Polestar noemt zichzelf “Een startup met 80 jaar ervaring”. Als onderdeel van de Chinese Geely-groep kan de pas opgerichte constructeur namelijk terugvallen op de knowhow van zustermerk Volvo. CEO Thomas Ingenlath is trouwens de voormalige hoofddesigner van dat Zweedse merk, dus de banden zijn intiem. Polestar is vastberaden om zoveel mogelijk voordeel te halen uit die dubbele positie: het hecht veel belang aan de wendbaarheid van een startup, maar wil zijn klanten wel de volwassen productkwaliteit bieden van een gevestigde waarde. Dat blijkt ook uit ons gesprek met Tom Van Assche, die net van BMW naar Polestar Belgium is overgestapt, en Kristof De Frenne.

 

L2F: Heren, de Polestar 1 gaat weldra uit productie waardoor de 2 het enige model blijft. Zijn er plannen om het gamma in de toekomst terug te verbreden?

Tom Van Assche: “Wel, in de eerste plaats wordt het gamma van de Polestar 2 uitgebreid. De huidige, krachtige versie met twee elektromotoren krijgt het gezelschap van twee varianten met één elektromotor en voorwielaandrijving, de Long Range (nvdr: met tot 540 kilometer rijbereik) en de Standard Range (nvdr: maximaal 440 kilometer). Daarmee daalt het toegangskaartje tot de Polestar 2 gevoelig tot halverwege de 40.000 euro. De eerste exemplaren worden deze herfst geleverd.”

 

L2F: En komen er nog andere modellen naast de 2?

TVA: “Absoluut. Over welk soort modellen en hun respectievelijke lanceringsdata kunnen we vandaag nog weinig kwijt. Polestar hecht veel belang aan wendbaarheid en wil vlot op eventuele wijzigende tendensen op de markt kunnen inspelen, zodat we onze klanten optimaal kunnen bedienen. Vast staat dat we volgend jaar de Polestar 3 onthullen, een performance SUV die boven de Polestar 2 wordt gepositioneerd. Maar elk segment zal aan bod komen.”

 

L2F: En aan het andere uiteinde van de markt, is daar ruimte voor een compacter model dan de 2? Een stadswagen of een middelgrote hatchback bijvoorbeeld?

TVA: “Daar is nog niets over geweten, maar in principe kan alles zolang het product het etiket ‘premium’ verdient. Dat is een deel van ons DNA waar we geen concessies op doen.”

 

L2F: Hoe bereikt u klanten als u wagens enkel online verkoopt?

TVA: “Wij zijn een digitaal merk maar hechten veel belang aan menselijk contact. Digital first, human always. Daarom hebben we 4 Polestar Spaces in het land, ontdekkingsruimtes waar mensen kennis kunnen maken met onze producten en in gesprek kunnen gaan met onze Polestar ambassadeurs. Onze doelstelling is om zoveel mogelijk mensen te winnen voor elektrisch rijden en deze ambassadeurs zullen niemand tot een aankoop pushen, terwijl we wel heel gul zijn met testritten. Deze Spaces zijn dus geen typische garages met werkplaats, maar eerder Polestar belevingscentra ”

 

L2F: Hoe zit het dan met de aflevering van de auto, en onderhoud nadien?

Kristof De Frenne: “Daarvoor hebben we overeenkomsten met Polestar investors die een specifieke Polestar-afleveringszone inrichten en die ook het onderhoud aan onze wagens op zich nemen. Vandaag zijn er 4 garages met een afleverpunt, die trouwens ook de Polestar Spaces uitbaten. Voor service hebben we al 15 erkende onderhoudspunten en het doel is om dat aantal naar 25 te brengen. Wie vandaag een Polestar bestelt, moet trouwens niet wakker liggen van de locatie van zijn onderhoudspunt. We komen de auto gewoon oppikken en nadien weer afzetten bij de klant. Die dienst is de eerste drie jaar in de prijs inbegrepen en daarna kunnen klanten nog uit diverse betalende onderhoudscontracten en diensten kiezen.”

 

L2F: Als puur elektrisch merk komt Polestar door de fiscale situatie in België bijna automatisch bij een publiek van fleetklanten uit. Hebben jullie specifieke fleetcontacten voor die markt?

KDF: “De Polestar Space managers zijn zeer ervaren in het contact met fleet klanten. Daarnaast zetten we actief in op prospectie om zo snel mogelijk een aantal ‘major accounts’ te kunnen activeren. Die willen graag snel bediend worden, dus nemen we het op ons om een zekere voorraad in huis te hebben om hun wachttijden te beperken. En tot slot zetten we sterk in op ontzorgen. Zo zijn we net in zee gegaan met cleantechbedrijf Smappee, dat onze klanten van A tot Z kan begeleiden in de opbouw van een laadinfrastructuur voor hun elektrische voertuigen, volledig op hun maat.”