De inhuldiging van deze nieuwe productieafdeling kaderde tevens in een duurzaamheidstournee van meerdere Vlaamse Ondernemers en diverse sectororganisaties. Onder de aanwezigen noteerden we Vlaams minister-president Jambon. Hij gaf hier de aftrap gaf betreffend duurzaamheidstournee. Stefan Fesser, Plant Manager van Volvo Car Gent, Wim Maes, Managing Director Volvo Car Belux en Geert Bruyneel, verantwoordelijk voor Global Production Operations binnen de Volvo Car Group, tekende eveneens aanwezig. Geert Bruyneel maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrificatie-strategie van Volvo Cars toe te lichten.

Ambitieus

Volvo XC40 “Recharge” – batterij en aandrijflijn

De start van deze batterij-assemblage illustreert Volvo’s ambitieuze doelstellingen op het gebied van voertuigelektrificatie. Volvo wil vanaf nu elk jaar een nieuw full-electric model introduceren. Tegen 2025 wil moet de helft van de Globale Volvo-verkoop full-electric zijn. De andere helft zullen tegen die tijd benzine-hybrides zijn. “Recharge” wordt voortaan gebruikt als de overkoepelende naam die elke “batterij” Volvo of elk model met plug-in hybride-aandrijving krijgt opgespeld. 

Ervaring en procesoptimalisatie 

Geert Bruyneel, hoofd van de wereldwijde productiewerkzaamheden van Volvo Cars

Geert Bruyneel, hoofd van de wereldwijde productiewerkzaamheden voor Volvo Cars, benadrukt dat Volvo Gent, de eerste fabriek is van Volvo worldide met de start van een eigen batterij-assemblage zal aanvangen. De volgende maanden zal deze assemblage dus een voortrekkersrol spelen bij de wereldwijde batterijproductie van Volvo Cars. Gent zal dus ervaring kunnen doorgeven aan andere productie vestigingen. Dit vooral op het gebied van procesoptimalisatie en efficiëntie, aldus Bruyneel. 

 Eerder dit jaar is Volvo Cars wel gestart met de bouw van een batterijfabriek nabij de Amerikaanse Volvo-fabriek in Charleston (South Carolina). Het zal nog enkele maanden duren vooraleer ook hier de eerste batterijen geassembleerd kunnen worden. Volvo Cars zal trouwens ook elektrische modellen bouwen in een door Volvo gerunde fabriek in het Chinese Luqiao. Hier worden ook Volvo’s gebouwd die rusten op het CMA-platform. Platform trouwens waarop ook de modellen van zusterbedrijven Polestar en Lynk & Co worden gemonteerd.

Ook de XC40 Recharge rust op het CMA-platform van de Geely Group

Noteren we nog dat de XC40 Recharge P8, Volvo’s eerste elektrische model, naar aanleiding van de inhuldiging van de nieuwe productie-site in Belgische première te zien was. Het is de elektrische versie van de SUV XC40, die vorig jaar nog gekroond werd als ‘Europese Auto van het Jaar’. Ook de XC40 Recharge rust op dat CMA-platform dat binnen de Geely Group ontwikkeld werd.