Advertisement
Gepubliceerd op 2 December 2020 om 13h26
Door Marc Demoulin

Tweedehands leasing: Lizy’s gouden niche

De coronacrisis brengt bitter weinig goed nieuws met zich mee, maar maakte een uitzondering voor startup Lizy. Na de initiële coronapaniek zag het tweedehands leaseplatform zijn omzet zowat verdubbelen. Geen evidentie, want de voornaamste doelgroep zijn freelancers en start-ups, die toch bijzonder geleden hebben onder deze crisis. Zou dit het begin van een nieuwe trend kunnen zijn?

|
| © |

Om beter te begrijpen waar de steile groei vandaan kwam, liet Lizy een onderzoek uitvoeren bij meer dan 350 respondenten samen met BUFFL, een Belgisch online onderzoeksbureau. Het feit dat je bij tweedehands leasen meer waar voor je geld krijgt, kwam daarbij uit de bus als de hoofdreden om over te schakelen op het leasen van een kwaliteitsvolle occasie.

Veel minder ritten sinds corona

De coronacrisis heeft een grote impact op het rijgedrag van de Belgen, zowel privé als professioneel. 68% van de respondenten in het onderzoek van BUFFL gaf immers aan minder te rijden voor het werk sinds de COVID-uitbraak in maart, en 62% doet ook privé minder ritten. Dat hangt ongetwijfeld samen met het feit dat 70% van de respondenten nu meer van thuis werkt.

Deze cijfers doen op het eerste zicht vermoeden dat de coronacrisis een klap betekende voor de autoleasemarkt. Initieel was dat ook het geval, vertelt Lizy-CEO Sam Heymans. “Tijdens de eerste lockdown was het voor ons even zweten: de autokeuring was gesloten, waardoor we zelfs geen wagens konden leveren. We hebben onze uitgaven tijdens die periode teruggeschroefd en net zoals zovelen onze kosten onder de loep genomen.”

Sam Heymans, CEO Lizy : “Vandaag zien we ook meer en meer grote klanten bij ons aankloppen”.

 

Toch zag Lizy een stevige stijging in nieuwe klanten van zodra leasecontracten aangaan weer mogelijk was. En ook tijdens deze tweede lockdown blijven de cijfers de lucht in gaan. “Geen evidentie, want onze voornaamste doelgroep zijn zelfstandigen, start-ups en KMO’s, die toch bijzonder geleden hebben onder deze crisis”, aldus Heymans. “Maar vandaag zien we ook meer en meer grote klanten bij ons aankloppen: ze hebben hun rekening gemaakt tijdens de coronacrisis en zochten een manier om op hun wagenpark te besparen.”

Tweedehands leasen nog grotendeels onbekend

Toch blijft er nog veel groeipotentieel over in de tweedehands leasingmarkt, want uit de recente bevraging blijkt dat veel mensen niet bekend zijn met tweedehands leasing: 70% gaf aan niet te weten dat het bestond. Eenmaal ze het concept leerden kennen, was de interesse wel groot: 72% zou met plezier tweedehands gaan leasen in ruil voor meer loon, en 70% zou overschakelen op occasie als ze in dat geval meer opties bij de wagen zouden krijgen of een groter model.

Het digitale leasing platform Lizy werd vorig jaar opgericht door jonge ondernemers Sam Heymans en Vincent Castus. Dit gebeurde met de steun van D’Ieteren Auto en diens filiaal Lab Box, de incubator voor innovatieve mobiliteitsoplossingen van de autogroep. Lizy won ook de link2fleet 2019 ‘start-up van het jaar’ award.  

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels