Of je nu kijkt naar de Berline-versie of de Variant (break), het Duitse marktaandeel van de Passat (volgens VW) is indrukwekkend: het is de tweede bestverkochte berline na de Mercedes C-Klasse en de bestverkochte break, voor de Audi A4 Avant. En ook wanneer we naar zijn marktpenetratie in de fleet kijken, vallen we van onze stoel: hij wordt voor 90 procent verkocht aan ondernemingen en zelfstandigen (in de brede zin van het woord, dus iedereen die zijn auto kan aftrekken dankzij een btw-nummer). Het resultaat is trouwens hetzelfde in België als in Duitsland. Desondanks zijn de ingenieurs aan het model blijven werken: “Normaalgezien nodigen we geen journalisten uit naar een atelier rond een facelift, maar in het geval van de Passat 2019 is het aantal technische aanpassingen te talrijk,” zo horen we van Martin Hube, communicatieverantwoordelijke voor de Passat.

 

Groter elektrisch rijbereik

Zeiden we al dat VW “is blijven werken aan de auto”? Ok, misschien toch iets minder aan het design, waar de lijnen doorgaans ongewijzigd zijn gebleven. We merken enkel de nieuwe achterlichten op die zijn overgenomen van de recente Touareg en het verdwijnen van het klokje dat op het midden van het dashboard stond. Op motorisch vlak wint de (oude maar bijgewerkte) 1.4 TSI die wordt ondersteund door een elektromotor in de Passat GTE een aantal kilometers aan puur elektrisch rijbereik: 55 kilometer op de WLTP-cyclus (die realistischer is, want op de NEDC schopt hij het tot 70 kilometer), tegenover 50 kilometer voordien volgens de oude NEDC-cyclus. Daarnaast zijn de werkingsmodi van de plug-in hybride vereenvoudigd. De 1.5 TSI-benzinemotor van 150 pk en de 2.0 TDI-diesel met 150 pk zijn ook gemoderniseerd.

 

De opslagcapaciteit van de plug-in hybride GTE is met 30 procent vergroot.

 

Vele onzichtbare innovaties

Maar de meerderheid van de talrijke vernieuwingen aan deze Passat zijn in de eerste plaats… onzichtbaar. De semizelfstandig rijhulp – Travel Assistant, in wereldpremière – breidt zijn actieradius uit (van 0 tot 210 km/u) en als optie wordt het stuurwiel capacitief. Dat betekent dat het voelt of de bestuurder zijn handen op het roer heeft of niet en dat het de rijhulpsystemen navenant laat reageren. Op papier is het niet altijd eenvoudig te begrijpen, maar we staan te popelen om… het stuur te nemen om meer inzicht te krijgen in de voordelen van dit systeem, dat “zachter” met de bestuurder zou omgaan. Vervolgens hebben we het over het comfort en/of de rijdynamiek: de Passat krijgt als optie een nieuwe DCC-ophanging met adaptieve schokdempers. Die werken niet meer volgens 3 programma’s, maar wel volgens een veertigtal. Naar onze bescheiden mening zal enkel een coureur de nuances voelen, maar qua personaliseringsmogelijkheden kunnen we ons niets beter indenken.

 

Het klokje dat vroeger in het midden van het dashboard stond is door Volkswagen geschrapt.

 

Nieuw fleetplatform

Dankzij een geïntegreerde SIM-kaart, waarvan sommige diensten volledig door Volkswagen worden betaald, wordt de nieuwe Passat meer geconnecteerd dan ooit tevoren. We zouden het kunnen hebben over de digitale sleutel waarmee je een aantal andere mensen de mogelijkheid kan geven om de auto te bedienen of starten zonder sleutel, dus enkel met behulp van een smartphone. Je kan bepaalde diensten toegang geven tot de auto (om bijvoorbeeld een pakje te kunnen afzetten in de koffer zonder te kunnen starten), maar we kiezen ervoor om het vooral te hebben over het nieuwe fleetmanagementplatform dat de constructeur op poten heeft gezet. Dit “We Connect Fleet” biedt een online platform waar bedrijven toegang krijgen tot een digitaal routeboek (met onder meer de geografische positie van de auto), tot de status van de auto’s (verbruik, onderhoud enzovoort) en nog heel wat andere informatie. De werknemer krijgt via zijn smartphone eveneens toegang tot bepaalde gegevens en kan ook een ‘privémodus’ inschakelen voor persoonlijke verplaatsingen.

De presentatie vindt plaats op 7 maart op het salon van Genève en in mei begint de verkoop.