Een tijd geleden meldden we al dat Serge Horny naar Toyota kwam. Vandaag verlaat Gert Hendrickx Mazda om naar Toyota en Lexus te trekken. “Sinds ik bij Toyota ben begonnen, ben ik de structuur beginnen herwerken om ze te laten aansluiten bij de noden van de B2B-markt,” vertelt Stef Holemans. “In België bestaat deze markt uit duizenden KMO’s die we uiteraard niet rechtstreeks kunnen benaderen. Daarom hebben we 40 Business Centers opgericht. Een deel daarvan zijn ‘gewone’, maar er zitten ook 17 ‘Plus’-versies bij met een eigen specifieke fleetmanager. Daarmee kunnen we 70 procent van het fleetvolume voor Toyota afdekken. In 2020 willen we naar 20 Business Centers ‘Plus’ gaan, goed voor meer dan 80 procent van ons volume. Deze entiteiten worden overzien door de twee Business Centers Development Managers Serge Horny voor het zuiden van het land en Frederic Peiffer voor het noorden”.

Alle aandacht naar grote klanten en LCV’s

Gert Hendrickx ging op 4 november bij Toyota aan de slag.

De tweede pijler van Toyota’s nieuwe strategie rust op grote klanten. Dat is een markt met genadeloze concurrentie, vooral dan van de premiummerken. “Om de grote klanten aan te pakken en onze merken in hun car policies te krijgen hebben we vertegenwoordigers nodig die naar de bedrijven, de user-choosers enzovoort gaan. Daarom hebben we Gert Hendrickx aangenomen. Met zijn ervaring zal hij dit werk in het noordwesten van het land gaan doen, zoals Henry Wattel al in het zuiden en Isha Andries in het noordoosten. Brussel verdelen ze onder hun drieën”.

Stef Holemans van zijn kant superviseert heel dit team en blijft het contactpunt voor leasingbedrijven, maar ook voor Toyota Business Plus, Lexus Business Plus en Rent a Car, dat toch goed is voor 600 tot 800 auto’s per jaar.

Hij wordt in zijn werk bijgestaan door Sylvia Gea, die bovendien nog de marketing, de administratie en de organisatie van evenementen op zich neemt.

Tot slot heeft het merk ook bij de lancering van de Toyota ProAce City laten weten dat het volop gaat inzetten op de LCV-markt via de oprichting van een apart merk. Ook hier kunnen Belgische klanten voortaan rekenen op een specifieke contactpersoon: Sven Van Look. “We hebben aparte Toyota Professional-verdeelpunten opgericht die specifieke diensten aanbieden aan professionele klanten. De komst van de ProAce City in 2020 geeft ons de mogelijkheid om 60 procent van het marktpotentieel aan te boren. Dat is dus niet niks”, voegt Toyota’s Fleet Manager toe.

Niet te missen kans

Stef Holemans erkent dat de vele veranderingen op de fleetmarkt in 2020 (WLTP, fiscaliteit van PHEV’s) hebben geleid tot deze vernieuwing van zijn fleetcel en tot de invoering van een nieuwe strategie. “Voor ons is dit een duidelijke kans die we niet mogen laten liggen. Al onze rivalen storten zich nu op hybrides en plug-inhybrides, soms zelfs de twee tegelijk. Toyota blijft een pionier en marktleider op het vlak van full hybrids. De klant is niet altijd op de hoogte van de voordelen die deze technologie kan bieden voor het wagenpark. Zo scoren wij bijzonder lage CO2-uitstootwaarden op de WLTP-cyclus. Sterker nog: vaak ligt onze maximumwaarde op hetzelfde niveau als de laagste waarden van onze rivalen.

De Lexus ES 300h heeft een CO2-uitstoot van 120 g/km.

De grote berline Lexus ES bijvoorbeeld heeft een CO2-uitstoot van 120 g/km, wat heel weinig is voor een auto van dit formaat. Als we de klant goed kunnen informeren, zeker wanneer de WLTP-waarden in voege treden voor de berekening van het VAA, dan zal die begrijpen dat er mooie besparingen te realiseren zijn door voor onze modellen te kiezen. Opgelet, daarmee wil ik niet beweren dat een wagenpark enkel nog uit full hybrids moet bestaan. De perfecte oplossing is een mix van traditionele en alternatieve motoriseringen in functie van het specifieke profiel van elke bestuurder en de manier waarop de wagen wordt gebruikt”.