Elk jaar daalt het aantal verkeerslachtoffers op de Europese wegen als gevolg van beter uitgeruste auto’s voor wat veiligheidssystemen en connectiviteit betreft. Hebben minder ongevallen en daaruit voorvloeiend minder schadeherstel – zowel fysisch als materieel – ook een gunstige invloed op de TCO van wagenparken?

 

Guido Savi, public affairs Febiac Luxemburg: “In de periode 2010 – 2019 daalde het aantal verkeersdoden in Europa met -23%. De oorzaken van de ongevallen zijn overdreven snelheid, alcoholgebruik en het niet respecteren van de voorrangsregels. De ongevallen gebeuren voornamelijk binnen agglomeraties – 58% – terwijl autosnelwegen slechts 9% aandeel nemen in de ongevallenstatistieken”.

De toekomst van de autosector ligt in digitaliseren. Actuele auto’s hebben al meer dan 800 sensoren aan boord die paraat staan voor datamining. De mogelijkheid om datastromen door te sturen (connectivity) leent zich bij uitstek voor het aansturen van een brede waaier applicaties, inclusief  veiligheidssystemen.

‘Connectiviteit’ is op te delen in drie applicatiegroepen:

  • infotainment, vb. online muziekdiensten
  • telematica, o.a. Wifi in de auto, cloud services, GPS
  • V2X, communicatie tussen voertuigen onderling, weginfrastructuur,…

 

Veiligheidsuitrusting in de auto

  • Passief – in het verleden lag de focus vooral hier
  • Gordels
  • Airbags
  • Hoofdsteunen
  • Kreukelzones
  • Actief – focus op de ontwikkeling van nieuwe systemen
  • ABS
  • ESP
  • ESC
  • Automatische noodrem
  • Rijstrook assistent
  • Dodehoek assistent

De combinatie van passieve en actieve veiligheidsuitrusting maakt moderne auto’s heel veilig. De verzamelde data uit voertuigen wordt nuttig aangewend voor analyse van de verkeersveiligheid op wegen of trajecten, om er aansluitend veiligheid verhogende maatregelen mee door te voeren. Zo kan men conclusies trekken uit het bovengemiddeld activeren van ABS of ESP op een bepaald traject.

Data management reikt ook informatie aan voor de wetgevers bij het beslissen over het verplicht maken van nieuwe veiligheidsuitrusting in voertuien.

 

15-tal nieuwe veiligheidsitems op komst

In de voor ons liggende periode  2022 tot 2026 zal Europa een 15-tal bijkomende veiligheidsitems opleggen bij de homologatie van nieuwe modellen.

Voor auto’s:

  • Rijstrook assistent (Lane Departure Warning)
  • Automatische noodrem ter voorkoming van aanrijding met auto’s, fietsers en voetgangers
  • Uitgebreide beschermingszone rondom de auto voor fietsers en voetgangers – staat nog ter discussie

Voor auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en autobussen:

  • Waarschuwing voor slaperigheid en vermoeidheid
  • Alcoholmeter met stuurslot bij overschrijden maximum toegestane waarde
  • ISA (Intelligent Speed Adaptation) – staat nog ter discussie
  • Detectie omgekeerde versnelling met camera en sensoren
  • Noodstopsignalen
  • Dataregistratie m.b.t. ongevallen (black box in de auto)
  • Bandenspanningscontrole

Voor zware vrachtwagens en autobussen

  • Verbeterd direct zicht voor buschauffeurs
  • Elimineren van blind spots rondom
  • Detectie van voetgangers en fietsers in bochten

 

Veiligheidsuitrusting en TCO

Steven Mertens, consultant – verzekeringsexpert bij Fleet 360: “90% van de ongevallen zijn het gevolg van een menselijke fout. Dat betekent jaarlijks meer dan 20.000 verkeersdoden en 135.000 zwaar gewonden in Europa”.

Advanced Driver Assistant Systems (ADAS) leveren een niet geringe bijdrage aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.

ADAS kan preventief tussenkomen:

  • Staat van de bestuurder
  • Niet conflicterende verkeerssituatie
  • Conflicterende verkeerssituatie

ADAS bij niet meer te vermijden ongeval

  • Gordelspanners
  • Ruiten sluiten
  • E-call voor waarschuwing hulpdiensten

Kop-staartaanrijdingen die een groot aandeel hebben in de ongevallenstatistiek kunnen gehalveerd worden dankzij ADAS. Voor aanrijdingen bij achteruitrijden kan ADAS het aantal schadegevallen met -78% terugdringen.

ADAS is niet 100% sluitend. Slecht weer, donker en de staat van wegmarkeringen kunnen de optimale werking verzwakken tot uitschakelen. Er kunnen defecten optreden in de technieken en hacking is niet uit te sluiten.

Bestuurders moeten kennis opdoen over werking en gebruik van veiligheidsuitrusting om er maximaal voordeel uit te halen. Vanuit fleet management kan het kiezen van veiligheidsuitrusting bij de gebruikers gestimuleerd worden. Individuele opleiding aan de hand van bestuurdersanalyse is te overwegen.

 

Veiligheidsuitrusting en TCO voor fleet management

Bart Vanham, verantwoordelijke Fleet 360: “Er is nog weinig cijfermateriaal beschikbaar gezien het een relatief jonge materie betreft”.

  • Een volledig pakket actieve rij-assistentie kost gemiddeld 2500 euro
  • Afschrijving à 35 euro/maand bij 48 maanden / 30.000 km leasecontract
  • Losse optie preventie tegen meest voorkomende kop-staartaanrijding kost +/- 800 euro
  • Afschrijving à 11 euro/mand bij 48 maanden / 30.000 km leasecontract

Het aantal ongevallen daalt, maar de herstelkosten stijgen. Enkele voorbeelden voor de periode 2009 – 2017:

  • Koplamp + 106%
  • Spiegel + 106%
  • Voorruit + 30%
  • Gemiddelde herstelkost +17%

“De meetbare voordelen van veiligheidsuitrusting en ADAS in het bijzonder zijn minder ongevallen, minder schadekosten en dus in principe een lagere verzekeringspremie” stelt Bart Vanham. “Niet meetbaar zijn het leed bij overlijden, in mindere mate ook het absenteïsme als gevolg van een ongeval…”.

Het besparingspotentieel voor de TCO bedraagt 150 euro / jaar, maar de kost voor een volledige ADAS uitrusting beloopt jaarlijks 420 euro. “Er is een betere ROI te halen door het analyseren van de schadestatistieken binnen de vloot en het gericht opleiden van de hoog risico bestuurders” concludeert Bart Vanham. “Hoog risico bestuurders of zij die 2 of meer schadegevallen per jaar hebben, vertegenwoordigen gemiddeld ≤10% van de rijders. Door hen gericht aan te pakken ligt 50% besparing van de herstelkosten in het verschiet”.