Advertisement
Gepubliceerd op 2 December 2021 om 08h24
Door Nicolas Joannès

Volvo versnelt elektrificatiestrategie

Volvo verliest geen tijd in deze periode waarin de overgang naar wagens met een 100% elektrische aandrijving de overhand neemt en kondigt duidelijke ambities aan: het wil de eerste premiumconstructeur worden die zijn gamma volledig elektrificeert. De fabriek in Gent zal trouwens een belangrijke rol spelen in deze elektrificatie.

|||||
||||| © Volvo C40 Recharge

Het elektrificatieproces van voertuigen kan onderverdeeld worden in eenvoudige micro-hybride oplossingen, oplaadbare hybrides of de 100% elektrische motoren. Volvo is één van de merken die al tot de koplopers behoort, aangezien het momenteel al van elk van de voertuigen uit zijn gamma een oplaadbare hybride variant aanbiedt. De Zweedse constructeur wil echter nog verder gaan inzake elektrificatie en grote baas, Håkan Samuelsson, toont zich bijzonder ambitieus: “Wij zijn vastberaden om de eerste premiumconstructeur te worden die een 100% elektrische uitvoering van elk van onze modellen aanbiedt.”

Eerste stap

Volvo startte in 2020 met de commercialisering van zijn eerste 100% elektrisch voertuig toen het de XC40 Recharge Pure Electric op de markt bracht. Het stichtend lid van deze nieuwe 100% elektrische familie, die in de Belgische fabriek van Volvo in Gent wordt gebouwd, is leverbaar in twee versies: Single Motor of Twin Motor. De CO2-uitstoot is in beide gevallen uiteraard nul, maar het verschil zit hem op het vlak van het prestatieniveau en de hogere prijs van de XC40 Twin Motor. De autonomie draait in beide gevallen rond iets meer dan 400 km, niettegenstaande de Single Motor versie een lagere batterijcapaciteit heeft. Het geheim? De Single Motor uitvoering is lichter, waardoor hij minder verbruikt en dus ondanks een batterijcapaciteit van slechts 69 kWh evenveel kilometers kan afhaspelen dan de versie met twee motoren die een batterijcapaciteit van 78 kWh heeft.

Volledig elektrisch in 2030

De 100% elektrische Volvo XC40 krijgt nu het gezelschap van de C40. Een volledig nieuw elektrisch model, waarvan we u op on ze website een volledig test voorstellen. Deze coupéafgeleide van de XC40 wordt het eerste Volvo-model dat enkel maar in een 100% elektrische uitvoering leverbaar zal zijn. Volvo zal zijn familie uitsluitend elektrische in de komende jaren trouwens alleen maar verder uitbreiden, aangezien het ieder jaar een volledig elektrisch model op de markt zal brengen. Volvo ambieert dankzij dit goed gestoffeerde gamma dat in 2025 al de helft van de verkopen van het merk 100% elektrisch zal zijn. In 2030 wil Volvo zelfs 100% elektrisch worden. De ambities van het Zweedse merk gaan daarenboven nog verder, want tegen 2040 wil men volkomen koolstofneutraal zijn en in 2025 moet dat zelfs al het geval zijn voor de fabricageactiviteiten. Tot slot biedt Volvo in zijn 100% elektrische modellen enkel nog interieurs zonder dierlijk leder aan.

De fabriek in Gent voert elektrificatie hoog in het vaandel

De fabriek van Gent speelt in dit elektrificatievoornemen een belangrijke rol. Volvo bouwt er bijna 200.000 voertuigen per jaar. Het merendeel daarvan zijn XC40, ongeveer 12% van de productie bestaat uit de XC60 en het productiepalet wordt verder vervolledigd door de 100% elektrische Volvo Recharge. Sinds oktober 2021 begon in Gent trouwens eveneens met de productie van de nieuwe 100% elektrische C40. Volvo heeft trouwens sterke ambities voor de fabriek in Gent, want in 2022 zou meer dan de helft van de geproduceerde voertuigen er 100% elektrisch moeten zijn. Daarnaast is de fabriek van Volvo in Gent evenmin een onbeschreven blad als het op de productie van batterijen aankomt, want het werd al in 2019 de eerste fabriek van Volvo voor de assemblage van batterijen voor elektrische wagens.

Voortdurende update

De laatste elektrische Volvo’s kunnen dankzij een draadloze verbinding van op afstand een update krijgen. Net zoals bij een smartphone volstaat het op het centrale scherm de update te aanvaarden. Het is dus niet langer nodig om langs te gaan bij een werkplaats om te kunnen genieten van de laatste verbeteringen. In het geval van een elektrische wagen kunnen deze updates bijzonder nuttig blijken te zijn en verder te gaan dan verbeteringen aan de interface. Zo kon de autonomie van de Volvo XC40 verhoogd worden dankzij een beter gebruik van de batterij en de regeneratie. Het opladen gaat, net zoals bij Tesla, nu ook sneller dankzij het voorverwarmen van de batterij zodra een snellaadstation in Google Maps als bestemming wordt ingegeven. Een ingenieur van Volvo wist ons te vertellen dat de XC40 sinds zijn lancering naast deze softwareverbeteringen voortdurend verder geperfectioneerd werd en wordt op technisch vlak. De volgende homologatie, wanneer hij een facelift krijgt, zou dus wat de autonomie betreft wel eens een mooie verrassing kunnen inhouden.

 

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels