SHELL – JLR – FevMars2019

Zipcar breidt zone uit rond nieuwe NAVO-hoofdkwartier

Zipcar, het grootste netwerk voor autodelen ter wereld, viert haar tweejarige aanwezigheid in de Brusselse regio. Na de uitbreiding van haar actiegebied in april 2018 kondigt Zipcar vandaag een nieuwe uitbreiding aan naar de NAVO-wijk in Evere en Haren. Een blik op dit goede nieuws en op de feiten en cijfers die het succes van de unieke formule in Brussel bekrachtigen.

70% van de NAVO-medewerkers wonen in Brussel

Zipcar groeit gestaag en blijft rekening houden met de wensen van de gebruikers in de hoofdstad. Om tegemoet te komen aan de vraag en de mobiliteitsuitdaging in de regio, wordt het actiegebied voor autodelen uitgebreid naar de omgeving van het nieuwe NAVO-hoofdkwartier. De Haachtsesteenweg in Evere valt ook binnen het nieuwe gebied. ‘70% van de 4000 vaste medewerkers van de NAVO woont in Brussel, om nog maar te zwijgen van de vele bedrijven die actief zijn in de omgeving. Heel wat bedrijven uit die buurt hebben bovendien zelf al aangegeven dat ze ons netwerk graag zouden gebruiken. Voor Zipcar waren er dus voldoende redenen om de zone uit te breiden – ons tweejarige bestaan was daar een prima gelegenheid voor!‘ zegt Kate Croisier, directeur van Zipcar België.

500.000 keer autodelen in Brussel

Na twee jaar autodelen in Brussel heeft Zipcar een heel goed beeld van hoe het wagenpark gebruikt wordt, gebaseerd op meer dan 500.000 verplaatsingen van de leden.

  • 35 minuten: de gemiddelde duur van een rit
  • 9 kilometer: de gemiddelde afstand per rit
  • Meer gebruik van vrijdag tot zondag
  • Piekuren: op weekdagen tussen 16.00 en 21.00 u.
  • De vijf meest aangegeven redenen: vrije tijd, werk, shopping, bezoekjes, vervoer naar de luchthaven

Het potentieel van autodelen

‘Al bijna 20 jaar geleden was Zipcar een pionier op het gebied van autodelen in Boston in de Verenigde Staten. Vandaag mogen we al twee kaarsjes uitblazen hier in Brussel – en we mogen trots zijn op de resultaten die we op twee jaar behaalden. We zijn erg betrokken bij de mobiliteit in Brussel en we denken nog lang niet aan stoppen! ‘Mobiliteit’ is vooral een kwestie van innovatie, we kijken al uit naar de uitdagingen die in het verschiet liggen.

We denken vooral aan multimodaliteit, maar ook aan diversificatie. Dit is niet langer een toekomstvisie, maar een goed begrip van de dagelijkse realiteit in onze steden, zegt Kate Croisier, directeur van Zipcar België.

Toon meer nieuwsjes