WLTP deadline verplicht constructeurs de productie van bepaalde modellen tijdelijk te stoppen

De Volkswagen Groep overlegt de volgende dagen met hun werknemers hoe lang men de autoproductie in Wolfsburg in september 2018 voor een bepaalde periode zal stoppen in het kader van de overgang naar de nieuwe WLTP testprocedure die de oude NEDC test opvolgt.

CEO Herbert Diess liet op 5 mei weten aan zijn directie en medewerkers dat er na het verlof enkel voertuigen zullen afgeleverd worden die voldoen aan de WLTP norm. Deze leveringen zullen maar geleidelijk op gang komen nadat de nodige tests en homologatieprocedures werden doorlopen. Daarvoor moeten bepaalde nog niet geassembleerde voertuigen op de wachtrij. Om te verkomen dat deze teveel ruimte innemen zal de productie en de aflevering in september in Wolfsburg voor een aantal dagen worden gestopt. Een nooit geziene ingreep. Op dit ogenblik overweegt Volkswagen wel extra shiften in te zetten om nog tegen 1 september zoveel mogelijk voertuigen te kunnen leveren. Volkswagen bouwt in Wolfburg zijn succesmodellen Golf, Tiguan en Touran.  Ook Porsche zal bepaalde modellen als gevolg van de WLTP test maar pas op latere datum kunnen leveren maar de festiviteiten rond de 70ste verjaardag van het merk en de productie zullen vrijdag 8 juni wel doorgaan in het Porsche Museum in Stuttgart zeer tot tevredenheid van Porsche Chef Oliver Blume.

De Volkswagen Groep staat zeker niet alleen. Ook andere merken lijden vandaag onder de tijdelijke verschraling van hun aanbod. Volkswagen heeft een bijzonder breed modellenpallet en alle erkende testlabo’s hebben op dit ogenblik lange wachtlijsten. De auto-industrie klaagt daarom over de korte termijn die de Europese Commissie hen heeft opgelegd ivm met de WLTP en RDE homologatie. Ook voor benzinemotoren heeft de WLTP gevolgen. In bijna alle modellen zal men nu een partikelfilter moeten inbouwen om de WLTP norm te halen en de latere RDE test (verplicht vanaf 1 september 2019) te kunnen doorstaan. Merken met een groot modellenpallet zoals BMW en Mercedes hebben iets sneller geanticipeerd maar alle automerken worden vandaag in heel Europa getroffen door de “bottlenecks” bij de testlabo’s. Het is intussen duidelijk geworden dat niet alle modellen tegen 1 september 2018 volgens WLTP zullen getest zijn wegens een te kort aan personeel en beschikbare testlabo’s. Hierdoor zullen de levertermijnen verlengen. Daarboven komt nog het feit dat bepaalde constructeurs een aantal dieselvoertuigtypes opnieuw moeten laten certificeren in Duitsland nadat het ministerie van verkeerswezen hun homologatie had ingetrokken. Vele constructeurs hebben de omvang van deze testen onderschat. Een WLTP homologatie duurt 48 uur en er moet niet één enkel type voertuig worden getest zoals voorheen maar ook verschillende varianten op basis van carrosserievorm, type versnellingsbak en bepaalde opties. De test moet uitgevoerd worden bij 21 Graden. Bij elk afwijking met de buitentemperatuur moet de laboruimte bijverwarmd of gekoeld worden. In de meeste testlabo’s wordt nu 24 uur per dag gewerkt. Ook heeft de auto-industrie lang moeten wachten op de zogenoemde “conformiteitsfactor’ die de verhoudingen en maximale afwijkingen vastlegt tussen de WLTP labotest en de RDE test onder reële rijomstandigheden (verplicht vanaf 1 september 2019) om hierop de hard- en software voor de motorisatie optimaal te kunnen instellen. De Europese Commissie die de nieuwe regels heeft opgelegd heeft weinig begrip voor de huidige klachten van de constructeurs. Volgens hen kenden de autoconstructeurs reeds lang vooraf de nieuwe regels en de te volgen procedures.

Copyrights – Michel Willems – MOBILITAS – Berlin branch

Toon meer nieuwsjes