SHELL

Update tabel fiscale hybrides

Nadat de nieuwe wetgeving over de zogenoemde “fake” plug-in hybrides op 29 december verscheen in het Staatsblad werd inmiddels opnieuw een update uitgevoerd. Dit konden wij recent vernemen van het Kabinet financiën. Voor alle duidelijkheid: de nieuwe fiscale regels voor plug-in hybrides zullen pas vanaf 1 januari 2020 in werking treden (zie ook onze vorige artikels op deze website).

Wij herhalen voor de goede orde de algemene fiscale formule voor plug-in hybride voertuigen :

Een plug-in voertuig beantwoordt aan de fiscale norm indien :

            – de energie capaciteit van de batterij hoger of gelijk is aan 0,5kWh per 100 kilo wagengewicht EN de CO2-uitstoot  lager is of gelijk aan 50gr, wordt steeds rekening gehouden met de officiële uitstoot van het plug-in hybrid voertuig.

            – de energie capaciteit van de batterij lager is dan 0,5kWh per 100 kilo wagengewicht OF indien de CO2-uitstoot hoger is dan 50gr, zal de CO2-uitstoot worden gebruikt van het overeenstemmend model met thermische mo

Indien er geen enkel overeenstemmend model met thermische motor beschikbaar is zal de officiële uitstoot van het Plug-in hybride voertuig vermenigvuldigd worden met  2,5.

 

De verduidelijkingen in de formule voor plug-in hybrides op basis van de laatste update van het kabinet financiën zijn als volgt :

 1. Om de fiscale ratio te berekenen tussen batterijcapaciteit en autogewicht wordt met autogewicht bedoeld : de “massa in rijklare toestand” (90% volgetankt en een chauffeur van 75 kg). Men mag geen rekening houden met het zuivere “leeggewicht”.

Het betreft dus in de praktijk het zogenoemde gewicht volgens EU-norm waarbij met  het gewicht met een bestuurder van 68kg+7kg bagage plus een benzinetank die voor 90% vol wordt rekening gehouden.

Deze laatste norm is voor de fiscale plug-in formule van belang.

 2. Bijkomende afrondingsregels worden toegepast op de ratio van 0,5 kWh/100 kg.

Twee voorbeelden

  •          8,2 kWh / 1.845/100kg = 0,444 ; afronding naar dichtstbijzijnde tiende na de komma = 0,4  
  •          8,4 kWh / 1.845/100kg = 0,455 ; afronding naar dichtstbijzijnde tiende na de komma = 0,5

 

Commentaar bij de nieuwe plug-in lijst.

Uit de berekeningen blijkt dat vijf voertuigen wel voldoen aan de fiscale norm inzake batterijcapaciteit maar een te hoge CO2-uitstoot hebben. Het betreft de twee modellen Porsche Panamera plug-in, de twee modellen Range Rover plug-in en de Mercedes GLE 500 plug-in 4MATIC. De Volvo XC90 plug-in voldoet in zijn model 2018 wel aan alle twee fiscale normen maar is niet meer bestelbaar. Het nieuwe model 2019 zal door de nieuwe emissie testnormen (WLPT met ongerekende NEDC) een hogere CO2-uitstoot hebben en fiscaal mogelijks niet meer in aanmerking komen. Een probleem waar ook andere modellen mee zullen geconfronteerd worden die zich vandaag aan de grens van de nieuwe fiscale normen bevinden. De gloednieuwe Volvo XC60 plug-in beantwoordt door de recente fiscale afronding wel aan de twee nieuwe fiscale criteria. Dit is ook het geval voor de BMW 530 E en 740 E. Ook al heeft de  Audi Q7 e-tron quattro last van een zeer hoog gewicht, hij beschikt wel over de sterkste batterij capaciteit op de plug-in markt en beantwoordt hierdoor aan de nieuwe fiscale norm. Merkwaardig is ook dat de MINI-Countryman hybride door zijn te lage batterijcapaciteit niet beantwoordt aan de recente fiscale norm. Gezien de evolutie in batterijtechniek en nieuwe modellen die op de markt  zullen komen zal deze tabel in de toekomst op regelmatige basis worden geactualiseerd.

