Advertisement
Gepubliceerd op 30 October 2021 om 10h26
Door Tony De Mesel

TEST: Volvo XC60 PHEV: met ‘one pedal drive’

In de komende maanden zal Volvo zijn plug-in hybriden uit de 60- en 90-serie van een nieuwe aandrijving en een opgewaardeerde batterij voorzien. De XC60 PHEV is de eerste die daarvan geniet.

||||
|||| © ||||

In afwachting van een volledige elektrificatie van zijn gamma, introduceert Volvo een hele reeks opgewaardeerde plug-in hybriden in zijn 60- en 90-serie. De eerste die de transformatie ondergaat is de XC60 PHEV die verkrijgbaar is in twee aandrijfuitvoeringen met telkens een standaard ‘one pedal drive’.

Grotere elektrische actieradius

In de nieuwe XC60 PHEV is voortaan een centraal gemonteerde batterij met 18,8 kWh gemonteerd. In de vorige versie was dat nog 11,6 kWh. Deze opwaardering is mogelijk geworden door drie in plaats van twee lagen met cellen in de batterij te voorzien. Alvast één groot voordeel is dat over een langere afstand zuiver elektrisch kan gereden worden. Volgens de officiële cijfers zou de elektrische actieradius nu 78 kilometer bedragen. In de praktijk mag gerekend worden op 60 kilometer. Voor heel wat gebruikers betekent zoiets dat de pendelrit tussen thuis en werk volledig elektrisch kan gebeuren. Dat is zeker het geval als niet enkel thuis maar ook op het werk kan worden bijgeladen. Tegelijk beschikt de elektrische motor, die achteraan is gemonteerd en de achterwielen aandrijft, over 65% meer vermogen. In totaal gaat het over 145 pk. Te samen met de benzinemotor, die de voorwielen aandrijft, levert dat een gecombineerd vermogen op van 257 kW/350 pk voor de T6-uitvoering en een spectaculaire 335 kW/455 pk voor de T8.

Met één pedaal

Als bestuurder kun je kiezen tussen verschillende rijmodi die via het centrale scherm worden ingesteld. De meest voor de hand liggende is de ‘hybride’ waarbij het systeem zelf kiest tussen welke motoren worden ingeschakeld in functie van het verbruik en de gevraagde prestaties.

Kies je voor de rijmodus  ‘pure’ dan zal de auto, zo lang de batterij het toelaat,  enkel elektrisch en dus via de achterwielen worden aangedreven. Het is ook mogelijk om te kiezen voor ‘vierwielaandrijving’. Dat kan van pas komen in winterse omstandigheden, als er over een onverharde weg wordt gereden of voor het trekken van een aanhangwagen. De krachtverdeling tussen de voor en achterwielen gebeurt niet mechanisch maar wordt elektronisch gestuurd.

Uniek is dat de XC60 PHEV ook over een ‘one pedal drive’ beschikt. Tot nu toe was dat systeem enkel beschikbaar bij sommige elektrische voertuigen. Het inschakelen van dit systeem doe je via de versnellingspook die je vanuit ‘D’ helemaal naar achteren beweegt. Dan verschijnt op het dashboard de letter ‘B’ van ‘Brake’. Heb je dat ingeschakeld, dan zal de auto door de elektrische motor worden afgeremd als je het gaspedaal licht. Je hoeft nog nauwelijks het rempedaal zelf te gebruiken. Het is even wennen maar het systeem is bijzonder handig in druk verkeer. Bovendien wordt tijdens het vertragen extra energie gerecupereerd en die wordt in elektriciteit omgezet.

Krachtigste Volvo ooit

De T8 die we konden testrijden is met zijn systeemvermogen van 355 kW/455 pk de krachtigste Volvo ooit. Trouwens de prestaties zijn verbluffend. Een spurt vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 4,9 seconden. Tot voor tien jaar werd een dergelijk cijfer meteen geassocieerd met een Ferrari of Lamborghini! De XC60 PHEV daarentegen is een volwaardige vijfzitter en zet als T8 2.150 kilogram neer op de weegschaal. De topsnelheid is wel beperkt tot 180 km/u in de hybride modus en tot 140 km/u in de elektrische modus. De wegligging is ondanks het gewicht voortreffelijk en dat komt deels door de batterij die zorgt voor een laag en centraal zwaartepunt. Het gewicht is ook voor/achter beter verdeeld dan bij een voorwielaandrijver en dat komt door de positionering van de elektrische motor. De XC60 is ook bijzonder comfortabel. Opmerkelijk is alleszins de geluidsdemping terwijl de hybride werking bijzonder vlot en zonder schokken gebeurt.

Fleetbalans

Om fiscaal als een ‘echte’ hybride gecatalogeerd te worden moet de CO2-uitstoot lager zijn dan 50 g/km en de batterij moet meer dan 0,5 kWh aan stroom kunnen opslaan voor elke 100 kilo wagengewicht. Ondanks zijn gewicht van meer dan twee ton voldoet de XC60 PHEV met zijn 24-28 g/km (WLTP) ten volle om gebruik te kunnen maken van een 100 % fiscale aftrek. Het fiscale vermogen op zijn beurt blijft beperkt tot 11 pk. Minder gunstig is dan weer het reële vermogen. Het verbruik is uiteraard sterk afhankelijk van hoe vaak de batterij wordt opgeladen en het aantal kilometers dat zuiver elektrisch wordt gereden. Wie het elektrisch laden verwaarloost, zal het verbruik torenhoog zien oplopen.

 

 

Technische fiche

Volvo XC60 PHEV T8

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Hybride (benzine/elektrisch)
Vermogen 335 kW/455 pk (benzinemotor: 228 kW/310 pk)
Maximumkoppel 400 Nm + 309 Nm
Leeggewicht 2.080 kg
Koffervolume 468-1.395  l
Batterij 18,8 kWh
Gemiddeld normverbruik 1,2 l/100 km (elektrisch: 15,5 kWh/100 km)
CO2-uitstoot 24-27 g/km
Topsnelheid 180 km/u

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs testauto exclusief btw 59.752,07 €
Basisprijs testauto inclusief btw 72.300 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957 €
BIV (Vlaanderen) 46,23 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 446,03 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 215,82 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA werknemer – €/jaar
Verworpen kosten – €/jaar
CO2-belasting 27,54 €

 

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels