuwe Taigo op hetzelfde MQB A0 platform waarop ook de Polo en de T-Cross, de kleinste SUV van het gamma, gebouwd worden. De Taigo onderscheidt zich van deze laatste echter door een aanzienlijk grotere lengte, aangezien hij 4,27 m meet. De kleine nieuwkomer toont zich daarmee zelfs vier centimeter langer dan de T-Roc, die nochtans op het onderstel van de Golf staat.

In vergelijking met deze laatste onderscheidt de Taigo zich dan weer door zijn enkele centimeters geringere hoogte en zijn door een duikende daklijn gekenmerkt profiel. Hij oogt daardoor wat uitdagender, met een stijl die zeker aan de achterkant geïnspireerd is op andere producten uit het Volkswagen gamma zoals de T-Cross en de ID.4 en moet daardoor een ruimer publiek kunnen aanspreken. De duikende daklijn lijkt op het eerste gezicht ten koste te gaan van de interieurruimte achteraan, maar toch hoeven zelfs grotere inzittenden niet gebogen te zitten, zodra ze plaats hebben genomen. De kofferruimte van zijn kant heeft een volume van 438 liter en houdt daarmee gelijke tred met die van de T-Cross en de T-Roc.

In het interieur valt de afwerkingsgraad naar Europese normen in de smaak, al voelen bepaalde plasticonderdelen wat hard aan. Het moderne interieur beschikt naast de standaard virtuele cockpit, die naar de smaak van de bestuurder gepersonaliseerd kan worden, ook nog over een centraal aanraakscherm van 9,2 duim. Onder de motorkap vinden we uitsluitend benzinemotoren die 95, 110 of 150 paarden mobiliseren. Zoals dat zo vaak het geval is met kleine turbobenzinemotoren varieert het gemiddeld verbruik ervan sterk naargelang de rijstijl. Het rijgedrag van de Taigo ligt geheel in lijn van datgene wat men bij de andere producten van het huis kan vinden, zonder dat daarbij enige vorm van kritiek aan de orde is.

 

Fleetbalans

Het instapmodel van de Taigo kost 24.215 euro. Wie opteert voor de 110 pk motor met DSG versnellingsbak, het model dat dankzij zijn ruimschoots voldoende prestaties het merendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, mag rekenen op een meerprijs van 2.000 euro.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels