Martina Buchhauser, director procurement, maakt er geen geheim van: “Volvo is gestopt met de ontwikkeling van dieselmotoren. Vanaf nu staat alles in het teken van een ver doorgedreven elektrificatie van onze producten met de lancering van zowel hybride als volledig elektrische voertuigen.”

Hybride en elektrische XC40

Momenteel bouwt Volvo Car Gent op jaarbasis ruim 100.000 exemplaren van de succesvolle XC40. De productie wordt stapsgewijs opgevoerd en moet uiteindelijk een capaciteit van 180.000 eenheden per jaar bereiken. Als aanvulling op de bestaande uitvoeringen wordt van de XC40 eerst een plug-inhybride op de markt gebracht. In 2020 volgt een volledig elektrische versie. Net als de bestaande versies met verbrandingsmotor worden deze nieuwe geëlektrificeerde uitvoeringen in Gent gebouwd.

Primeur voor Gent

Volvo Car Gent is de eerste Volvo-fabriek die een eigen fabriek voor de de assemblage van batterijpacks met hoog spanning krijgt. Eind verleden jaar is gestart met de bouw van deze nieuwe fabriek en tegen het einde van het jaar moet ze operationeel zijn. De totale oppervlakte bedraagt 5000 m2 en tussen de batterijfabriek en de auto-aseemblage afdeling komt een conveyorsysteem waardoor de manipulatie van de batterijen tot een minimum wordt beperkt.

Stefan Fesser, plant manager van Volvo Car Gent, geeft meer toelichting: “De nieuwe batterijfabriek is niet enkel een uitdaging voor de interne logistiek en de productie. De mensen die in de batterijafdeling werken en zij die in staan voor de montage van de batterij in de auto, krijgen een speciale opleiding om veilig en met kennis van zaken met hoogspanning te kunnen omgaan. De batterij voor de volledig elektrische XC40 heeft een spanning van 400V.” 

Meer dan Volvo

De elektrificatie zet zich niet enkel bij Volvo door maar in de ganse Geely Group waar de Zweedse constructeur deel van uitmaakt. Zo zal het nieuwe merk Polestar  uitsluitend elektrische voertuigen in zijn gamma hebben. Hoewel Stefan Fesser dit niet kan bevestigen, is het niet uitgesloten dat de batterijen die in Gent gebouwd worden, ook een toepassing zullen kennen in andere producten van de Geely Group. We denken daarbij aan Polestar maar ook aan LTC (London Taxi Company) en Lotus. De batterijcellen die in Gent worden gebruikt, worden geleverd door het Koreaanse LG Chem en het Chinese CATL.