Volgens het onderzoek is de elektrische auto in de praktijk geschikt voor slechts een handvol gebruikers, als gevolg van zijn kostprijs en de lange laadtijden. Vooral bestuurders van bedrijfswagens komen in aanmerking omdat zij zowel op het werk als thuis kunnen laden.

 

Tests in de echte wereld

VAB voerde een test onder reële omstandigheden uit om tot die conclusie te komen, aan boord van de nieuwe Nissan Leaf. De bedoeling was om vast te stellen of het laden efficiënt, goedkoop en praktisch is voor dagelijks gebruik.

Een van de conclusies was dat openbare laadpalen enkel interessant zijn voor noodgevallen. De kostprijs voor laden aan deze publieke laadpunten is namelijk zeer hoog. En die kost moet je dan natuurlijk nog toevoegen aan de al hogere aankoopprijs van de elektrische auto.

Bedrijven genieten daarentegen een gunsttarief voor hun stroom, waardoor het laden voor hen veel interessanter is en de elektrische auto een uitstekend alternatief vormt voor de standaard bedrijfswagen.

 

100 kilometer elektrisch rijden, wat kost dat?

Dat was een van de vragen waar de VAB op heeft proberen antwoorden. Vaak wordt gezegd dat rijden met een elektrische auto goedkoper is dan met een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Maar klopt dat wel?

Om op die vraag te antwoorden vergeleek VAB de energiekost van 4 vergelijkbare modellen over een afstand van 100 kilometer: een Ford Focus op benzine, een SEAT Leon op diesel en een op CNG en een zuiver elektrische Nissan Leaf. Let wel: het onderzoek keek enkel naar het energieverbruik en niet naar de onderhoudskost, de aankoopprijs, de belastingen enzovoort.

Uit de resultaten blijkt dat de EV niet altijd de meest interessante is. Alles hangt bijvoorbeeld af van het tarief bij het laden. Voor wie aan nachttarief thuis kan laden of op het werk aan de gunstige prijzen voor bedrijven kan elektrisch rijden effectief interessant zijn. Maar voor wie afhankelijk is van laadpalen blijkt CNG veel goedkoper dan elektrisch rijden. Voor VAB vormt deze motorisering daarom vandaag het interessantste alternatief op de markt, zowel qua gebruikskosten als op ecologisch vlak.