 

                        Overzicht Plug-in Hybrides die aan de nieuwe fiscale normen (*) voldoen

Stand 23 januari 2018

               Fiscale norm 1

ratio batterij gewicht

 

Fiscale norm 2 CO2  uitstoot  
Model Batterij

capaciteit in kWh

Rijklaar gewicht (EU-norm) Ratio batterij gewicht

wettelijke limiet : minimum 0,5kWh/100 kg

Ratio batterij gewicht

nieuwe afgeronde limiet (*) : minimum 0,45kWh /100 kg

CO2 uitstoot

fiscale limiet max. 50gr

Voldoet aan de twee nieuwe fiscale  normen batterijcapaciteit en CO2 uitstoot
Audi A3 Sportback e-tron 8,8 1615 0,5449 0,5 36  

ja

Audi Q7 e-tron quattro 17,3 2520 0,6865 0,7 48 ja
BMW 225 Xe 7,6 1735 0,4380 0,4 46 neen
BMW 330e 7,6 1735 0,4380 0,4 44 neen
BMW 530e 9,2 1845 0,4986 0,5 44 ja
BMW 740e 9,2 1975 0,4658 0,5 45 ja
BMW X5 xDrive40e 9 2305 0,3905 0,4 77 neen
Hyundai Ioniq 8,9 1570 0,5669 0,6 26 ja
Kia Niro PHEV 8,9 1519 0,5859 0,6 29 ja
Kia Optima PHEV 9,8 1705 0,5748 0,6 33 ja
Kia Optima SW PHEV 11,26 1805 0,6238 0,6 37 ja
Mercedes C 350 e Berline 6,2 1785 0,3473 0,3 48 neen
Mercedes C 350 e break 6,2 1840 0,3370 0,3 49 neen
Mercedes E 350 e 6,2 1925 0,3221 0,3 49 neen
Mercedes GLC 350 e 4MATIC 8,7 2025 0,4296 0,4 59 neen
Mercedes GLC 350 e 4MATIC Coupé 8,7 2040 0,4265 0,4 59 neen
Mercedes GLE 500 e 4MATIC 8,8 1925 0,4571 0,5 78 neen
Mini Cooper Countryman S E All 4 7,6 1735 0,4380 0,4 49 neen
Mitsubishi Outlander 12 1935 0,6202 0,6 41 ja
Porsche Panamera 4 E-Hybrid 14,1 2245 0,6281 0,6 56 neen
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 14,1 2265 0,6225 0,6 56 neen
Range Rover PHEV 13,1 2509 0,5221 0,5 64 neen
Range Rover Sport PHEV 13,1 2471 0,5301 0,5 64 neen
Toyota Prius PHEV 8,8 1615 0,5449 0,5 22 ja
Volkswagen Golf GTE 8,7 1615 0,5387 0,5 40 ja
Volkswagen Passat GTE 9,9 1722 0,5749 0,6 40 ja
Volkswagen Passat GTE variant 9,9 1735 0,5706 0,6 40 ja
Volvo S90 T8 Twin Engine model 2018 10,4 2019 0,5151 0,5 46 ja
Volvo V60 D5 Twin Engine 11,2 1980 0,5657 0,6 48 ja
Volvo V60 D6 Twin Engine 11,2 1980 0,5657 0,6 48 ja
Volvo V90 T8 Twin Engine Model 2018 10,4 2038 0,5103 0,5 46 ja
Volvo XC60 T8 Twin Engine 10,4 2118 0,4910 0,5 49 ja
Volvo XC90 T8 Twin Engine Excellence Model 2018 10,4 2384 0,4362 0,4 49 neen
Volvo XC90 T8 Twin Engine model 2018 10,4 2282 0,4557 0,5 49 ja

(niet meer bestelbaar als model 2018)

 

 

Copyrights : Michel Willems  – MOBILITAS

(*) Disclaimer : De onderstaande tabel houdt rekening met de nieuwe wiskundige afrondingsregels bij de berekening van de fiscale ratio van een plug-in voertuig: de uitkomst van de breuk  batterij-energiecapaciteit in kWh / 100kg autogewicht wordt afgerond tot op het dichtstbijzijnde tiende na de komma. De nieuwe update voor plug-in hybride voertuigen was op 23 januari 2018  nog niet officieel gepubliceerd door het ministerie van financiën. (FOD financiën). De technische gegevens zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de Belgische autoconstructeurs/importeurs.

 

Copyrights : MOBILITAS  – Michel Willems

 

Toon meer nieuwsjes