In Europa is het segment van de lichte commerciële voertuigen één van de snelst groeiende en ook één van de meest lucratieve. Qua marktaandeel is Toyota daar tot nu toe ondervertegenwoordigd met slechts 27.000 verkochte voertuigen in 2018. De ambitie is om in 2020 de kaap van 100.000 LCV’s te overschrijden. Steile ambities dus.

Laatkomer

Bij Toyota geven ze toe wat laat te zijn om mee te dingen in het segment van de LCV’s. Dat komt vooral door een beperkt en onaangepast modellenaanbod. De lichte commerciële voertuigen die Toyota wereldwijd in zijn gamma heeft, zijn vooral op maat gemaakt voor de Aziatische en Afrikaanse markt. Deze voertuigen maken weinig kans in Europa door een beperkt laadvermogen zowel wat volume als gewicht aangaat, een beperkt sleepvermogen, een rijdynamiek die niet aan Europese omstandigheden is aangepast en ook schieten deze voertuigen tekort wat emissies en veiligheid aangaat. Om een doorbraak in Europa te forceren, heeft Toyota voor een snelle oplossing gekozen die bovendien weinig of geen ontwikkelingskosten met zich meebrengt. Het ontleent zijn Europese LCV’s van PSA. De samenwerking met de Franse groep heeft een verre voorgeschiedenis en is ontstaan uit het gezamenlijk project voor de personenwagens Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 106 waarvan de productie gestart is in 2005. Dit succesvol project kreeg in 2013 navolging met de eerste Proace die gebaseerd  was op een PSA bestelwagen, met name de Citroën Jumpy en de Peugeot Expert. De Proace hoort thuis in het middensegment van de lichte bedrijfsvoertuigen.

Elektrische Proace

Vanaf volgend jaar zal Toyota een waar LCV-offensief ontketenen. De Proace van de tweede generatie debuteerde al dit jaar maar vanaf 2020 komt daar nog de Black Edition als speciale uitvoering bij. In september volgend jaar mogen we ons ook verwachten aan een elektrische versie van de Proace. Bij Toyota zijn ze ervan overtuigd dat EV’s in dit segment een steeds groter aandeel gaan opeisen. Ze verwijzen daarvoor naar de toenemende e-commerce, de lage emissiezones en de nationale fiscaliteit. Volgens Toyota gaan heel wat bedrijven bovendien voor een EV kiezen om zich een groen imago aan te meten. De elektrische Proace zal over een motor van 90 kW beschikken en er zal keuze zijn tussen een 50 of 70 kWh batterij die een actieradius van respectievelijk 200 en 300 kilometer zal toelaten. Zelfs deze elektrische versie zal een sleepvermogen van 1 ton hebben, wat uiteraard het rijbereik negatief zal beïnvloeden. Het laden via een wall-box zou 8 tot 10 uur duren terwijl dat met een snellader in 40 minuten zou kunnen.

Proace City

Ongetwijfeld nog belangrijker is de commercialisering van de Proace City die in februari volgend jaar van start gaat. Deze compacte bestelwagen, die gebaseerd is op de PSA Berlingo/Partner/Combo, werd voor het eerst eerder dit jaar op het LCV-salon van Birmingham getoond. Toyota heeft de ambitie om minstens 35.000 exemplaren op de Europese markt te zetten. Volgens Umberto Mazzone van Toyota Motor Europe koopt 50% van de nieuwe LCV-klanten een compacte bestelwagen in de stijl van de Proace City en is het daarom belangrijk in dat segment aanwezig te zijn. Toyota voorziet twee lengtes van dit voertuig. Verder wordt aangestipt dat hij verkrijgbaar is met 3 zitjes vooraan, 1 ton laadvermogen heeft en dat de laadruimte kan verlengd worden door de voorste passagierszit neer te klappen. Andere voorzieningen die het verschil kunnen maken, zijn optionele zaken zoals de Smart Active Vision met bird’s eye beeld van de auto, de Smart Load Indicator die er op wijst als de auto overbeladen dreigt te raken en het head-up display. Ook van de Proace City komt een elektrische versie, maar dan wel in 2021.

Toyota Professional

Concreet komt het er op neer dat Toyota vanaf volgend jaar zal vertegenwoordigd zijn in het segment van zowel de compacte als de medium bestelwagens. Ontbrekende schakel blijft een model in het segment van de grote bestelwagens. Alle nieuwe LCV’s van Toyota zijn in essentie PSA-producten. Hoe kan dan het verschil worden gemaakt? Qua prijs zal dat moeilijk zijn. Daarom is een nieuw label gecreëerd: Toyota Professional. Dat moet de klant extra service garanderen door LCV georiënteerd personeel, voldoende voertuigen in voorraad te hebben, een snelle service te kunnen leveren en een vervangwagen te kunnen voorzien.