Gecumuleerd bereiken AG Insurance, BNP Paribas Fortis en Touring het gros van de Belgische bevolking. Een ideale uitgangspositie om nieuwe mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen met aandacht voor preventie en bijstand, ongeacht het transportmiddel dat daarvoor gebruikt wordt. Tegen 2020 komt er ook een overkoepelende app die komaf maakt met de wildgroei aan abonnementen, om multimodaal pendelgedrag te vereenvoudigen.

Easyway

In eerste instantie zullen de producten en diensten van Touring ruimer én intensiever verdeeld worden via de netwerken van AG Insurance en BNP Paribas Fortis. Tegelijkertijd zullen de partners de ontwikkeling van het mobiliteitsecosysteem MaaS (Mobility as a Service) verder ondersteunen, om de combinatie van verschillende mobiliteitsoplossingen te faciliteren. 

Easyway, de MaaS-app van Touring die momenteel getest wordt in Antwerpen, vormt daarbij het uitgangspunt. Al is het op dit moment nog niet zeker of die naam behouden blijft, wel dat er in Gent een gelijkaardig proefproject komt. Brussel is eveneens in de running, maar dat ligt traditioneel moeilijker. Verder komt er ook een gezamenlijk pilootproject rond connected car-systemen, om het preventieluik van de nieuwe samenwerking  vorm te geven.

Win-win-win

Het is een publiek geheim dat de groei van het wagenpark stagneert. Volgens studies zou het autobezit zelfs al afnemen, zeker voor wat een tweede wagen betreft. Het is dan ook maar logisch dat de drie markleiders de handen in mekaar slaan om te diversifiëren. “Waar verzekeringen nu nog voral gebonden zijn aan het vervoermiddel”, zegt Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance, “zullen we evolueren naar gebruikersgebonden oplossingen om een veilige combinatie van vervoermiddelen mogelijk te maken.”

Max Jadot, CEO van BNP-Paribas Fortis, zit het strategische partnership dan weer als een volgende stap naar het open banking ecosysteem. “Mobiliteit is één van de prioritaire sectoren waar we als BNP Paribas Groep op gaan inzetten”, klinkt het. “Zo verruimen we ons aanbod met innovatieve oplossingen om het leven van onze 3,5 miljoen klanten te vergemakkelijken.” Thierry Willemarck, CEO van Touring, besluit: “Deze nieuwe samenwerking geeft ons de kans om de consument in de toekomst duurzame, veilige én gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden via nieuwe verdeelkanalen.”