Vandaag biedt Ubeeqo 100 station based wagens aan die terug te vinden zijn op 45 specifieke “stations”. Dit wil zeggen dat ze moeten worden teruggebracht naar hun startlocatie op het einde van de reservatie. Voertuigen zijn beschikbaar in de stad, zakelijke districten, treinstations en parkeergarages. De klanten kunnen een auto boeken voor een tijdsperiode gaande van één uur tot drie dagen via de applicatie. Prijzen beginnen aan 3,5 euro per uur.

De nieuwe hybride vloot zal 40 Toyota-wagens omvatten. De beschikbare reeksen, C-HR, Auris en Yaris zullen worden ingezet in o.a. Elsene, Sint-Pieters-Woluwe en Ukkel. “De hele vloot bevindt zich momenteel in het registratieproces. Eenmaal klaar, worden de auto’s op de stations geïnstalleerd en operationeel gemaakt”, zegt Bram Vandeperre, Managing Director voor Ubeeqo België.

Met zijn car-sharing dienst streeft Ubeeqo ernaar om, zo niet het eerste voertuig, dan wel de tweede gezinswagen te vervangen. Volgens de Brusselse autoriteiten rijden dagelijks bijna 370.000 auto’s in Brussel. Deze auto’s staan 97% van hun levensduur stil. 1/3 van het verkeer in de woonwijken van de hoofdstad wordt veroorzaakt door het zoeken naar een parkeerplaats. Naast het feit dat privé-wagens de belangrijkste oorzaak zijn van files, zijn deze auto’s ook verantwoordelijk voor meer dan 25% van de totale broeikasgasemissies. “Hybride auto’s verminderen onze energieafhankelijkheid van aardolieproducten, verbeteren de luchtkwaliteit en verminderen het lawaai in stedelijke gebieden”, zegt Bram Vandeperre.

Een overgang naar volledig elektrische auto’s is op korte termijn echter nog niet wenselijk. Het bedrijf meent dat de stad momenteel niet voldoende uitgerust is met de nodige infrastructuur, zoals elektriciteitspalen, wat deze overgang bemoeilijkt. Ubeeqo erkent niettemin het belang van groene energie in mobiliteit en streeft ernaar geleidelijk aan steeds meer te evolueren naar duurzame alternatieven.