Het principe van free floating car sharing bestaat erin dat het ophalen en terugbrengen van deelauto’s niet langer aan vaste stations is gebonden. De voertuigen kunnen vrij geparkeerd worden in de straat. Je kiest in de app het is eender welke wagen en laat hem achter in de zone.  

Shift

Na een succesvolle lancering in Kopenhagen, in 2016, komt het Deense GreenMobility met het concept naar België. Antwerpen en Gent krijgen de primeur in ons land. Goed voor 200 elektrische wagens. In het najaar van 2021 volgt Brussel. “We zijn ervan overtuigd dat België er meer dan klaar voor is”, zegt Steve Van Avermaet, CEO van GreenMobility België. “De vele bewoners van de grote steden zijn op zoek naar betrouwbare, flexibele alternatieven. Op ons eentje zijn we niet dé oplossing voor de verkeersproblemen maar in combinatie met alle andere beschikbare mogelijkheden en modaliteiten zie je duidelijk dat er een shift plaatsvindt. Mensen denken eerst na hoe ze een bepaalde verplaatsing efficiënt kunnen doen in plaats van zo maar onmiddellijk in de eigen wagen te stappen. Het is die mindset in combinatie met de verschillende deelopties die effectief een impact zullen genereren op de mobiliteitsknoop.”


Steve Van Avermaet, CEO van GreenMobility België: “De vele bewoners van de grote steden zijn op zoek naar betrouwbare, flexibele alternatieven.

Extra rijminuten

Parking, verzekering en verbruik zijn begrepen in de prijs per minuut die afhankelijk van de gekozen formule varieert van 25 tot 35 eurocent. Laadt de gebruiker de wagen op, dan levert die inspanning hem/haar extra rijminuten op.

Hotspots

Naast het free floating car sharing biedt GreenMobility ook hotspots aan, dit zijn gereserveerde plaatsen voor GreenMobility-wagens in voornamelijk Indigo-parkings met oplaadmogelijkheden in de binnenstad. Op korte termijn zal GreenMobility ook de bedrijfsapp lanceren,  waardoor ondernemingen kunnen intekenen op het aanbod. “Dit is een ideale oplossing voor werknemers die professioneel korte verplaatsingen moeten maken in de stad”, zegt Van Avermaet nog. In Antwerpen en Gent is gekozen voor de Renault Zoe na positieve ervaringen in Denemarken en de stadsvriendelijke troeven van de vijfzitter. Later komen er nog enkele exemplaren van het model Kangoo bij zodat ook grotere zaken kunnen vervoerd worden. Voor de elektrische laadinfrastructuur werkt GreenMobility samen met Blue Corner.

Overheden

Om de slaagkansen van free floating car sharing te optimaliseren is het noodzakelijk dat overheden mee hun schouders zetten onder het verhaal. Dat zegt Benoit Treilhou, Country Operations Director Renault BeLux, partner van GreenMobility. “Ik wil de stad Antwerpen en de stad Gent dan ook bedanken en feliciteren om in dit project te geloven en te investeren. Zonder hun hulp zou een free floating car sharing onmogelijk zijn. Samen met GreenMobility zijn we ervan overtuigd dat deze formule de enige is met kans op slagen. We zijn blij dat deze twee steden de pioniersrol in Vlaanderen opnemen en hopen dat andere steden hun voorbeeld zullen volgen”, besluit Treilhou.

Info: https://www.greenmobility.com/be/nl/.


Benoit Treilhou, Country Operations Director Renault BeLux: “We zijn blij dat deze twee steden de pioniersrol in Vlaanderen opnemen en hopen dat andere steden hun voorbeeld zullen volgen.”